Siirry suoraan sisältöön

Erityiskohteiden metsänhoito (5 op)

Toteutuksen tunnus: 6M00DV59-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.04.2024 - 31.05.2024

Ajoitus

14.09.2024 - 17.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Metsätalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Metsätalouden tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Manne Viljamaa
  • Päivi Tiiva
  • Metsätalous Virtuaalihenkilö

Vastuuhenkilö

Ari Vanamo

Ryhmät

  • 22IM
    Metsätalous 2022

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- tuntee erityiskohteita koskevat metsänkäytön rajoitukset sekä niitä koskevat tiedon lähteet ja toimintakäytännöt
- osaa suunnitella metsänhoidon, luonnonhoidon ja puunkorjuun ratkaisut erityiskohteella sen olosuhteisiin soveltuvalla ja sen erityisarvoja vahvistavalla tavalla
- osaa hyödyntää erilaisia digitaalisia aineistoja ja selvityksiä erityiskohteiden metsien hoidon suunnittelussa

Sisältö (OJ)

Metsänhoidon, luonnonhoidon ja puunkorjuun suunnittelu ja toteutus erityiskohteilla, kuten kaava- ja taajama-alueilla, virkistysmetsissä, arvokkailla maisema-alueilla, muinaismuistokohteilla, suojelualueilla, arvokkailla luontokohteilla ja lajistonsuojelun erityiskohteilla. Luonnonhoidon ja ennallistamisen menetelmät eri luontotyypeillä. Maiseman ja riistan hoito metsänkäsittelyssä. Puunkorjuun suunnittelu korjuuteknisissä erityiskohteissa, esim. saarissa ja myrskytuhoalueilla. Digitaalisten aineistojen ja muiden tietolähteiden hyödyntäminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelijalla on hajanaista perustason tietoa erityiskohteista ja niihin liittyvistä käytön rajoituksista ja toimintakäytännöistä. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja, mutta hänen kykynsä arvioida ja perustella niiden etuja, haittoja ja rajoituksia sekä soveltuvuutta kohteelle on pinnallista ja puutteellista. Opiskelija osaa valita ohjeiden avulla kohteelle suositellun käsittelytavan, mutta hänen kykynsä soveltaa ohjeita ja perustella valintoja on puutteellinen

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet hyvin. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja ja osaa arvioida ja perustella niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia. Opiskelija osaa valita kohteelle sille asetettuja tavoitteita hvyin toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet erittäin hyvin. Opiskelija tuntee monipuolisesti erityiskohteille soveltuvat metsänkäsittelyvaihtoehdot ja osaa arvioida niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia erittäin hyvin ja perusteellisesti. Opiskelija osaa esittää kohteelle eri käsittelyvaihtoehtoja, valita niistä parhaiten asetettuja tavoitteita toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa monipuolisesti

Aika ja paikka

Aloitustutoriaalit 24.9.
Loppututoriaalit 31.10.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti 6.11.2024
1. uusintatentti 4 viikkoa 1. tentin jälkeen
2. uusintatentti 4 viikkoa 2. uusinnan jälkeen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosanaan vaikuttavat osasuoritukset ja niiden osuus arvosanasta
Tentti 50%
Maastoharjoitus 30%
Tutoriaalit 20 %
Itseopiskelutehtävien suorittamista seurataan ja niiden tekemättä jättäminen alentaa arvosanaa yhdellä arvosanayksiköllä per tekemättä jätetty tehtävä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus
harjoitukset
tentti
raportti/työselostus leimikonsuunnitteluharjoituksesta
retkeilyt ja niillä tehtävät harjoitukset
itsenäinen verkko-opiskelu ja itseopiskelutehtävät (4kpl)

Oppimateriaalit

Toteutuksen TUNIMoodle -pohjalle tallennetut aineistot ja linkit
Kurssilla jaettu aineisto
Metsähallitus. Metsätalouden ympäristöopas. Metsähallitus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tutoriaalit 5 h
Teorialuennot 15 h
Maastoretkeilyt 4 x 8 h = 32 h
Maastoharjoituksen teko 8 h ja purku 8 h = 16 h
Yhteensä lähiopetusta 71 h
Itsenäistä tiedon hankintaa ja itseopiskelutehtävät 80 h

Sisällön jaksotus

Itseopiskelutehtävä 1: Luonnonsuojelualueet ja luonnonsuojeluohjelmat, palautus 1.10.2024
Itseopiskelutehtävä 2: Maisemanhoidon suositukset, palautus 7.10.2024
Itseopiskelutehtävä 3: Maisemalliset ja kulttuuriperinnön erityiskohteet, palautus 23.10.2024
Itseopiskelutehtävä 4: Lajiesiintymien suojelu, palautus 23.10.2024, kommentonti 29.10.2024.

Seuraavissa läsnäolovelvollisuus:
Aloitustutoriaalit 24.9.2024
1. maasto-opetuspäivä 26.9.2024 Pälkäne ja Valkeakoski
2. maasto-opetuspäivä 1.10.2024 Kangasala
3. maasto-opetuspäivä 8.10.2024 Kauppi
4. maasto-opetuspäivä 10.10.2024 Lempäälä, Vesilahti
Leimikonsuunnitteluharjoituksen ohjeistus
Leimikonsuunnitteluharjoituksen teko 22.10.
Leimikonsuunnitteluharjoituksen purku, poissaolo purusta alentaa arvosanaa yhden numeron ryhmän numerosta 30.10.
Purkututoriaali 31.10.2024

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssilla tehdään 4 itseopiskelutehtävää osoitettuun aineistoon perehtymällä ja vastaamalla asetettuihin kysymyksiin.
Luennoilla käsiteltäviin aineistoihin voi perehtyä itsenäisesti moodlen kautta.
Maastoretkeilyille ja leimikonsuunnitteluharjoitukselle ei korvaavaa toteutustapaa ole, vaan niissä on läsnäolovelvollisuus.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vieraileva luennoitsija Metsäkeskukselta.
Suunnitteluharjoituksen kohteita metsäyhtiöiltä ja Tampereen kaupungilta

Kansainvälisyys

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijoiden on osallistuttava opintojakson lähiopetuspäiviin ja maastoharjoituksen tekoon ja purkuun. Opiskelijoiden on suoritettava itseopiskelutehtävät, mutta niitä ei arvioida. Niiden tekemättä jättäminen alentaa arvosanaa yhdellä arvosanayksiköllä per tekemättä jätetty tehtävä.