Orientoiva harjoittelu, pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja nuoren hoitotyö (2 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00EY01-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
09.12.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 09.04.2024
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Stiina Storvik-Sydänmaa
- Katariina Kunnas
Ryhmät
-
21SHLAS1Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 21SHLAS1
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- syventää ammatillista ja eettistä osaamistaan pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairastuneen lapsen ja perheen hoitotyössä
- osaa toimia turvallisesti pitkäaikais- ja neurologisesti sairaille lapsille tehtävissä hoitotoimenpiteissä ja niihin liittyvässä ohjauksessa ja valmistamisessa
- osaa toteuttaa pitkäaikais- ja neurologisesti sairaan lasten lääke- ja nestehoitoa
- osaa imeväis-, leikki-, kouluikäisen ja nuoren hoitoelvytyksen
- osaa toimia vuorovaikutuksessa pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen kanssa
- osaa arvioida lapsen voinnin, suunnitella ja toteuttaa hoitoa yhteistyössä perheen ja moniammatillisen työryhmän kanssa näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa toimia kollegiaalisesti ja kehittyy ammattialansa edustajana arvioimalla omaa toimintaansa ja antamalla palautetta tiimin jäsenille
- osaa valita toiminnassaan taloudellisesti kestäviä menetelmiä
Sisältö (OJ)
- pitkäaikaissairaan lapsen tavallisimmat hoitotyön auttamismenetelmät
- lasten lääke- ja nestehoito
- lapsen hoitoelvytys
- lapsen voinnin arviointi, hoidon suunnittelu ja toteutus yhteistyössä perheen ja moniammatillisen työryhmän kanssa
- lapsen ja perheen ohjaus ja ammatillinen vuorovaikutus
Esitietovaatimukset (OJ)
Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen teoreettiset ja orientoivan harjoittelun opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot. Vaadittava alue on lasten- ja nuorten hoitotyö.
Osallistuminen opintojaksoon pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja nuoren hoitotyö.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioita pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen hoitotyötä
- osaa toimia yhteistyössä lapsen ja perheen kanssa
- toimii ammatillisesti ja eettisesti
Hylätty:
- potilasturvallisuus vaarantuu
Aika ja paikka
8.1.-23.2.2024
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojakso on mahdollista suorittaa seuraavan kerran keväällä 2025
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Pakollinen läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen harjoituksiin ja simulaatioihin. Poissaoloista ja sen korvaustehtävästä on sovittava erikseen opettajan kanssa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kliinisten taitojen harjoittelut ja simulaatioharjoitukset Taitokeskuksessa
Oppimateriaalit
Oheismateriaalit löytyvät ryhmän Lasten ja nuorten hoitotyön vaihtoehtoiset ammattiopinnot moodlekurssilta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaistuntimäärä 54 h, joista elvytysharjoittelu 2 h, taitopaja 8 h ja simulaatioita 10 h. Itsenäinen työskentely 34 h.
Sisällön jaksotus
Osa 1: Lapsen hoitoelvytykset
Osa 2: Hoitotyön taitopajat, pitkäaikaissairaan lapsen tavallisimmat hoitotyön auttamismenetelmät
Osa 3: Simulaatiot
Lisätietoja opiskelijoille
Esitietovaatimukset
Suoritettuna hoitotyön alku- ja keskivaiheen opinnot, vähintään 135 op sisältäen Lasten, nuorten hoitotyön –opintokokonaisuuden, ja Lasten ja nuorten hoitotyön orientoivan harjoittelun.
Osallistuminen Pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja nuoren hoitotyön opintokokonaisuuteen.
Orientoivan harjoittelun tunneille tullaan suojavaatteissa.
Etukäteen pitää tutustua harjoittelun aiheisiin, moodlessa orha-aiheiden materiaalia ja ohjeistuksia.
100 % läsnäolo, poissaolo korvataan.
Muutokset mahdollisia.
Osa 1: Lapsen hoito elvytysharjoitukset
etukäteistehtävän tekeminen,aktiivinen ja ammatillinen osallistuminen
Osa 2: Hoitotyön taitopajat: pitkäaikaissairaan lapsen tavallisimmat hoitotyön auttamismenetelmät
valmistautuminen taitopajoihin, aktiivinen ja ammatillinen osallistuminen taitopajatyöskentelyssä,
Osa 3: Simulaatiot
Simulaatioharjoitukset edellyttävät aktiivista osallistumista, oman osaamisen reflektointia ja vertaispalautteen antamista.