Siirry suoraan sisältöön

Metsätalouden markkinointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: 6M00CP00-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.04.2024 - 07.06.2024

Ajoitus

09.08.2024 - 14.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Metsätalouden tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Metsätalous Virtuaalihenkilö
  • Mari Stenvall

Vastuuhenkilö

Ari Vanamo

Ryhmät

  • 22AIM
    Metsätalous 2022, monimuoto, Virrat

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tuntee markkinoinnin keskeiset käsitteet ja periaatteet
- tuntee asiakassuhde- ja palveluiden markkinoinnin keinot
- tuntee asiakaspalvelujärjestelmän ja palvelujen laadun merkityksen yrityksen kilpailukeinona
- tuntee metsänomistajarakenteen, ja ymmärtää eri asiakasryhmien vaatimat markkinointikeinot ja palvelujen tuotteistamisen mahdollisuudet
- ymmärtää, millainen on ketju metsänomistajasta valmiin tuotteen loppukäyttäjään ja sen markkinoinnille asettamat vaatimukset
- ymmärtää pitkäaikaisen asiakassuhteen merkityksen yrityksen menestykselle
- osaa soveltaa markkinointiosaamistaan metsäalan työtehtävissä

Sisältö (OJ)

Markkinoinnin ja myyntityön periaatteet, asiakassuhde- ja palvelujen markkinointi, asiakasrekisterit ja niiden tietosuoja, asiakkaiden ryhmittely (segmentointi), palvelujen erityispiirteet markkinoinnin kannalta, metsänomistajapalvelujen tuotteistaminen ja markkinointi, asiakassuhteen ylläpito ja kehittäminen, laadun merkitys asiakastyytyväisyydessä, asiakasuskollisuuden merkitys kannattavuudelle, metsätoimihenkilön työkuvaa (ostaja, metsäpalveluiden myyjä) vastaava markkinointiosaaminen, metsänomistajarakenteen haasteet metsäalan organisaatioille, metsäteollisuustuotteiden vihreä markkinointi ja vihreät asiakkaat, metsäsertifiointi markkinoinnin näkökulmasta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tuntee markkinoinnin keskeiset käsitteet ja tietää miten markkinointia toteutetaan metsäalalla. Opiskelija tietää markkinoinnin keinoista, asiakkuuksien merkityksestä ja ylläpidosta sekä palvelujen laadun merkityksestä. Opiskelija ymmärtää perusteet eri asiakasryhmien vaatimista markkinointikeinoista ja palveluiden tuotteistamisesta. Opiskelija ymmärtää puupohjaisen tuotteen ketjun metsänomistajalta loppukäyttäjälle ja sen markkinoille asettamat vaatimukset.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tuntee markkinoinnin käsitteet ja tietää miten markkinointia toteutetaan metsäalalla.
Opiskelija tietää markkinoinnin keinot ja tavoitteet, asiakkuuksien merkityksen ja hallinnan sekä palvelujen laadun merkityksen.
Opiskelija ymmärtää eri asiakasryhmien vaatimat markkinointikeinot ja palvelujen tuotteistamisen. Opiskelija ymmärtää puupohjaisen tuotteen ketjun metsänomistajalta loppukäyttäjälle ja sen markkinoille asettamat vaatimukset. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa kaikkea oppimaansa metsäalan työtehtävissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija tuntee markkinoinnin käsitteet ja miten markkinointia toteutetaan metsäalalla. Hän tuntee kiitettävästi markkinoinnin keinot ja tavoitteet, asiakkuuksien merkityksen ja hallinnan sekä palveluiden laadun merkityksen. Opiskelija ymmärtää eri asiakasryhmien vaatimat markkinointikeinot ja palvelujen tuotteistamisen yleisesti ja metsäalalla. Opiskelija tuntee puupohjaisen tuotteen ketjun metsänomistajalta loppukäyttäjälle ja sen markkinoille asettamat vaatimukset. Opiskelijalla on kiitettävät valmiudet soveltaa oppimaansa.

Arviointiasteikko

0-5