Ihminen toimivana kokonaisuutena (5 cr)
Code: 7F00GK23-3001
General information
- Enrolment period
- 02.07.2024 - 31.08.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2024 - 11.10.2024
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Physiotherapy
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 44
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Hannu Järvinen
- Maria Maljanen
- Tuija Laakso
- Ilkka Piiroinen
- Liisa Mannisenmäki
- Tiina Pystynen
- Person in charge
- Kirsi Mansikkamäki
- Course
- 7F00GK23
Objectives (course unit)
Students
• have the ability to describe the human being as a psycho-physiological and social entity in different stages of life span
• have the ability to observe and describe human psychomotorics
• are aware of themselves as movers and actors
• have the ability to observe positions, moving and movement and the ability to name them by using the basic terms of biomechanics
• are able to co-operate with the other students
Content (course unit)
• motor development
• corrective, balance and protective reactions
• posture, movement, locomotion and function
• basics of biomechanics
• observation of posture, movement and locomotion
• physical activity for self-awareness
• psychological and social science perspectives on human development
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Approved
• The student actively participates in the study of the subject matter using relevant sources.
• The student demonstrates mastery of the key content covered in the course.
• The student will define joint positions and movements, specifying planes of motion and axes of motion in different phases of basic movement.
• The student will use biomechanical concepts to specify movements.
• The student will be able to describe the age-related basic movements of different age groups using sources.
Exam schedules
Käytännön koe lukujärjestyksen mukaan.
Liikkumista kuvaavat raportit Moodleen --- mennessä.
Yhteiskuntatiede, opettaja sopii.
Psykologia, opettaja sopii.
Assessment methods and criteria
1. Ongelmaperustaisessa opiskelussa on keskeistä toteuttaa kaikissa tutoristunnoissa arviointia tutortyöskentelystä. Viimeisen tutoristunnon päätteeksi opiskelijat arvioivat ryhmäläisten toimintaa kirjallisesti hyväksytty-hylätty periaatteella annettujen kriteerien mukaisesti. (kriteerit moodlessa)
2. Seminaariraportit ja esitykset arvioidaan hyväksytty/hylätty ohjeen mukaan
3. Käytännön koe arvioidaan hyväksytty-hylätty.
4. Lapsen ja ikäihmisen liikkumista kuvailevat tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty.
5. Psykologia ja yhteiskuntatiede hyväksytty/hylätty.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Tutortyöskentely, luennot, harjoitukset, vierailut ja itsenäinen työskentely
Learning materials
Cech.D. & Martin. S. 2012 (uudempi painos). Functional movement development across the life span.
Hamill.J. & Knutzen. K.M. 1995 (uudempi painos). Biomachanical Basis of Human Movement. Baltimore: Williams & Wilkins.
Sandström.M, Ahonen.J 2011. Liikkuva Ihminen- aivot,liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-kustannus.
Kauranen K. Biomekaniikka liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellinen Seura 2011.
Moodlessa oleva materiaali.
Student workload
Tutorit ja seminaari
Kontaktitunnit
Itsenäinen työskentely !
27t=1op
Content scheduling
Katso lukujärjestys
Practical training and working life cooperation
2 pvä päiväkodissa
2 pvä ikäihmisen luona
Further information
Orientaatiotunnilla läsnäolo on edellytys opintojaksolle pääsylle.Tutorryhmissä, seminaarissa ja harjoitustunneilla on läsnäolovelvollisuus.