Siirry suoraan sisältöön

Teollisuustalouden projektityö (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5K00EK61-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 05.09.2024

Ajoitus

05.09.2024 - 13.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Konetekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Konetekniikan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Juha Tuominen

Vastuuhenkilö

Mika Moisio

Ryhmät

  • 21I111
    Konetekniikka, tuotekehitys
  • 21I228K
    Konetekniikka, älykkäät koneet
  • 21I190
    Konetekniikka, koneautomaatio
  • 21I180
    Konetekniikka, lentokonetekniikka
  • 21I160
    Konetekniikka, tuotantotekniikka
  • VAPAA
    Vapaasti valittavat opinnot

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tavoitteena on luoda ja koeponnistaa ketterää tuotekehitysfilosofiaa startup - henkisesti soveltaen uutta teollissävytteistä liiketoimintaa. Opiskelijaa oppii soveltamaan uutta startup- ja innovaatiokehitysmetodiikkaa (fail fast).
Osaa soveltaa ammatillista osaamistaan oman alansa vaativassa kehityskokonaisuudessa kansainväliset vaatimukset ja kestävä kehitys huomioiden. Osaamisen sovellusalueita ovat esimerkiksi verkostotalouden ja teollisen internetin, sekä IoT:n hyödyntäminen asiakaslisäarvon tuottamiseksi.

Sisältö (OJ)

Ammatillisen kuvan kehittäminen ja oman osaamisen soveltaminen läpiviemällä tuotantotalousinsinöörin vastualueen tehtäväkentältä valittu oppimisprojekti, radikaalisti uusi palvelu- tai tuotekokonaisuus tuottaen.

Esitietovaatimukset (OJ)

Opintojakso on suunnattu erityisesti tuotantotalouden pitkänä (30 op) opiskeleville opiskelijoille.
Projektinhallinn perusteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa projektityön tärkeimmät peruskäsitteet ja suureet. Opiskelija tiedostaa aihepiiriä hallitsevat lait ja suoriutuu annetuista tehtävistä, tarvittaessa avustettuna.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tuntee projektityötä hallitsevat lait, vaatimukset ja suureet. Opiskelija suoriutuu itsenäisesti annetuista tehtävistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija hallitsee hyvin kaikki projektityön osa-alueet ja pystyy soveltamaan taitoaan erilaisiin aihepiirin tehtäviin.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojakson toteutuksessa ei ole tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiasteikko 1-5 edellyttää täysipainoista osallistumista ja opetuksessa annettujen tehtävien suorittamista ja toimittamista.
Projektin edetessä muodostetaan pienryhmäkohtaiset portfoliot, joka kuvaa projektin kulkua. Pienryhmän jäsenet saavat projektityöstä saman arvosanan.
Muita arviointiperusteita: Henkilökohtainen pohdinta, Vertaispalaute, Opettaja - oppimistavoitteet, Pienryhmä/yritys-case yhteistyö, Portfolio.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus ja pienryhmien itsenäinen projektityöskentely, joka koostuu
-Lean startup - ketterän kehitysmenetelmän opetuksesta
-Tuote- ja palveluinnovaatioiden kehittämisestä
-Uuden tuotteen tai palvelun kehittämisestä projektin muodossa
-Tuotteen- tai palvelun mittaamisesta ja kehittämistarpeen arvioinnista
-Projektipalavereista, joissa ryhmät kertovat projektin etenemisestä
-Pienryhmätyöskentelystä

Oppimateriaalit

Luentomateriaali
Lean Startup, Eric Ries

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa 27h opiskelijan työtä
5 opintopistettä = 135 tuntia

Sisällön jaksotus

Joka toisen viikon opetuspäivän ajankohta on varattu projektien itsenäiselle työskentelylle.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

TAMK hyväksilukukäytännön mukaan

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vierailevat puhujat mahdollisia oppituntien aikana.
Projektityön simulointitehtävät sekä harjoittelu yksilöllisesti ja kumppaneiden kanssa.

Kansainvälisyys

Tehtävät voivat olla kansainvälisiä (opiskelijan kyvyistä ja verkostoista riippuen).

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

-Läsnä alle vaaditun minimimärän
-Projektiryhmän laatimien sääntöjen noudattamatta jättäminen ja tästä syystä projektiryhmä on päättänyt häätää jäsenen.
-Kirjallinen raportti ei täytä oppimistavoitteita ja/tai on sisällöllisesti riittämätön
Mikä tahansa edellä mainituista aiheuttaa hylkäämisen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijaa saavuttaa vähimmäistason:
-Läsnä vaaditun minimimäärän
-Kirjallinen raportti sisältää keskeisen opintosuunnitelman vaatiman sisällön
-Tuotos osoittaa laatijan/laatijoiden omaavan perustiedot ja taidot
-Tuotoksessa tuodaan esille aiheen ja tavoitteiden kannalta keskeistä tietoutta

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijaa saavuttaa vähimmäistason:
-Läsnä vaaditun minimimäärän
-Kirjallinen raportti sisältää keskeisen opintosuunnitelman ja toteutuksen vaatiman sisällön
-Tuotos osoittaa laatijan/laatijoiden omaavan hyvät tiedot ja taidot
-Tuotoksessa yhdistellään olemassaolevaa ja itse tuotettua tietoa/osaamista, joka on keskeistä opintojakson toteutukselle

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijaa saavuttaa vähimmäistason:
-Läsnä vaaditun minimimäärän
-Kirjallinen raportti sisältää keskeisen opintosuunnitelman ja toteutuksen vaatiman sisällön
-Tuotos osoittaa laatijan/laatijoiden omaavan erittäin hyvät tiedot ja taidot
-Tuotoksessa yhdistellään olemassaolevaa ja itse tuotettua tietoa/osaamista ja tuodaan esille syntynyttä uutta tietoa (esim. päätelmät, oivallukset, sovellukset, yhteenvedot), joka on keskeistä opintojakson toteutukselle