Siirry suoraan sisältöön

Uusia palveluja arvopohjaisesti (10 op)

Toteutuksen tunnus: 8T00DQ70-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 18.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 27.10.2024

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 30

Koulutus

  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jaana Sahlsten
  • Taija Karhe

Vastuuhenkilö

Taija Karhe

Ryhmät

  • 22MRESTO
    Palveluliiketoiminta, monimuotototeutus, syksy 2022

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tuntee palvelumuotoiluprosessin ja osaa soveltaa käyttäjälähtöisiä menetelmiä palvelun kehittämisessä
- tunnistaa käyttäjien arvot ja niihin perustuvat uudet palvelutarpeet
- suunnittelee prototypoinnin avulla erilaisia vaihtoehtoja moniaistisen palvelun kehittämiseen
-osaa johtaa omaa palvelumuotoiluprosessiaan

Sisältö (OJ)

MIKÄ on asiakkaan osuus palvelujen kehittämisessä?
MIKSI asiakaskokemus on tärkeä?
MITEN johdan palvelun kehittämistä?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa palvelumuotoilun käsitteistön ja osaa kuvata käyttäjälähtöisen palvelun.
Opiskelija tuntee erilaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja käyttää niitä ohjatusti.
Opiskelija osaa toimia tiimin tuella palvelumuotoiluprosessissa.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija jäsentää palvelumuotoilun käsitteen alaan liittyvänä ilmiönä ja osaa soveltaa sitä taloudellisesti kannattavan ja laadukkaan käyttäjälähtöisen palvelun suunnittelussa. Opiskelija osaa johtaa ohjatusti omaa palvelumuotoiluprosessiaan.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti noudattaen palvelualalle tärkeitä vaatimuksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun käsitteen ammatillisessa kontekstissa ja osaa soveltaa sekä analysoida sitä taloudellisesti kannattavan ja laadukkaan käyttäjälähtöisen palvelun suunnittelussa. Opiskelija osaa johtaa tavoitteellisesti omaa palvelumuotoiluprosessiaan.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti oman palvelualan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei tunnista palvelumuotoilun käsitteistöä eikä tunne palvelumuotoilun menetelmiä niin, että osaisi käyttää niitä.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan etäopetuksena. Toteutuksella on ennakkotehtävä, joka puretaan aloituskerralla. Ennakkotehtävä löytyy Moodlesta viikolla 33.

pe 30.08.2023 9 - 16.00 ETÄ Ennakkotehtävän purku
la 31.08.2023 08.30 - 14.30 ETÄ
ohjauskerta sovitaan viikolle 36 ETÄ
pe 27.09.2023 ´9 - 14.30 ETÄ
la 28.9.2023 08.30 - 14.30 ETÄ
la 16.11.2023 09.30 - 14.30 ETÄ

Ennakkotehtävän materiaali
Palvelumuotoilun bisneskirja, Mikko Koivisto, Johanna Säynäjäkangas, Sofia Forsberg. Alma Talent 2019.

Ennakkotehtävä löytyy Moodlesta viikolla 33 ja ennakkotehtävän purku on aloituskerralla 30.8.20023

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot
Tiimityö toimeksiantona
Ennakkotehtävä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op on 27 h opiskelijan työtä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT osaamisen näyttö perjantaina 22.8.2024 klo 16.30-18.30. Ahot toteutetaan Moodlessa. Ahot hakemukset HyväHot-järjestelmän kautta maanantai 19.8 mennessä Jaana Sahlsteenille.