Ympäristöprojekti (10 op)
Toteutuksen tunnus: 5O00EX27-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.06.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laboratoriotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Laboratoriotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Ari Hipeli
- Sampo Saari
- Sari Leinonen
- Kaisa Lahti
- Seija Haapamäki
Vastuuhenkilö
Eeva-Leena Tuominen
Ryhmät
-
22LATELaboratoriotekniikka 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa
- ottaa ympäristönytteitä
- analysoida ympäristönäytteitä
- osaa hyödyntää englanninkielisiä ohjeita
- dokumentoida laboratoriotyöt laboratoriotyöpäiväkirjaan ja raportoida työn ja tulokset työselostuksen muodossa
- tulkita tuloksia
- työskennellä projektissa
Sisältö (OJ)
- projektityöskentely
- ympäristönäytteenotto
- ympäristönäytteiden analysointi
- tulosten tulkinta ja raportointi
Esitietovaatimukset (OJ)
Spectrometry, Chromatography, Laiteanalytiikka, Laiteanalytiikan laboratoriotyöt
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija ottaa, käsittelee sekä analysoi ympäristönäytteitä ja raportoi työnsä annettujen ohjeiden mukaan. Opiskelija osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa. Opiskelija osallistuu projektiryhmän toimintaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Edellisten lisäksi. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa ympäristönäytteiden oton, käsittelyn ja analysoinnin. Hän esittää analyysitulokset oikealla tarkkuudella ja osaa tulkita tuloksia sekä tehdä itsenäisesti johtopäätöksiä. Opiskelijan tehtävien vastaukset ja työselostukset ovat hyvin jäsenneltyjä ja osoittavat aihealueen hyvän hallinnan. Opiskelija osaa esitellä projektia. Opiskelija osallistuu aktiivisesti projektiryhmän toimintaan. Projektityö on saavuttanut sille asetetut tavoitteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Edellisten lisäksi. Opiskelijalle on muodostunut kattava kokonaiskuva aiheesta. Opiskelija osaa tulkita saamiaan tuloksia monipuolisesti ja arvioida kriittisesti ja monipuolisesti niiden luotettavuutta. Opiskelija osaa raportoida tulokset asiantuntevasti ja lähdekirjallisuuteen nojautuen. Opiskelija osaa työskennellä ryhmässä tavoitteellisesti ja organisoida ryhmän toimintaa.
Aika ja paikka
Opetus toteutetaan vaihtelevasti verkossa, etäyhteydellä Zoomissa, kontaktitunteina TAMKilla ja kenttäolosuhteissa. Tarkemmat tiedot toteutuspaikoista kerrotaan kurssin aloitustunnilla sekä Moodlessa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssista ei ole tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
-työskentely projektiryhmässä
-laboratoriotyö
-tehtävät (mm. verkkokurssit)
-raportit (vesi- ja maaperäanalyysiprojekti)
-suullinen raportointi (mm. esitykset, labrapalaverit)
-ryhmä- ja itse-arvioinnit
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Teoriatunnit, tehtävät, verkko-opetus, näytteenotto, laboratoriotyöskentely, raportointi
Kurssin pääasiallinen työskentelytapa on projektityöskentely ryhmissä.
Oppimateriaalit
Moodlessa jaettu ja kurssilla tehty materiaali, työohjeet (Moodle), SFS-standardit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kaksi 1 op:n näytteenottokurssia (Moodle)
Luennot ja ryhmätyöt
Näytteenotto (kenttäviikko)
Laboratoriotyöt
Itsenäinen työskentely (suunnittelu, tehtävät ja raportit)
Sisällön jaksotus
Viikko-ohjelma on opintojakson alettua Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson tunneilla on läsnäolovelvoite.