Written Communication for Social Services and Information Technology (5 cr)
Code: 7S00EL16-3032
General information
- Enrolment period
- 02.12.2023 - 31.01.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2024 - 13.05.2024
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- TAMK Languages and Communication
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Sanna Keskikuru
- Marja-Liisa Timperi
- Annina Korpela
- Person in charge
- Annina Korpela
- Course
- 7S00EL16
Objectives (course unit)
After completing the course, the student
- knows how to gather information on Social Services and is capable of critical valuation of given information and to create a general view
- knows the most common genres and is able to use the knowledge in different kinds of situations in creating texts
- is able to create correct and relevant text and style
- can refer to sources and create a list of references
- understands the possibilities and limitations of using e-mail in work related issues
-can use the computer independently and MS Office software in their studies
- can independently use the software of TAMK
- can apply this knowledge in their work
Content (course unit)
- Information sources, library visit, e-learning material of Social Services and article databases
-Review of grammatical correctness
-Process of writing
-Standard of documents
-Neutral and formal style
-Features of texts related to studies: summary of book, essay, report, thesis
-Documents needed in search for work: job application, CV
-Professional texts of Bachelor of Social Services: memo, notification, report, article, e-mail messages
-Use of sources: giving a summary, references, list of references
- MS Word
- Basics of MS Excel
- Basics of MS Power Point
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Written communication: The student communicates in an understandable and professional way, imitating patterns and instructions. The student will find the sources, although their use and referencing is minor. The justification of the claims is modest. The construction of the messages is volatile, and the language's form and style are noteworthy.
Information Technology: The student knows the basics of the course
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Written communication: The student communicates in a structured and illustrative way and focuses on the recipient and the situation. The student substantiates his view. The student selects his source appropriately; the referencing is naturally linked to the rest of the text. Essential information is clearly communicated. The messages are easy to receive and the texts are fairly accurate.
Information Technology: The student knows the essentials of the course
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Written communication: Students communicate convincingly, enthusiastically and interactively. Students justify their views in many ways. Students use sources to evaluate and comment. The essential information is well structured and concise, and the language and style are well controlled.
Information Technology:
The student is able to apply the topics handled with the course with great respect.
Location and time
Kirjoitusviestintä: lähiopetustunnit ti 16.1. ja ti 5.3.TAMK pääkampus.
:Informaatioteknologia: Lähtötasotesti 24.1 ja työpajat 7.3 TAMK pääkampus
Tiedonhankinta: harjoitustunti lukujärjestyksen mukaisesti
Exam schedules
Informaatiotekniikka: Lähtötasotesti suoritetaan itsenäisesti moodle alustalla 24.1 tunneilla Ei uusintamahdollisuutta. Jos läpäiset testin sinun ei tarvitse osallistua työpajoihin.
Jos testiä ei läpäise, toteutetaan lisäopetus tietojenkäsittelyn työpajoissa 7.3
Kirjoitusviestintä:
Ei tenttiä. Arviointi perustuu kirjallisiin tehtäviin.
Tiedonhankinta: Ei tenttiä. Hyväksytty suoritus itsenäisesti tehdyistä tehtävistä ja osallistuminen kontaktitunnille.
Assessment methods and criteria
Informaatiotekniikka: testi ja tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty. Hyväksytty arviointi tarkoittaa arvosanan 3 suoritusta, mikäli suoritus jää tason alle, tulee suorituksia täydentää
Kirjoitusviestintä: Arviointi perustuu kirjallisiin tehtäviin (mm. pienoistutkielma).
Tiedonhankinta: Hyväksytty / hylätty suoritus. Hyväksytty suoritus itsenäisesti tehdyistä tehtävistä ja osallistuminen kontaktitunnille.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Kirjoitusviestintä: luennot, harjoitukset
Informaatioteknologia: Lähtötasotesti ja itsenäiset tehtävät
Tiedonhankinta: harjoitustunti, itsenäiset tehtävät
Learning materials
Informaatiotekniikka: Materiaali Moodlessa
Kirjoitusviestintä: Materiaali Moodlessa
Tiedonhankinta: Materiaali Moodlessa
Student workload
Informaatiotekniikka: Opiskelijan työmäärä 2 x 27 h, jostalähtötasotestin tekeminen 3h, , mahdollinen työpajoihin osallistuminen 3h, sekä itsenäiset tehtävät 48 h.
Kirjoitusviestintä: 2 x 4 tuntia lähiopetusta, noin 46 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Tiedonhankinta: Opiskelijan työmäärä 1 x 2 tuntia kontaktiopetusta, noin 4 itsenäistä työskentelyä.
Content scheduling
Kirjoitusviestintä:
- kielenhuollon kertaus
- raportti tekstilajina
- TAMKin Kirjallisen raportoinnin ohjeet ja raporttipohja
- tekstiviitteet ja lähdeluettelo
Informaatiotekniikka:
Lähtötasotesti ja testin perusteella työpajat niille , jotka eivät testiä läpäise ( word, excel, powerpoint)
Itsenäiset tehtävät
Videointitehtävä
Tekijänoikeudet
Tekoäly ja opiskelu
Tiedonhankinta:
-Kirjaston tietoaineistot ja palvelut, etäkäyttö
- Tiedonhankintataidot opiskelutaitona mm. hakutekniikat
- Eettinen tiedonkäyttö korkeakouluopinnoissa
- Tieteen avoimuus, avoin tiede käsitteenä
- Valikoidut oman koulutusalan kotimaiset ja kansainväliset tiedonlähteet
- Tiedonhankintaprosessin ymmärtäminen, tiedonhaun suunnittelu
- Aiheenmukaisen tiedonhaun tekniikat ja strategiat
- Hakutulosten osuvuuden ja lähteiden luotettavuuden arviointi
Avoimet julkaisut tiedonhaussa
Viittauskäytännöt osana hyvää tieteellistä käytäntöä
Completion alternatives
Informaatiotekniikka: Aikaisemmin suoritetut, osuuden tavoitteita vastaavat korkeakouluopinnot voidaan hyväksyä ahotoinnilla. Nämä katsotaan opiskelijakohtaisesti. Ota yhteys osuuden opettajaan: sanna.keskikuru@tuni.fi
Kirjoitusviestintä: Vaihtoehtoista suoritustapaa ei ole.
Tiedonhankinta: Aikaisemmin suoritetut, osuuden tavoitteita vastaavat korkeakouluopinnot voidaan hyväksyä. Ota yhteys osuuden opettajaan: marja-liisa.timperi@tuni.fi
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija ei ole palauttanut tehtäviä annetussa aikataulussa. Teksteissä on huomattavia virheitä ja puutteita, jotka häiritsevät ymmärrettävyyttä. Viesteissä ei huomioida tilannetta eikä vastaanottajaa. Asettelu ei vastaa ohjeita. Lähdeviitteet puuttuvat kokonaan tai niiden merkitsemisessä on huomattavia puutteita.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin perusasiat
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti, ja referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin keskeiset asiat
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden.Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kiitettävästi kurssilla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa niitä.