Elämänkulun ja kehityksen psykologia (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL30-3017
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Putous
Vastuuhenkilö
Minna Putous
Ryhmät
-
24ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa tarkastella elämänkulkua jatkumona sekä psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena synteesinä huomioiden eri elämänvaiheet ja elämäntapahtumat.
- osaa selittää kiintymyssuhdemallit ja niiden syntymisen sekä tarkastella niiden merkitystä ihmisen elämänkulussa.
- osaa kuvailla tunne-elämän kehittymistä ja sen merkitystä eri elämänvaiheissa
- osaa selittää seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkityksen huomioiden psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen ulottuvuuden.
Sisältö (OJ)
- Psykologista tietoa eri elämänvaiheista
- Tietoa kiintymysuhteista ja tunne-elämän merkityksestä eri elämänvaiheissa.
- Traumatietoa
- Tietoa elämänkulun eri mahdollisuuksista ihmisen psyykkisen eheytymisen kannalta
- Seksuaalinen kehitys ja seksuaalikasvatus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön. Valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia ei ole perusteltu teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja. Osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin. Osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja. Osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty: Tavoitteisiin liittyviä ilmiöitä, teoriaa ja peruskäsitteistöä ei ole määritelty ja kuvattu riittävästi tai se on virheellistä. Sisällönhallinta epäjohdonmukaista ja puutteellista tai virheellistä. Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
"Keskustelu läheisen kanssa ja oma kasvu" -tehtävä opetuskertaan 3.4.klo 9-12.
Ryhmätentti 7.5.2024 mennessä ryhmänä (kotiryhmät). Jokainen opiskelee yhden kirjan sisällön. Ryhmä myös sopii vähintään yhden yhteisen ajan tenttiin valmistautumiseen. Opetuskertojen materiaalit + ryhmäläiset sopivat luettavaksi seuraavat kirjat (yksi/opiskelija):
1. Ahonen L. (2017). Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja
2. Hipp, T. & Linner Matikka, J. (2023)Traumainformoitu työote
3. Johnson, S., Auvinen, P. (2015). Suojelen sinua kaikelta. Kuinka rakastaa ja tulla rakastetuksi.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Välitehtävänä seuraavaa opetuskertaa varten (flipped learning) ajalla 29.1.-8.3. Tunne-elämän jatkumo ja Seksuaalikasvatus (hyväksytty/täydennettävä)
"Keskustelu läheisen kanssa ja oma kasvu" -tehtävä (hyväksytty/täydennettävä)
Ryhmätentti, arviointi 0-5
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
-flipped learning
-luennot (etä/lähiopetus tilanteen mukaan)
-kirjallisuus
-aktivoivat tehtävät
-itsenäinen työskentely
-reflektiot
-ryhmätyöskentely
-elokuva
-aidot oppimisympäristöt
-oman minuuden ja elämänkokemuksen soveltaminen
Oppimateriaalit
Ryhmätenttiin (kotiryhmät) kirjallisuus:
-Ahonen L. (2017). Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja.
-Hipp, T. & Linner Matikka, J. (2023)Traumainformoitu työote.
-Johnson, S. & Auvinen, P. (2015). Suojelen sinua kaikelta. Kuinka rakastaa ja tulla rakastetuksi.
Opetuskertojen yhteydessä esitetty lisämateriaali.
Syventävää materiaalia myös:
Becker-Weidman, A. & Shell, D. (2008). Auta lasta kiintymään. Vuorovaikutteinen kehityspsykoterapia traumaperäisen kiintymyshäiriön hoidossa.
Golding, K.S., Lätti, E. (2014) Hoitava kiintymys - terapeuttinen vanhemmuus. Käsikirja kasvattajille ja ammattilaisille.
Howe, D. (2011) Attachment across the lifecourse. A brief introduction.
Hughes, D. (2011) Kiintymyskeskeinen vanhemmuus. Toimivuutta kasvatukseen.
Hughes, D. (2015) Kiintymyskeskeinen perheterapia. Vuorovaikutteinen kehityspsykoterapia. DDP-käsikirja.
Kerminen, M. (2022) Traumatietoisuus lastensuojelutyössä. Syventävä kirjallisuuskatsaus.
Jokelainen, J. & Kollin, E. (2022) Vanhemmuuden ja kasvatustehtävän tukeminen lastensuojelun perhehoidossa. Perhehoitajien kokemuksia DDP-menetelmästä.
Kuther, Tara L. (2019) Lifespan Development. Lives in Context 2nd Edition. SAGE Publisher
Yhteinen kieli. Traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen (2020). Toim. Sarvela, K. & Auvinen, E.
Yhteinen mieli. Traumatietoutta mielenterveystyöhön (2022) Toim. Maanmieli,K. & Sarvela, K. Basam Books.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 t
-lähiopetus ja reflektiot tuntia
-itsenäiset tehtävät 38 tuntia
- kirjallisuus ryhmätenttiä varten
Sisällön jaksotus
17.1 klo 12.30-15.45 Toteutusinfo. Kiintymyssuhdetieto
19.1. klo 8.30-11.45 Traumatieto
Välitehtävänä seuraavaa opetuskertaa varten (flipped learning) ajalla 29.1.-8.3. Tunne-elämän jatkumo ja Seksuaalikasvatus
8.3. klo 8.30-11.45 Nuoruus
Itsenäinen tehtävä Keskustelu läheisen kanssa ja oma kasvu
valmiiksi seuraavaa opetuskertaa varten (sisältää Äideistä parhain -elokuvan).
3.4. 2024 klo 12.30-15.45 Yhteinen reflektio "Keskustelu läheisen kanssa ja oma kasvu" (kaikilla kooste mukana opetuskerralla). Aikuisuus ja vanhuus
7.5. klo 8-11.45 Ryhmätentti
Tenttipalaute, aika sovitaan yhdessä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Seksuaalikasvatus + tunne-elämän jatkumo -tehtävä moodlessa.
"Keskustelu läheisen kanssa ja oma kasvu" -tehtävä. Tätä varten jokainen katsoo elokuvan Härö, K. Äideistä parhain.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TAMKin yleinen arviointikehikko löytyy Moodlesta