Siirry suoraan sisältöön

Kirjoitusviestintä ja informaatiotekniikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00EL16-3032

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 13.05.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Sanna Keskikuru
  • Marja-Liisa Timperi
  • Annina Korpela

Vastuuhenkilö

Annina Korpela

Ryhmät

  • 24ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa käyttää kirjasto- ja tietopalveluita ja erityisesti artikkelitiedon etsimisessä ja ymmärtää, miten tiedonhankinnan oppimispolku rakentuu sosiaalialalla

- tuntee opiskelun ja työelämän kannalta keskeiset tekstilajit ja osaa soveltaa tekstilajitietouttaan erilaisissa kirjoittamistilanteissa

- tuottaa hyvää ja tilanteeseen sopivaa kieltä ja tyyliä

- osaa viitata lähteisiin ja laatia lähdeluettelon

- ymmärtää sähköpostin erityisluonteen ja osaa käyttää sitä työviestinnän kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla

-osaa käyttää tietokonetta itsenäisesti ja MS Office -ohjelmia opinnoissaan

- osaa käyttää opinnoissaan TAMKin tietoteknisiä ohjelmia

- osaa soveltaa oppimaansa työelämän tarpeiden mukaan

Sisältö (OJ)

- TAMKin kirjasto- ja tietopalveluihin tutustuminen, ajantasaisten artikkelien etsiminen kirjoitusviestinnän oppimistehtävää varten

- Kielenhuollon kertaus

- Kirjoittamisen prosessi

- Asiakirjastandardi

- Asiatyyli

- Opiskeluun liittyvien tekstilajien piirteitä: referaatti, essee, raportti, pienoistutkielma

- Työnhaun asiakirjat: työhakemus ja ansioluettelo

- Sosionomin ammatilliset tekstit: muistio, tiedote, raportti, artikkeli, sähköpostiviestit

- Lähteiden käyttö: referointi, lähdeviitteet, lähdeluettelo

- MS-Word

- MS-Excelin perusteet

- MS-PowerPointin perusteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin perusasiat

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin keskeiset asiat

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kiitettävästi kurssilla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa niitä.

Aika ja paikka

Kirjoitusviestintä: lähiopetustunnit ti 16.1. ja ti 5.3.TAMK pääkampus.
:Informaatioteknologia: Lähtötasotesti 24.1 ja työpajat 7.3 TAMK pääkampus
Tiedonhankinta: harjoitustunti lukujärjestyksen mukaisesti

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Informaatiotekniikka: Lähtötasotesti suoritetaan itsenäisesti moodle alustalla 24.1 tunneilla Ei uusintamahdollisuutta. Jos läpäiset testin sinun ei tarvitse osallistua työpajoihin.
Jos testiä ei läpäise, toteutetaan lisäopetus tietojenkäsittelyn työpajoissa 7.3

Kirjoitusviestintä:
Ei tenttiä. Arviointi perustuu kirjallisiin tehtäviin.

Tiedonhankinta: Ei tenttiä. Hyväksytty suoritus itsenäisesti tehdyistä tehtävistä ja osallistuminen kontaktitunnille.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Informaatiotekniikka: testi ja tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty. Hyväksytty arviointi tarkoittaa arvosanan 3 suoritusta, mikäli suoritus jää tason alle, tulee suorituksia täydentää

Kirjoitusviestintä: Arviointi perustuu kirjallisiin tehtäviin (mm. pienoistutkielma).

Tiedonhankinta: Hyväksytty / hylätty suoritus. Hyväksytty suoritus itsenäisesti tehdyistä tehtävistä ja osallistuminen kontaktitunnille.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kirjoitusviestintä: luennot, harjoitukset
Informaatioteknologia: Lähtötasotesti ja itsenäiset tehtävät
Tiedonhankinta: harjoitustunti, itsenäiset tehtävät

Oppimateriaalit

Informaatiotekniikka: Materiaali Moodlessa
Kirjoitusviestintä: Materiaali Moodlessa
Tiedonhankinta: Materiaali Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Informaatiotekniikka: Opiskelijan työmäärä 2 x 27 h, jostalähtötasotestin tekeminen 3h, , mahdollinen työpajoihin osallistuminen 3h, sekä itsenäiset tehtävät 48 h.
Kirjoitusviestintä: 2 x 4 tuntia lähiopetusta, noin 46 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Tiedonhankinta: Opiskelijan työmäärä 1 x 2 tuntia kontaktiopetusta, noin 4 itsenäistä työskentelyä.

Sisällön jaksotus

Kirjoitusviestintä:
- kielenhuollon kertaus
- raportti tekstilajina
- TAMKin Kirjallisen raportoinnin ohjeet ja raporttipohja
- tekstiviitteet ja lähdeluettelo

Informaatiotekniikka:
Lähtötasotesti ja testin perusteella työpajat niille , jotka eivät testiä läpäise ( word, excel, powerpoint)

Itsenäiset tehtävät
Videointitehtävä
Tekijänoikeudet
Tekoäly ja opiskelu

Tiedonhankinta:
-Kirjaston tietoaineistot ja palvelut, etäkäyttö  
- Tiedonhankintataidot opiskelutaitona mm. hakutekniikat  
- Eettinen tiedonkäyttö korkeakouluopinnoissa  
- Tieteen avoimuus, avoin tiede käsitteenä
- Valikoidut oman koulutusalan kotimaiset ja kansainväliset tiedonlähteet   
- Tiedonhankintaprosessin ymmärtäminen, tiedonhaun suunnittelu  
- Aiheenmukaisen tiedonhaun tekniikat ja strategiat 
- Hakutulosten osuvuuden ja lähteiden luotettavuuden arviointi 
Avoimet julkaisut tiedonhaussa  
Viittauskäytännöt osana hyvää tieteellistä käytäntöä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Informaatiotekniikka: Aikaisemmin suoritetut, osuuden tavoitteita vastaavat korkeakouluopinnot voidaan hyväksyä ahotoinnilla. Nämä katsotaan opiskelijakohtaisesti. Ota yhteys osuuden opettajaan: sanna.keskikuru@tuni.fi
Kirjoitusviestintä: Vaihtoehtoista suoritustapaa ei ole.
Tiedonhankinta: Aikaisemmin suoritetut, osuuden tavoitteita vastaavat korkeakouluopinnot voidaan hyväksyä. Ota yhteys osuuden opettajaan: marja-liisa.timperi@tuni.fi

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kirjoitusviestintä:
Opiskelija ei ole palauttanut tehtäviä annetussa aikataulussa. Teksteissä on huomattavia virheitä ja puutteita, jotka häiritsevät ymmärrettävyyttä. Viesteissä ei huomioida tilannetta eikä vastaanottajaa. Asettelu ei vastaa ohjeita. Lähdeviitteet puuttuvat kokonaan tai niiden merkitsemisessä on huomattavia puutteita.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin perusasiat

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti, ja referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin keskeiset asiat

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden.Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kiitettävästi kurssilla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa niitä.