Metsätalouden markkinointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: 6M00CP00-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.04.2024 - 07.06.2024
Ajoitus
13.09.2024 - 30.11.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Manne Viljamaa
- Mari Stenvall
Vastuuhenkilö
Ari Vanamo
Ryhmät
-
22AIMMetsätalous 2022, monimuoto, Virrat
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tuntee markkinoinnin keskeiset käsitteet ja periaatteet
- tuntee asiakassuhde- ja palveluiden markkinoinnin keinot
- tuntee asiakaspalvelujärjestelmän ja palvelujen laadun merkityksen yrityksen kilpailukeinona
- tuntee metsänomistajarakenteen, ja ymmärtää eri asiakasryhmien vaatimat markkinointikeinot ja palvelujen tuotteistamisen mahdollisuudet
- ymmärtää, millainen on ketju metsänomistajasta valmiin tuotteen loppukäyttäjään ja sen markkinoinnille asettamat vaatimukset
- ymmärtää pitkäaikaisen asiakassuhteen merkityksen yrityksen menestykselle
- osaa soveltaa markkinointiosaamistaan metsäalan työtehtävissä
Sisältö (OJ)
Markkinoinnin ja myyntityön periaatteet, asiakassuhde- ja palvelujen markkinointi, asiakasrekisterit ja niiden tietosuoja, asiakkaiden ryhmittely (segmentointi), palvelujen erityispiirteet markkinoinnin kannalta, metsänomistajapalvelujen tuotteistaminen ja markkinointi, asiakassuhteen ylläpito ja kehittäminen, laadun merkitys asiakastyytyväisyydessä, asiakasuskollisuuden merkitys kannattavuudelle, metsätoimihenkilön työkuvaa (ostaja, metsäpalveluiden myyjä) vastaava markkinointiosaaminen, metsänomistajarakenteen haasteet metsäalan organisaatioille, metsäteollisuustuotteiden vihreä markkinointi ja vihreät asiakkaat, metsäsertifiointi markkinoinnin näkökulmasta
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tuntee markkinoinnin keskeiset käsitteet ja tietää miten markkinointia toteutetaan metsäalalla. Opiskelija tietää markkinoinnin keinoista, asiakkuuksien merkityksestä ja ylläpidosta sekä palvelujen laadun merkityksestä. Opiskelija ymmärtää perusteet eri asiakasryhmien vaatimista markkinointikeinoista ja palveluiden tuotteistamisesta. Opiskelija ymmärtää puupohjaisen tuotteen ketjun metsänomistajalta loppukäyttäjälle ja sen markkinoille asettamat vaatimukset.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tuntee markkinoinnin käsitteet ja tietää miten markkinointia toteutetaan metsäalalla.
Opiskelija tietää markkinoinnin keinot ja tavoitteet, asiakkuuksien merkityksen ja hallinnan sekä palvelujen laadun merkityksen.
Opiskelija ymmärtää eri asiakasryhmien vaatimat markkinointikeinot ja palvelujen tuotteistamisen. Opiskelija ymmärtää puupohjaisen tuotteen ketjun metsänomistajalta loppukäyttäjälle ja sen markkinoille asettamat vaatimukset. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa kaikkea oppimaansa metsäalan työtehtävissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija tuntee markkinoinnin käsitteet ja miten markkinointia toteutetaan metsäalalla. Hän tuntee kiitettävästi markkinoinnin keinot ja tavoitteet, asiakkuuksien merkityksen ja hallinnan sekä palveluiden laadun merkityksen. Opiskelija ymmärtää eri asiakasryhmien vaatimat markkinointikeinot ja palvelujen tuotteistamisen yleisesti ja metsäalalla. Opiskelija tuntee puupohjaisen tuotteen ketjun metsänomistajalta loppukäyttäjälle ja sen markkinoille asettamat vaatimukset. Opiskelijalla on kiitettävät valmiudet soveltaa oppimaansa.
Aika ja paikka
Katso tiedot kalenterista, jossa myös päivitykset on tehty.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Itsenäistä opiskelua
Parityöskentelyä
Vuorovaikutteisia luentoja
Oppimateriaalit
Kirjasuositus
Oivaltava myyntityö - asiakkaana organisaatio. Hänti, S., Kairisto-Mertanen, L. & Kock, H. 2016.
Halutessasi voit perehtyä myös seuraaviin materiaaleihin:
Menestys syntyy asiakaskokemuksesta: B2B-johtajan opas. Holma, L., Laasio, K., Ruusuvuori, M., Seppä, S. & Tanner, R. 2021.
Saatavana e-kirjana: https://www.ellibslibrary.com/book/9789521443152
Strategiana asiakaskokemus. Saarijärvi, H. & Puustinen, P. 2020.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Voit hakea toteutuksen hyväksilukemista aiemmin hankitun osaamisen tai opintojen perusteella. Lähetä HyväHot-hakemus viimeistään perjantaina viikkoa ennen kurssin alkamista (6.9.2024) ja valitse sen käsittelijäksi opintojakson vastuuopettaja.
Hyväksiluvun hakeminen osaamisella:
- Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Vastuuopettaja ilmoittaa HyväHot-päätöksessään osaamisen osoittamistavan (näyttö) ja muut lisätiedot. Näyttö arvioidaan asteikolla suoritus hyväksytty/hylätty.
Hyväksiluvun hakeminen opintojen perusteella:
- Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Valitse HyväHot-hakemuksen käsittelijäksii opintojakson vastuuopettaja.