Forest Management on Special Areas (5 cr)
Code: 6M00DV59-3007
General information
- Enrolment period
- 20.04.2024 - 31.05.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 14.09.2024 - 17.12.2024
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Forestry
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Forestry
- Teachers
- Manne Viljamaa
- Päivi Tiiva
- Metsätalous Virtuaalihenkilö
- Person in charge
- Ari Vanamo
- Tags
- CONTACT
- Course
- 6M00DV59
Objectives (course unit)
The student:
- knows the limitations concerning special areas as well as related information sources and practises
- is able to plan the silvicultural measures taking place in such an area in a way suitable for the particular conditions and its special value
- is able to utilize different digital sources and surveys about special areas in the planning of forest management
Content (course unit)
Planning and carrying out silvicultural measures, nature management and harvesting in special areas, for example in planned and built areas, recreational forests, areas of special scenic value, historical sites, protected areas and in places with valuable natural features or protected species. Planning harvesting in areas demanding special harvesting techniques e.g on islands, and areas with storm devastation. Nature management and restoration in in different habitats. Game and landscape management in silviculture. Utilization of digital and other sources of information.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student has fragmented basic knowledge of special habitats and related usage restrictions and operating practices. The student is familiar with forest management options suitable for special habitats, but his ability to evaluate and justify their advantages, disadvantages and limitations, and suitability to the site is superficial and deficient. The student is able to use the instructions to choose the recommended treatment method for the habitat, but his / her ability to apply the instructions and justify the choices is insufficient
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The student is well aware of usage restrictions, recommendations, operating practices and sources of information related to special habitats. The student knows the forest management options applicable to special habitats and is able to evaluate and justify their ecological, forestry and logging benefits, drawbacks and limitations. The student is able to choose the treatment method that best achieves the objectives set for the object and justify his choice.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student knows the usage restrictions, recommendations, operating practices and information sources related to special habitats very well. The student is well versed in forest management options suitable for special habitats and is able to evaluate their ecological, forestry and logging benefits, disadvantages and limitations very well and thoroughly. The student is able to present different treatment options for the habitat, choose the treatment method that best fulfills the set objectives and justify his / her choice in many ways
Location and time
Aloitustutoriaalit 24.9.
Loppututoriaalit 31.10.
Exam schedules
Tentti 6.11.2024
1. uusintatentti 4 viikkoa 1. tentin jälkeen
2. uusintatentti 4 viikkoa 2. uusinnan jälkeen
Assessment methods and criteria
Arvosanaan vaikuttavat osasuoritukset ja niiden osuus arvosanasta
Tentti 50%
Maastoharjoitus 30%
Tutoriaalit 20 %
Itseopiskelutehtävien suorittamista seurataan ja niiden tekemättä jättäminen alentaa arvosanaa yhdellä arvosanayksiköllä per tekemättä jätetty tehtävä.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
lähiopetus
harjoitukset
tentti
raportti/työselostus leimikonsuunnitteluharjoituksesta
retkeilyt ja niillä tehtävät harjoitukset
itsenäinen verkko-opiskelu ja itseopiskelutehtävät (4kpl)
Learning materials
Toteutuksen TUNIMoodle -pohjalle tallennetut aineistot ja linkit
Kurssilla jaettu aineisto
Metsähallitus. Metsätalouden ympäristöopas. Metsähallitus.
Student workload
Tutoriaalit 5 h
Teorialuennot 15 h
Maastoretkeilyt 4 x 8 h = 32 h
Maastoharjoituksen teko 8 h ja purku 8 h = 16 h
Yhteensä lähiopetusta 71 h
Itsenäistä tiedon hankintaa ja itseopiskelutehtävät 80 h
Content scheduling
Itseopiskelutehtävä 1: Luonnonsuojelualueet ja luonnonsuojeluohjelmat, palautus 1.10.2024
Itseopiskelutehtävä 2: Maisemanhoidon suositukset, palautus 7.10.2024
Itseopiskelutehtävä 3: Maisemalliset ja kulttuuriperinnön erityiskohteet, palautus 23.10.2024
Itseopiskelutehtävä 4: Lajiesiintymien suojelu, palautus 23.10.2024, kommentonti 29.10.2024.
Seuraavissa läsnäolovelvollisuus:
Aloitustutoriaalit 24.9.2024
1. maasto-opetuspäivä 26.9.2024 Pälkäne ja Valkeakoski
2. maasto-opetuspäivä 1.10.2024 Kangasala
3. maasto-opetuspäivä 8.10.2024 Kauppi
4. maasto-opetuspäivä 10.10.2024 Lempäälä, Vesilahti
Leimikonsuunnitteluharjoituksen ohjeistus
Leimikonsuunnitteluharjoituksen teko 22.10.
Leimikonsuunnitteluharjoituksen purku, poissaolo purusta alentaa arvosanaa yhden numeron ryhmän numerosta 30.10.
Purkututoriaali 31.10.2024
Completion alternatives
Kurssilla tehdään 4 itseopiskelutehtävää osoitettuun aineistoon perehtymällä ja vastaamalla asetettuihin kysymyksiin.
Luennoilla käsiteltäviin aineistoihin voi perehtyä itsenäisesti moodlen kautta.
Maastoretkeilyille ja leimikonsuunnitteluharjoitukselle ei korvaavaa toteutustapaa ole, vaan niissä on läsnäolovelvollisuus.
Practical training and working life cooperation
Vieraileva luennoitsija Metsäkeskukselta.
Suunnitteluharjoituksen kohteita metsäyhtiöiltä ja Tampereen kaupungilta
International connections
Ei ole.
Further information
Opiskelijoiden on osallistuttava opintojakson lähiopetuspäiviin ja maastoharjoituksen tekoon ja purkuun. Opiskelijoiden on suoritettava itseopiskelutehtävät, mutta niitä ei arvioida. Niiden tekemättä jättäminen alentaa arvosanaa yhdellä arvosanayksiköllä per tekemättä jätetty tehtävä.