Skip to main content

Restoration Methods (5 cr)

Code: 6M00GE01-3001

General information


Enrolment period
15.07.2024 - 31.08.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
14.08.2024 - 25.10.2024
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
MD in Multiobjective Forest Management
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Master's Degree Programme in Multiobjective Forest Management
Teachers
Petri Keto-Tokoi
Päivi Tiiva
Person in charge
Petri Keto-Tokoi
Course
6M00GE01

Objectives (course unit)

Student identifies areas suitable for restoration and is familiar with restoration methods in various forest, wetland, and aquatic habitats. Student is capable of planning restoration measures and assessing their costs and impacts. They are knowledgeable about funding opportunities related to restoration.

Content (course unit)

Restoration objectives, planning, implementation, and monitoring. Assessing site suitability. Forest restoration methods. Peatland restoration methods. River, pond, and spring restoration methods. Impacts of restoration. Costs and financing possibilities of restoration.

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

The student has a general understanding of suitable restoration sites and restoration methods. They are familiar with the process of restoration planning and can act as a supporting expert in the development of a restoration plan. The student is aware of the key impacts and significant costs associated with restoration measures.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

The student is familiar with and can identify suitable restoration sites in the field. They are knowledgeable about restoration methods used in various forest, wetland, and aquatic habitats and can choose the appropriate restoration method for each situation. The student is capable of independently planning restoration measures and assessing their costs and impacts. They are also aware of the financing opportunities related to restoration.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

The student has a comprehensive understanding of various forest, wetland, and aquatic habitats suitable for restoration, both in theory and practical situations. They can compare the impacts and costs of different restoration methods in the planning phase and select the most suitable method or combination of methods for a given site. They are familiar with financing opportunities related to restoration and can assess the costs of site restoration and prepare a funding application.

Location and time

Lähiopetus maastokohteilla:
5.9. Soiden ja metsien ennallistamismenetelmät: Kuru, Pitkäjärven suojelumetsä ja Seitsemisen kansallispuisto. Pekka Vesterinen, Metsähalitus Luontopalvelut.
6.9. Harjujen paahdeympäristöjen hoidon ja purojen kunnostuksen menetelmät: Jämi, Vatulanharju, Turkimusoja. Katja Vainionpää, Pirkanmaan ELY-keskus.
3.10. Soiden ja metsien ennallistamismenetelmät: Metsätalous Oy:n ennallistamiskohteita Kurussa. Atte Vehmaa ja Elmeri Järvelä, Metsätalous Oy
4.10. Ennallistamisen maastokohteilla Pirkanmaalla.

Exam schedules

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Assessment methods and criteria

Opintojakso arvioidaan itseopiskelutehtävän perusteella.
Itseopiskelutehtävä on itse valitun ennallistamishankkeen suunnitelmaan ja toteutukseen tutustuminen ja siitä siitä saatujen havaintojen, kokemusten ja oppimisen raportoiminen. Arviointi tehdään raportoinnin kattavuuden ja oman oppimisen reflektoinnin laadun perusteella.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Lähiopetus maastokohteilla, itseopiskelu, ennallistamissuunnitelmaan tutustuminen ja havaintojen raportointi.

Learning materials

Aapala, K., Similä, M. & Penttinen, J. (toim.). 2013. Ojitettujen soiden ennallistaminen. Metsähallituksen luonnonsuojelujulkaisuja. Sarja B 188.

Similä, M. & Junninen, K. (toim.). 2011. Metsien ennallistamisen ja luonnonhoidon opas. Metsähallituksen luonnonsuojelujulkaisuja. Sarja B 157

Student workload

Lähiopetus maastokohteilla 32 h.
Itseopiskeluna ennallistamishankkeen suunnitelmaan ja mahdolliseen toteutukseen perehtyminen ja sen raportointi 40 h.

Content scheduling

Lähiopetus maastokohteilla:
5.9. Soiden ja metsien ennallistamismenetelmät: Kuru, Pitkäjärven suojelumetsä ja Seitsemisen kansallispuisto. Pekka Vesterinen, Metsähalitus Luontopalvelut.
6.9. Harjujen paahdeympäristöjen hoidon ja purojen kunnostuksen menetelmät: Jämi, Vatulanharju, Turkimusoja. Katja Vainionpää, Pirkanmaan ELY-keskus.
3.10. Soiden ja metsien ennallistamismenetelmät: Metsätalous Oy:n ennallistamiskohteita Kurussa. Atte Vehmaa ja Elmeri Järvelä, Metsätalous Oy
4.10. Ennallistamisen maastokohteilla Pirkanmaalla.
Lähijaksojen välillä perehdytään itseopiskelutehtävänä itse valitun ennallistamishankkeen suunnitteluun ja toteutukseen ja raportoidaan siitä saadut havainnot, kokemukset ja oppiminen.

Practical training and working life cooperation

Maastoretkeilyillä tutustutaan Metsähallituksen Luontopalveluiden ja Metsätalous Oy:n sekä Pirkanmaan ELY-kekuksen ennallistamis- ja luonnonhoitotoimintaan.

International connections

Ei ole.

Further information

Läsnäolovelvollisuus lähiopetuspäivinä 5.-6.9. ja 3.-4.10.2024

Go back to top of page