Siirry suoraan sisältöön

Ihminen toimivana kokonaisuutena (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7F00GK23-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 18.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Fysioterapeutti

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 44

Koulutus

  • Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Hannu Järvinen
  • Maria Maljanen
  • Tuija Laakso
  • Ilkka Piiroinen
  • Liisa Mannisenmäki
  • Tiina Pystynen

Vastuuhenkilö

Kirsi Mansikkamäki

Ryhmät

  • 24FY
    Fysioterapeutit syksy 2024

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla opitaan havainnoimaan ja analysoimaan ihmisen liikkumista fysioterapian ammattisanastoa käyttäen! Lisäksi perehdytään motorisen kehityksen perusteisiin ja motoristen taitojen kehittymisen edellytyksiin.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

• osaa kuvata ihmistä psyko-fyysissosiaalisena kokonaisuutena elämänkulun eri vaiheissa
• osaa havainnoida ja kuvata ihmisen psykomotoriikkaa
• osaa kuvata ja tunnistaa itseään liikkujana ja toimijana
• osaa havainnoida ja nimetä asentoja, liikkeitä ja liikkumista biomekaanista käsitteistöä käyttäen
• pystyy yhteistyöhön toisten opiskelijoiden kanssa

Sisältö (OJ)

• motorinen kehitys
• oikaisu-, tasapaino- ja suojareaktiot
• asento, liike, liikkuminen ja toimintakyky
• biomekaniikan perusteet
• asennon, liikkeen ja liikkumisen havainnointi
• liikunta oman itsensä tunnistamisessa
• psykologinen ja yhteiskuntatieteellinen näkökulma ihmisen kehitykseen

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty

• Opiskelija osallistuu aktiivisesti käsiteltävän asian tarkastelemiseen aiheeseen liittyviä lähteitä käyttäen.
• Opiskelija osoittaa omaksuneensa keskeiset opintojaksolla käsitellyt asiasisällöt.
• Opiskelija määrittelee nivelten asennot ja liikkeet eritellen liiketasot ja akselit perusliikkumisen eri vaiheissa.
• Opiskelija käyttää liikkeitä eritellessään biomekaanisia käsitteitä.
• Opiskelija osaa kuvata eri ikäisten henkilöiden ikäkauden mukaista perusliikkumista lähteisiin perustuen.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Käytännön koe lukujärjestyksen mukaan.
Liikkumista kuvaavat raportit Moodleen --- mennessä.
Yhteiskuntatiede, opettaja sopii.
Psykologia, opettaja sopii.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. Ongelmaperustaisessa opiskelussa on keskeistä toteuttaa kaikissa tutoristunnoissa arviointia tutortyöskentelystä. Viimeisen tutoristunnon päätteeksi opiskelijat arvioivat ryhmäläisten toimintaa kirjallisesti hyväksytty-hylätty periaatteella annettujen kriteerien mukaisesti. (kriteerit moodlessa)
2. Seminaariraportit ja esitykset arvioidaan hyväksytty/hylätty ohjeen mukaan
3. Käytännön koe arvioidaan hyväksytty-hylätty.
4. Lapsen ja ikäihmisen liikkumista kuvailevat tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty.
5. Psykologia ja yhteiskuntatiede hyväksytty/hylätty.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Tutortyöskentely, luennot, harjoitukset, vierailut ja itsenäinen työskentely

Oppimateriaalit

Cech.D. & Martin. S. 1995 (uudempi painos). Functional movement development across the life span.
Hamill.J. & Knutzen. K.M. 1995 (uudempi painos). Biomachanical Basis of Human Movement. Baltimore: Williams & Wilkins.
Sandström.M, Ahonen.J 2011. Liikkuva Ihminen- aivot,liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-kustannus.
Kauranen K. Biomekaniikka liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellinen Seura 2011.
Moodlessa oleva materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tutorit ja seminaari
Kontaktitunnit
Itsenäinen työskentely !
27t=1op

Sisällön jaksotus

Katso lukujärjestys

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

2 pvä päiväkodissa
2 pvä ikäihmisen luona

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatiotunnilla läsnäolo on edellytys opintojaksolle pääsylle.Tutorryhmissä, seminaarissa ja harjoitustunneilla on läsnäolovelvollisuus.