Siirry suoraan sisältöön

English for Social Services (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00EL18-3030

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Koulutus

  • Sosionomin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Katja Kärki

Vastuuhenkilö

Katja Kärki

Ryhmät

  • 24ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- osaa sosiaalialan keskeistä terminologiaa, jotta pystyy hyödyntämään englanninkielistä lähdemateriaalia työssään ja ammatillisessa kasvussaan
- osaa esitellä sosiaalialan toimipisteen/hankkeen ja kuvata sosionomin työtä
- osaa antaa asiakkaalle yksityiskohtaisia ohjeita ja kysyä haastattelussa tarkoituksenmukaisia tietoja sensitiivisellä tavalla
- osaa selittää Suomen sosiaalipalveluiden yleiset periaatteet
- osaa kirjoittaa työhönsä liittyviä asiatyylisiä tekstejä (esim. sähköposti)
- osaa ylläpitää, kehittää ja arvioida kielitaitoaan ja kielenoppimisen taitojaan

Sisältö (OJ)

- Sosionomin työtehtävät ja asiakaskunta
- Asiakkaan ohjaus – ja haastattelutilanteita
- Suomen sosiaalipalveluiden pääpiirteet
- Sosiaalialan eri toimipisteisiin tutustuminen ja niiden esittely
- Autenttiset ammatilliset tekstit, keskeinen sosiaalialan sanasto
- Asiatyylinen sähköposti

Lisätiedot (OJ)

Avoin myös kv-vaihto-opiskelijoille.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Hylätty
-opiskelija ei pysty osallistumaan suullisen vuorovaikutukseen, koska ongelmia tuottaa omaa puhetta ja/ tai ymmärtää muiden osapuolten puhetta
-ääntäminen vaikeasti ymmärrettävää
-opiskelija hallitsee erittäin suppean sanaston, joka ei riitä tilanteesta suoriutumaan. Käyttää toistuvasti sopimattomia sanoja ja sanontoja
-perusrakenteiden hallinta puutteellista
-opiskelija ei suoriudu kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla
-ei kirjoita ymmärrettävästi -vaikeuksia löytää tietoa tekstistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita

Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- osaa pitää yksinkertaisen ja ymmärrettävän esityksen valmista materiaalia ja apuvälineitä käyttäen
- osaa selittää Suomen sosiaaliturvajärjestelmän suppeasti
-selviytyy rutiiniluonteisissa suullisissa ja kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. sähköposti, cv, työyksikön esittely, omasta työstä kertominen)
- antaa yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita asiakkaille
- kysyy asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan elämäntilanteeseen liittyviä , välttämättömiä tietoja sekä pystyy kirjaamaan asiakkaan antamat tiedot oikein hoidon tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi
- tiedostaa jossain määrin erityyppisten tekstien asettamat vaatimukset tyylille
- kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi
- ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa
- ääntää ymmärrettävästi
- löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
- käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
- käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa valmistella ja pitää suppean mutta selkeän esityksen alansa aiheesta
- opiskelija viestii selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja –kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. suullinen ja kirjallinen raportointi)
-osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa ohjaustilanteissa (esim. asiointiohjeet, palveluohjaaminen)
-selvittää asiakkaan tämänhetkistä ja aiempaa terveydentilaa tai elämäntilannetta ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä sekä pystyy vastaamaan asiakkaan esittämiin kysymyksiin saa selittää Suomen sosiaaliturvajärjestelmän pääpiirteissään selkeästi
- keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti
- reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti
- viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
- kirjoittaa melko sujuvasti ja selkeästi
- ymmärtää eri korostuksilla puhuvia ihmisiä, kun aihe on tuttu
- ääntää melko luontevasti ja selkeästi
- ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat
- osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
- ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
- osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja
- käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa valmistella ja pitää vakuuttavan, jäsennellyn esityksen tarvittavine materiaaleineen
- osaa selittää Suomen sosiaaliturvajärjestelmän keskeiset asiat selkeästi ja jäsennellysti
- viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja –kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. raportointi, palaverit)
-pystyy haastattelemaan asiakkaita tilanteen edellyttämällä tavalla ja viestimään myös haastavissa ja odottamattomissa asiakastilanteissa ammattimaisella tavalla
- keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista
- reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
- viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä
- kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
- ymmärtää suhteellisen vaivattomasti myös eri korostuksilla puhuvia ihmisiä
- ääntää luontevasti ja selkeästi
- ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat vaativastakin ammatillisesta tekstistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa
- selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
- ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
- löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit
- käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi

