Siirry suoraan sisältöön

Muuttuva toimintaympäristö ja palvelujärjestelmä (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7Z00EL06-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.11.2023 - 17.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaalialan erityisasiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Marja Olli
  • Kati Långsjö

Vastuuhenkilö

Vesa Joutsen

Ryhmät

  • 23YESO
    Sosionomi (ylempi amk) Sosiaalialan erityisasiantuntija

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- - tunnistaa sosiaalialan toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän keskeiset tekijät ja tunnistaa niiden kehittämisen kohteet nyt ja lähitulevaisuudessa

- tietää sosiaalialan työtä ohjaavan keskeisen lainsäädännön sekä hallinnolliset periaatteet

- osaa kriittisesti analysoida yhteiskunnallisia ja globaaleja muutoksia sekä ennakoida niiden sosiaalisia

- osaa hyödyntää ennakointitietoja ja – menetelmiä uudistuvien hyvinvointipalvelujen suunnittelussa ja kehittämisessä

Sisältö (OJ)

Sosiaalialan toimintaympäristö ja sitä ohjaava lainsäädäntö

Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän rakenne ja lähitulevaisuuden uudistukset

Sosiaalipalveluiden tuottamistavat ja hallinnolliset periaatteet

Tulevaisuuden ennakointitiedot ja niiden hyödyntäminen palveluiden suunnittelussa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

1 Tunnistaa ja osaa kuvata sosiaalialan toimintaympäristön keskeiset osatekijät ja niiden kehitykseen vaikuttavia tekijöitä. Osaa kuvata keskeisen sosiaalialan työtä ohjaavan lainsäädännön ja hallinnolliset periaatteet. Tuntee ennakointitietojen lähteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

3 Edellisten lisäksi: Osaa jäsentää sosiaalialan toimintaympäristön osatekijöitä ja reflektoida kehitykseen vaikuttavia tekijöitä sekä soveltaa tietoa oman toimintaympäristön analyysissa ja käyttää ennakointitietoja. Tietää keskeisen alan lainsäädännön ja hallinnolliset periaatteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

5 Edellisten lisäksi: Osaa eritellä sosiaalialan toimintaympäristön osatekijöitä ja kriittisesti reflektoida kehitykseen vaikuttavia tekijöitä. Osaa ennakointitietojen pohjalta arvioida palveluiden kehittämistarpeita ja mahdollisuuksia.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakson tavoitteita ei ole saavutettu, kurssisuorituksen kaikki osa-alueet eivät ole hyväksytysti suoritettuja.

Aika ja paikka

18.1.2024-12.4.2024

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Työelämälähtöisen kehittämissuunnitelman laatiminen yhteistyössä Pirhan toimijoiden kanssa sekä kehittämissuunnitelmaan sisältyvän kirjallisuuskatsauksen tekeminen.
- Välitehtävien suorittaminen.
- Henkilökohtainen oppimispäiväkirja koskien kontaktiopetusta ja opiskelijan oppimista.

Arvointiasteikko: HYVÄKSYTTY/TÄYDETTÄVÄ/HYLÄTTY
Hyväksytty arvosana edellyttää arvosanan kolme tasoa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetusmenetelminä seminaarityöskentely, kehittämissuunitelman laadinta, välitehtävät (yksilöllisesti ja tiimeittäin) sekä oppimispäiväkirja. Opintojaksolla tehdään yhteistyötä restonomiopiskelijoiden kanssa palveluprosessien muotoilussa.

Oppimateriaalit

Materiaalipaketti Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h
lähipäivät 20 h
tiimityö ja muu itsenäinen työ = 115 h

Sisällön jaksotus

1. kontaktiopetus 18.1. klo 12:30-15:30
Välitehtävä 1.2. mennessä
2. kontaktiopetus 1.2. klo 8:30-11:30
Välitehtävä 14.3. mennessä
3. kontaktiopetus 14.3. klo 12.30-15:30
4. kontaktiopetus 12.4. klo 8:30-15:30
Oppimispäiväkirjojen palautus 12.4. mennessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään tiivistä kehittämisyhteistyötä Pirhan kanssa.

Kansainvälisyys

Opettajat ja opiskelijat hyödyntävät työskentelyssä Suomessa ja muissa maissa toimiviksi todettuja käytäntöjä.