Developmental Psychology (5 cr)
Code: 7S00EL30-3017
General information
- Enrolment period
- 01.12.2023 - 31.01.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2024 - 31.05.2024
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Objectives (course unit)
Student:
- can perceive the life cycle as a continuum and as a mental, physical, and social synthesis taking different stages and events of life into account
- can describe attachment patterns, know how they are formed, and understand their significance in the cycle of life
- can describe the development of emotional life and its significance in the different stages of life
- can describe sexual development and the importance of sexuality education taking mental, physical, and social aspects into account
Content (course unit)
- Psychological information about the different stages of life
- Knowledge about attachment patterns and the significance of emotional life
- Knowledge about traumas
- Understanding about different possibilities of the life cycle in a relation to mental healing
- Sexual development and sexuality education
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Can describe goal related phenomena, theory and define basic concepts. The choices, solutions and limits of perspective are not theoretically justified or the theoretical reasoning is straightforward.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Can apply theory and concepts and structure things in relation to each other. Can define problems and tasks and justify solutions and choices. Can evaluate things and look at them from different angles.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Is able to analyze information and activities and to combine them with professional context. Is able to search for development opportunities and to justify different approaches and solutions. Can create new solutions or combine existing ones creatively.
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Rejected: Goal-related phenomena, theory, and basic concepts are not sufficiently defined, described, or incorrect. Content management inconsistent and incomplete or incorrect. Knowledge objectives are not or only partially achieved.
Exam schedules
"Keskustelu läheisen kanssa ja oma kasvu" -tehtävä opetuskertaan 3.4.klo 9-12.
Ryhmätentti 7.5.2024 mennessä ryhmänä (kotiryhmät). Jokainen opiskelee yhden kirjan sisällön. Ryhmä myös sopii vähintään yhden yhteisen ajan tenttiin valmistautumiseen. Opetuskertojen materiaalit + ryhmäläiset sopivat luettavaksi seuraavat kirjat (yksi/opiskelija):
1. Ahonen L. (2017). Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja
2. Hipp, T. & Linner Matikka, J. (2023)Traumainformoitu työote
3. Johnson, S., Auvinen, P. (2015). Suojelen sinua kaikelta. Kuinka rakastaa ja tulla rakastetuksi.
Assessment methods and criteria
Välitehtävänä seuraavaa opetuskertaa varten (flipped learning) ajalla 29.1.-8.3. Tunne-elämän jatkumo ja Seksuaalikasvatus (hyväksytty/täydennettävä)
"Keskustelu läheisen kanssa ja oma kasvu" -tehtävä (hyväksytty/täydennettävä)
Ryhmätentti, arviointi 0-5
Assessment scale
0-5
Teaching methods
-flipped learning
-luennot (etä/lähiopetus tilanteen mukaan)
-kirjallisuus
-aktivoivat tehtävät
-itsenäinen työskentely
-reflektiot
-ryhmätyöskentely
-elokuva
-aidot oppimisympäristöt
-oman minuuden ja elämänkokemuksen soveltaminen
Learning materials
Ryhmätenttiin (kotiryhmät) kirjallisuus:
-Johnson, S. & Auvinen, P. 2015. Suojelen sinua kaikelta. Kuinka rakastaa ja tulla rakastetuksi. sivut 33-90 ja 161-181.
-Hipp &Linner-Matikka. Traumainformoitu työote.
- Haastavat kasvatustilanteet.
Opetuskertojen yhteydessä esitetty lisämateriaali.
Syventävää materiaalia myös:
Becker-Weidman, A. & Shell, D. (2008). Auta lasta kiintymään. Vuorovaikutteinen kehityspsykoterapia traumaperäisen kiintymyshäiriön hoidossa.
Golding, K.S., Lätti, E. (2014) Hoitava kiintymys - terapeuttinen vanhemmuus. Käsikirja kasvattajille ja ammattilaisille.
Howe, D. (2011) Attachment across the lifecourse. A brief introduction.
Hughes, D. (2011) Kiintymyskeskeinen vanhemmuus. Toimivuutta kasvatukseen.
Hughes, D. (2015) Kiintymyskeskeinen perheterapia. Vuorovaikutteinen kehityspsykoterapia. DDP-käsikirja.
Kerminen, M. (2022) Traumatietoisuus lastensuojelutyössä. Syventävä kirjallisuuskatsaus.
Jokelainen, J. & Kollin, E. (2022) Vanhemmuuden ja kasvatustehtävän tukeminen lastensuojelun perhehoidossa. Perhehoitajien kokemuksia DDP-menetelmästä.
Kuther, Tara L. (2019) Lifespan Development. Lives in Context 2nd Edition. SAGE Publisher
Yhteinen kieli. Traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen (2020). Toim. Sarvela, K. & Auvinen, E.
Yhteinen mieli. Traumatietoutta mielenterveystyöhön (2022) Toim. Maanmieli,K. & Sarvela, K. Basam Books.
Student workload
5 op = 135 t
-lähiopetus ja reflektiot tuntia
-itsenäiset tehtävät 38 tuntia
- kirjallisuus ryhmätenttiä varten
Content scheduling
17.1 klo 12.30-15.45 Toteutusinfo. Kiintymyssuhdetieto
19.1. klo 8.30-11.45 Traumatieto
Välitehtävänä seuraavaa opetuskertaa varten (flipped learning) ajalla 29.1.-8.3. Tunne-elämän jatkumo ja Seksuaalikasvatus
8.3. klo 8.30-11.45 Nuoruus
Itsenäinen tehtävä Keskustelu läheisen kanssa ja oma kasvu
valmiiksi seuraavaa opetuskertaa varten (sisältää Äideistä parhain -elokuvan).
3.4. 2024 klo 12.30-15.45 Yhteinen reflektio "Keskustelu läheisen kanssa ja oma kasvu" (kaikilla kooste mukana opetuskerralla). Aikuisuus ja vanhuus
7.5. klo 8-11.45 Ryhmätentti
Tenttipalaute, aika sovitaan yhdessä
Practical training and working life cooperation
Seksuaalikasvatus + tunne-elämän jatkumo -tehtävä moodlessa.
"Keskustelu läheisen kanssa ja oma kasvu" -tehtävä. Tätä varten jokainen katsoo elokuvan Härö, K. Äideistä parhain.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
TAMKin yleinen arviointikehikko löytyy Moodlesta