Musiikkipedagogiikka 3 (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2X00ER56-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 31.10.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 10.05.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 30
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
- Matti Ruippo
- Tiina Kaukinen
- Susanna Vainio
- Heini Kärkkäinen
- Petri Antikainen
- Jari Salmela
- Tiina Kaukinen
- Pekka Ahonen
- Mari Leppävuori
- Dimas Ruiz Santos
- Markus Yli-Jokipii
Vastuuhenkilö
Mari Leppävuori
Pienryhmät
- Praktikum 3, aikataulut sovitaan erikseen instrumenttiopettajan kanssa, 1 op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pedagogisen näkemyksen laajentuminen, 1 op, kevät (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pedagogisen näkemyksen laajentuminen, 3op, kevät, RYHMÄ A (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pedagogisen näkemyksen laajentuminen, 3op, kevät, RYHMÄ B (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pedagogisen näkemyksen laajentuminen, 3op, kevät, RYHMÄ C (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
21MUPEMusiikkipedagogi
Pienryhmät
- Praktikum 3, aikataulut sovitaan erikseen instrumenttiopettajan kanssa, 1 op
- Pedagogisen näkemyksen laajentuminen, 1 op, kevät
- Pedagogisen näkemyksen laajentuminen, 3op, kevät, RYHMÄ A
- Pedagogisen näkemyksen laajentuminen, 3op, kevät, RYHMÄ B
- Pedagogisen näkemyksen laajentuminen, 3op, kevät, RYHMÄ C
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa hyödyntää opetuksessaan tieto- ja viestintätekniikkaa sekä luoda siihen sopivia materiaaleja. Hän kykenee kehittämään, suunnittelemaan, toteuttamaan ja reflektoimaan alaan liittyvän projektin.
Opiskelija on tutustunut musiikin varhaiskasvatukseen ja alkuopetukseen. Hänellä on valmiuksia laatia eri ikäryhmille oppimistuokioita tai oman alansa oppitunteja ja kohdata lapsia työssään. Hän on perhtynyt lapsen historiaan, lastenkulttuurin kehittymiseen ja -musiikin kehittymiseen.
Opiskelijalla on valmiuksia toteuttaa laajamuotoisesti opetuksen suunnittelua huomioiden erilaiset oppimisympäristöt.
Instrumenttipedagogiikka
Opiskelija on syventänyt osaamistaan eri vaiheissa olevien ja eri-ikäisten musiikin oppijoiden ohjaajana. Hänen osaamisperustansa riittää valitsemaan sopivia toimintatapoja ja metodeja erilaisten oppijoiden kanssa. Opiskelija osallistuu ja saa omaan työhönsä vaikutteita jostain muusta pedagogiikasta. Hänellä on myös kokemuksia ryhmäopetuksesta.
Musiikinteoriapedagogiikka (laaja-alainen musiikinteoriapedagogiikka)
Opiskelija hallitsee musiikkiopiston syventävien opintojen tasoisten ryhmien opettamiseen tarvittavat tiedot ja taidot. Opiskelija osaa luoda johdonmukaisesti eteneviä, monipuolisia opetus- ja tuntisuunnitelmia. Hän osaa muuntaa tieteellistä tietoa käytännön periaatteiksi ja osaa käyttää teoreettista ja käsitteellistä tietoa hyväkseen opetustyössä.
Musiikinteoriapedagogiikka (säveltäminen): Opiskelija hallitsee sävellyksen opettamiseen tarvittavia tietoja ja taitoja. Hän osaa muuntaa tieteellistä tietoa käytännön periaatteiksi ja osaa käyttää teoreettista ja käsitteellistä tietoa hyväkseen opetustyössä.
Kuoronjohdon pedagogiikka
Opiskelija hallitsee hyvän harrastajakuoron taiteellisen kehittämisen menetelmiä eri ohjelmistojen näkökulmista. Opiskelija on tutustunut lapsi- ja nuorisokuoron johtamisen pedagogiikkaan. Hän osaa harjoittaa eri tyylikausien teoksia ja valita ohjelmistoa eri tasoisille kuoroille. Opiskelija on tutustunut kuoron pitkän aikavälin tavoitteellisen kehittämisen ja suunnittelun taitoihin kuoroyhdistyksissä.
Orkesterinjohdon pedagogiikka
Opiskelija osaa tavoitteellisen orkesterikokoonpanon taiteellisen kehittämisen menetelmiä eri ohjelmistojen näkökulmista. Opiskelija on tutustunut lasten ja nuorten orkesterikokoonpanojen johtamisen pedagogiikkaan. Opiskelija on syventänyt tietämystään eri soitintyyppien pedagogiikasta. Opiskelija on tutustunut orkesteriyhteisön pitkän aikavälin tavoitteellisen kehittämisen ja suunnittelun taitoihin.
Sisältö (OJ)
- tieto- ja viestintätekniikka musiikinopetuksessa -projekti
- musiikin varhais- ja alkeisopetus
- lastenkulttuuri osana yhteiskuntaa
- opetuksen suunnittelun syventävä ja laajentava taso
- erilaisten oppimisympäristöjen huomioiminen opetustyössä
Substanssipedagogiikka:
- ohjaavan opettajan laatiman suunnitelman mukaiset toiminnot
- praktikum 3:n tunneille osallistuminen
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opintojakson toteutukseen, kehittänyt omaa osaamistaan opintojaksoon liittyvien tehtävien avulla. Hän on kehittynyt eri-ikäisten oppijoiden opetuksen suunnittelijana ja toteuttajana.
Hylätyssä suorituksessa opiskelija ei ole toteuttanut kaikkia opintojakson osa-alueita tai osoittanut riittävää osaamista tehtävissään ja hänen tulee täydentää opintojakson suoritusta opettajan määrittelemällät tavalla.
Aika ja paikka
Lukuvuoden ajan.TAMK Pääcampus, Pianolaboratorio, Hämeenpuisto.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ohjaavan opettajan antama palaute. Aktiivisuus tunneilla. moitteeton opetusharjoittelu.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetusharjoittelu, Pedagoginen praktikum, ohjaavan opettajan palaute.
Oppimateriaalit
Sovitaan ohjaavan opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27 t
Opetusharjoittelu 12 t + 1 esiintyminen syyslukukaudella, 14 t kevätlukukaudella + Pedagoginen praktikum ja tuntien valmistelu.
Sisällön jaksotus
Lukuvuoden ajan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opetusharjoittelu.
Lisätietoja opiskelijoille
Musiikin tutkinto-opiskelijoilla on etusija tälle opintojaksolle. Opettaja hyväksyy opiskelijat opintojaksolle.