Skip to main content

Ihminen toimivana kokonaisuutena (5 cr)

Code: 7F00GK23-3001

General information


Enrolment period
02.07.2024 - 31.08.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2024 - 11.10.2024
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Physiotherapy
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 44
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Hannu Järvinen
Maria Maljanen
Tuija Laakso
Ilkka Piiroinen
Liisa Mannisenmäki
Tiina Pystynen
Person in charge
Kirsi Mansikkamäki
Course
7F00GK23

Objectives (course unit)

Students

• have the ability to describe the human being as a psycho-physiological and social entity in different stages of life span
• have the ability to observe and describe human psychomotorics
• are aware of themselves as movers and actors
• have the ability to observe positions, moving and movement and the ability to name them by using the basic terms of biomechanics
• are able to co-operate with the other students

Content (course unit)

• motor development
• corrective, balance and protective reactions
• posture, movement, locomotion and function
• basics of biomechanics
• observation of posture, movement and locomotion
• physical activity for self-awareness
• psychological and social science perspectives on human development

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

Approved

• The student actively participates in the study of the subject matter using relevant sources.
• The student demonstrates mastery of the key content covered in the course.
• The student will define joint positions and movements, specifying planes of motion and axes of motion in different phases of basic movement.
• The student will use biomechanical concepts to specify movements.
• The student will be able to describe the age-related basic movements of different age groups using sources.

Exam schedules

Käytännön koe lukujärjestyksen mukaan.
Liikkumista kuvaavat raportit Moodleen --- mennessä.
Yhteiskuntatiede, opettaja sopii.
Psykologia, opettaja sopii.

Assessment methods and criteria

1. Ongelmaperustaisessa opiskelussa on keskeistä toteuttaa kaikissa tutoristunnoissa arviointia tutortyöskentelystä. Viimeisen tutoristunnon päätteeksi opiskelijat arvioivat ryhmäläisten toimintaa kirjallisesti hyväksytty-hylätty periaatteella annettujen kriteerien mukaisesti. (kriteerit moodlessa)
2. Seminaariraportit ja esitykset arvioidaan hyväksytty/hylätty ohjeen mukaan
3. Käytännön koe arvioidaan hyväksytty-hylätty.
4. Lapsen ja ikäihmisen liikkumista kuvailevat tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty.
5. Psykologia ja yhteiskuntatiede hyväksytty/hylätty.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Tutortyöskentely, luennot, harjoitukset, vierailut ja itsenäinen työskentely

Learning materials

Cech.D. & Martin. S. 2012 (uudempi painos). Functional movement development across the life span.
Hamill.J. & Knutzen. K.M. 1995 (uudempi painos). Biomachanical Basis of Human Movement. Baltimore: Williams & Wilkins.
Sandström.M, Ahonen.J 2011. Liikkuva Ihminen- aivot,liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-kustannus.
Kauranen K. Biomekaniikka liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellinen Seura 2011.
Moodlessa oleva materiaali.

Student workload

Tutorit ja seminaari
Kontaktitunnit
Itsenäinen työskentely !
27t=1op

Content scheduling

Katso lukujärjestys

Practical training and working life cooperation

2 pvä päiväkodissa
2 pvä ikäihmisen luona

Further information

Orientaatiotunnilla läsnäolo on edellytys opintojaksolle pääsylle.Tutorryhmissä, seminaarissa ja harjoitustunneilla on läsnäolovelvollisuus.

Go back to top of page