Ihminen toimivana kokonaisuutena (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7F00GK23-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 31.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 11.10.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Fysioterapeutti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 44
Koulutus
- Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hannu Järvinen
- Maria Maljanen
- Tuija Laakso
- Ilkka Piiroinen
- Liisa Mannisenmäki
- Tiina Pystynen
Vastuuhenkilö
Kirsi Mansikkamäki
Ryhmät
-
24FYFysioterapeutit syksy 2024
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla opitaan havainnoimaan ja analysoimaan ihmisen liikkumista fysioterapian ammattisanastoa käyttäen! Lisäksi perehdytään motorisen kehityksen perusteisiin ja motoristen taitojen kehittymisen edellytyksiin.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa kuvata ihmistä psyko-fyysissosiaalisena kokonaisuutena elämänkulun eri vaiheissa
• osaa havainnoida ja kuvata ihmisen psykomotoriikkaa
• osaa kuvata ja tunnistaa itseään liikkujana ja toimijana
• osaa havainnoida ja nimetä asentoja, liikkeitä ja liikkumista biomekaanista käsitteistöä käyttäen
• pystyy yhteistyöhön toisten opiskelijoiden kanssa
Sisältö (OJ)
• motorinen kehitys
• oikaisu-, tasapaino- ja suojareaktiot
• asento, liike, liikkuminen ja toimintakyky
• biomekaniikan perusteet
• asennon, liikkeen ja liikkumisen havainnointi
• liikunta oman itsensä tunnistamisessa
• psykologinen ja yhteiskuntatieteellinen näkökulma ihmisen kehitykseen
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty
• Opiskelija osallistuu aktiivisesti käsiteltävän asian tarkastelemiseen aiheeseen liittyviä lähteitä käyttäen.
• Opiskelija osoittaa omaksuneensa keskeiset opintojaksolla käsitellyt asiasisällöt.
• Opiskelija määrittelee nivelten asennot ja liikkeet eritellen liiketasot ja akselit perusliikkumisen eri vaiheissa.
• Opiskelija käyttää liikkeitä eritellessään biomekaanisia käsitteitä.
• Opiskelija osaa kuvata eri ikäisten henkilöiden ikäkauden mukaista perusliikkumista lähteisiin perustuen.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Käytännön koe lukujärjestyksen mukaan.
Liikkumista kuvaavat raportit Moodleen --- mennessä.
Yhteiskuntatiede, opettaja sopii.
Psykologia, opettaja sopii.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Ongelmaperustaisessa opiskelussa on keskeistä toteuttaa kaikissa tutoristunnoissa arviointia tutortyöskentelystä. Viimeisen tutoristunnon päätteeksi opiskelijat arvioivat ryhmäläisten toimintaa kirjallisesti hyväksytty-hylätty periaatteella annettujen kriteerien mukaisesti. (kriteerit moodlessa)
2. Seminaariraportit ja esitykset arvioidaan hyväksytty/hylätty ohjeen mukaan
3. Käytännön koe arvioidaan hyväksytty-hylätty.
4. Lapsen ja ikäihmisen liikkumista kuvailevat tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty.
5. Psykologia ja yhteiskuntatiede hyväksytty/hylätty.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Tutortyöskentely, luennot, harjoitukset, vierailut ja itsenäinen työskentely
Oppimateriaalit
Cech.D. & Martin. S. 2012 (uudempi painos). Functional movement development across the life span.
Hamill.J. & Knutzen. K.M. 1995 (uudempi painos). Biomachanical Basis of Human Movement. Baltimore: Williams & Wilkins.
Sandström.M, Ahonen.J 2011. Liikkuva Ihminen- aivot,liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-kustannus.
Kauranen K. Biomekaniikka liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellinen Seura 2011.
Moodlessa oleva materiaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tutorit ja seminaari
Kontaktitunnit
Itsenäinen työskentely !
27t=1op
Sisällön jaksotus
Katso lukujärjestys
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
2 pvä päiväkodissa
2 pvä ikäihmisen luona
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatiotunnilla läsnäolo on edellytys opintojaksolle pääsylle.Tutorryhmissä, seminaarissa ja harjoitustunneilla on läsnäolovelvollisuus.