Aika ja paikka

Pakin aikataulun mukaan

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Suullisen tentin aikataulu tarkentuu kurssilla.
Kirjallinen tentti EXAM Tunissa itse valittuun aikaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppitunneilla on 80% läsnäolovelvollisuus. Arvosana muodostuu suullisesta osaamisesta (esitelmä) ja kirjallisesta osaamisesta (kirjallinen koe).

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Pari- ja ryhmätyöskentely, keskustelut, kirjalliset tehtävät tunneilla ja kotona, verkko-opiskelu

Oppimateriaalit

Saarinen & Saarinen: Way to Welfare. English for Social Serices
Kurssin Moodle-alueen sähköiset materiaalit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Neljä opetuskertaa syyslukukauden aikana kerran kuussa. Näiden välillä tehtäviä sekä itsenäisesti että ryhmätyönä Moodlessa/etänä.

Sisällön jaksotus

Jokaisen opetuskerran jälkeen Moodlessa julkaistaan itsenäiset ja ryhmätyöt, jotka pitää tehdä ennen seuraavaa opetuskertaa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Itsenäinen suoritustapa opiskelijoille, joilla on ennestään erinomaiset englannin taidot (B.2.-C1.). Suoritus sovitaan opettajan kanssa.

Mahdollinen hyväksiluku opiskelijoille, joilla on ennestään korkeakouluopintoja tai alan työkokemusta englannin kielellä. Ota yhteyttä opettajaan.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Kansainvälisyys

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Esitiedot:
Lukion A-englanti tai vastaavat tiedot tai hyväksytysti suoritettu lähtötasotesti tai valmentava opintojakso.

Kurssin opettaja:
Katja Kärki
katja.karki@tuni.fi

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

-opiskelija ei pysty osallistumaan suullisen vuorovaikutukseen, koska ongelmia tuottaa omaa puhetta ja/ tai ymmärtää muiden osapuolten puhetta
-ääntäminen vaikeasti ymmärrettävää
-opiskelija hallitsee erittäin suppean sanaston, joka ei riitä tilanteesta suoriutumaan. Käyttää toistuvasti sopimattomia sanoja ja sanontoja
-perusrakenteiden hallinta puutteellista
-opiskelija ei suoriudu kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla
-ei kirjoita ymmärrettävästi
-vaikeuksia löytää tietoa tekstistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa pitää yksinkertaisen ja ymmärrettävän esityksen valmista materiaalia ja apuneuvoja käyttäen
- osaa selittää Suomen sosiaaliturvajärjestelmän suppeasti
- selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
- reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin
- tiedostaa jossain määrin erityyppisten tekstien asettamat vaatimukset tyylille
- kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi
- ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa
- ääntää useimmiten ymmärrettävästi
- löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
- käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
- käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
- käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa valmistella ja pitää suppean mutta selkeän esityksen alansa aiheesta
- osaa selittää Suomen sosiaaliturvajärjestelmän pääpiirteissään selkeästi
- keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti
- reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti
- viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
- kirjoittaa melko sujuvasti ja selkeästi
- ymmärtää eri korostuksilla puhuvia ihmisiä, kun aihe on tuttu
- ääntää melko luontevasti ja selkeästi
- ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat
- osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
- ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
- osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja
- käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa valmistella ja pitää vakuuttavan, jäsennellyn esityksen tarvittavine materiaaleineen
- osaa selittää Suomen sosiaaliturvajärjestelmän keskeiset asiat selkeästi ja jäsennellysti
- keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista
- reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
- viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä
- kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
- ymmärtää suhteellisen vaivattomasti myös eri korostuksilla puhuvia ihmisiä
- ääntää luontevasti ja selkeästi
- ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat vaativastakin ammatillisesta tekstistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa
- selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
- ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
- löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit
- käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi