Lastensuojelu (10 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL64-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
21.09.2023 - 01.10.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 21.03.2024
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
6 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Johanna Vilppola
- Tuija Laakso
- Anssi-Pekka Udd
- Jaana Kokkinen
Vastuuhenkilö
Anssi-Pekka Udd
Ryhmät
-
21SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
-
22ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Osaamistavoitteet:
1. Sosionomina lastensuojelussa
- osaa analysoida omaa ja sosionomin ammattia
- identiteettiä työskentelyssä lapsiperheiden ja monitoimijaisen verkoston kanssa lastensuojelussa.
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa jäsentää ja analysoida lapsen ja perheen kokemuksia ja elämäntilanteita sekä huomioida ne työskentelyn lähtökohtana
- osaa selittää kriisi- ja traumareaktioita ja perheen vuorovaikutuksen ongelmia sekä huomioida niitä työskentelyssä
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä lastensuojelussa ja lastensuojelun avo-, sijais- ja jälkihuollossa
- osaa jäsentää ja analysoida lapsen arkea sekä vanhempien kasvatustyötä sekä toimia niiden pohjalta suunnitelmallisesti ennaltaehkäisevän lastensuojelun ja avohuollon eri muodoissa
- osaa jäsentää ja analysoida sijaishuollon arkeen liittyviä erityisyyksiä sekä huomioida niitä pedagogisessa toiminnassaan sijaishuollon eri muodoissa
- osaa jäsentää ja analysoida lapsen ja nuoren itsenäistymiseen liittyviä kysymyksiä ja tukea niitä jälkihuollossa.
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa jäsentää lastensuojeluun liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä sekä analysoida niiden merkityksiä asiakkaan, oman toiminnan ja palvelujärjestelmän näkökulmista.
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa jäsentää ja analysoida kriittisesti lastensuojelun tilaa, kehittämistä ja tulevaisuutta.
Sisältö (OJ)
- Oma kasvatushistoria ja -näkemys, hyvinvointi ja jaksaminen, sijaistraumatisoituminen, moniammatillisuus, -alaisuus ja –toimijaisuus
- lapsi- ja perhelähtöinen työote, osallisuus, kriisi- ja traumatieto, kokemusasiantuntijuus ja yhteiskehittäminen
- systeeminen lastensuojelu, arkilähtöinen ja sosiaalipedagoginen perhetyö sekä perhekuntoutus, kiintymyssuhdeperusteinen ja terapeuttinen laitoshuolto, erityisen ja vaativan tason palvelut, itsenäistyminen ja elämänhallinta, narratiivinen työorientaatio, aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen, digitalisaation mahdollisuudet ja haasteet, osallisuuden huomioiva dokumentointi
- työelämästä nousevat ajankohtaiset ilmiöt ja aiheet esimerkiksi syrjäytyminen, mielenterveys- ja päihdeongelmat, väkivalta ja seksuaalinen hyväksikäyttö, monikulttuurisuus, perheiden moninaisuus, yrittäjyys lastensuojelussa
- lastensuojelulaki, muut soveltuvat lait, laatusuositukset, alueelliset, valtakunnalliset ja kansainväliset kehittämisstrategiat- ja hankkeet, ajankohtainen kansallinen ja kansainvälinen tutkimustieto
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon: pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omia näkemyksiään ja kykenee soveltamaan teoreettista tietoa käytäntöön. Suhde tietoon: itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote. Suhde tietoon: erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty Ei tunnista eikä osaa määritellä alaan liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä tai keskeisten ilmiöiden tunnistaminen ja määrittely jää hyvin suppeaksi. Suhde tietoon: lainaava.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Suullinen tentti tiimeissä 45 min/tiimi.
Suullisen tentin ajat viikoilla 11 ja 12 tulossa myöhemmin.
Tenttimateriaalina toimivat kaikki modulin materiaalit ja lähikertojen sisällöt vierailijoineen. Ennakkotehtävät hyvin tekemällä ja olemalla aktiivisesti läsnä lähikerroilla pärjää hyvin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Aktiivinen osallistuminen lähiopetuskerroille - LÄHIKERROILLA LÄSNÄOLO LÄHTÖKOHTAISESTI PAKOLLINEN; joka kerralla itseohjautuva poissaolojen seuranta moodlessa; poissolo ilman erillistä korvausta 3 lähikerralta (kokonaista päivää); poissaolojen osalta kuitenkin ennakkotehtävien tekeminen ryhmissä normaalisti ja moodlesta itseopiskeluna asioiden ottaminen haltuun
- Aktiivinen ja vastuullinen ote itsenäiseen opiskeluun ja ryhmätöihin - ENNAKKOTEHTÄVÄT TEHTÄVÄ LÄHIKERTOJEN ONNISTUMISEKSI
- Arvosana lopussa suoritettavan suullisen ryhmätentin kautta, joka tehdään omissa tiimeissä - HUOM! arvosana on kuitenkin henkilökohtainen!
- Opintojaksopalaute edellytys suoritusmerkinnälle - annetaan opintojakson loputtua!
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Itsenäinen työskentely/flipped learning - materiaaleihin tutustumista ja valmistautumista lähikerroille yksilö- ja tiimityönä; sama 3-4 hengen ryhmä koko opintojakson ajan
- Lähiopetus kampuksella - EI linkkejä sairaustapauksissa: luennot, keskustelut, yhteinen työskentely - pääasiallisesti tiistaisin ja keskiviikkoisin
- Reflektioprosessi
- Työelämävierailut ja -vierailijat lähikerroilla
- Suullinen ryhmätentti omissa tiimeissä - arvosana henkilökohtainen
Oppimateriaalit
Moodlesivujen materiaalit ja muut opiskelijoiden itse käyttämät:
https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=39819
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaisuus 10 op = 270 h, josta
PÄIVÄTOTEUTUS:
Lähiopetuskerrat: 13 x 8 h + = 104 h = 4 op
Itsenäinen työskentely n. 166 h = n. 6 op, joka sisältää
- lähikertojen ennakkomateriaaleihin tutustuminen/työstäminen yksin ja yhdessä+itsenäiset ennakkotehtävät 5 op
- tutustumiskäynnit, sparrausryhmään osallistuminen 1 op
MONIMUOTOTEUTUS:
Lähiopetuskerrat: 6 x 8 h + 2 x 2 h reflektiot (8.2. ja 5.3.) = 52 h = n. 2 op
Itsenäinen työskentely: n. 8 op
Sisällön jaksotus
ENNAKKOTEHTÄVÄ JOULUKUUSSA 2023/VIIKOLLA 1 - 1. lähikerralle mukaan!
VKO 1 ENNAKKOTEHTÄVÄT JA VALMISTAUTUMINEN ITSENÄISESTI
Toteutusvideo; Lastensuojelun perusasioiden kertaus; Henkilökohtainen tehtävä: "MIELIKUVAT LASTENSUOJELUSTA",
VKO 2 ALOITUS JA PERUSTAN LUOMISTA
ti 9.1. klo 8.30-11.30 Aloitus, orientaatio, ennakkotehtävät; klo 12.30-15.45 Perusasioiden kertaus - A-P ja JAANA
to 11.1 klo 8.30-11.30 Katsaus ajankohtaisiin teemoihin; klo 12.30-15.45 Sparrausryhmien aloitukset A-P
VKO 3 EHKÄISEVÄN TYÖN NÄKÖKULMA
ti 16.1 klo 8.30-15.45 Ehkäisevä työ ja asiakasprosessi -JAANA
ke 17.1. ITSENÄINEN: Lapsen oikeuksien -verkkokurssi+oma vapaavalintainen THL -kurssi; Avohuollon ennakkotehtävien tekoa
VKO 4 LASTENSUOJELUN AVOHUOLTO
ti 23.1 klo 8.30-15.45 Avohuolto: Lastensuojelun perhetyön prosessi ja arki - A-P
ke 24.1 klo 8.30-15.45 Avohuolto: Systeeminen työskentely lastensuojelun avohuollossa - TUIJA
VKO 5 TRAUMANÄKÖKULMA
ti 30.1. klo 8.30-15-45 Traumainformoitu työote - JOHANNA VILPPOLA
ke 31.1. ITSENÄINEN: Sijaishuollon ennakkotehtävät
pe 2.2. TUTUSTUMISKÄYNTEJÄ - Kuusikon perhetukikeskus - ryhmä 1 ja 2
VKO 6 LASTENSUOJELUN SIJAISHUOLTO; VÄLIREFLEKTIO
ti 6.2. klo 8.30-15.45 Sijaishuolto – Terapeuttinen, sosiaalipedagoginen ja yhteisöllinen työote - JAANA
ke 7.2. klo 8.30-15.45 Sijaishuolto - Laatukriteerit; Rajoitustoimenpiteet ennakoinnin ja käytännön osalta - JAANA
to 8.2. klo 8.30-11.30 Jälkihuolto; klo 12.30-15.45 Välireflektio - KAIKKI OPET
VKO 7 ASIAKKAIDEN ÄÄNI; TYÖNTEKIJÄN HYVINVOINTI
ti 13.2. klo 8.30-15.45 Kokemusasiantuntijat - A-P
to 15.2. klo 8.30-15.45 Sijaistraumatisoituminen, myötätuntouupumus ja jaksaminen - JOHANNA VILPPOLA
pe 16.2 Care Day 2024 ITSENÄINEN SEURANTA VERKOSSA
VKO 8 MONITOIMIJAINEN YHTEISTYÖ JA KOKONAISVALTAINEN TILANNEKUVA
ti 20.2 ITSENÄINEN: Monitoimijaisuus ja kokonaisvaltainen tilannekuva
ke 21.2 klo 8.30-15.45 Monialainen yhteistyö: Yhteistyöpäivä Terveydenhoitaja -opiskelijoiden kanssa - A-P
VKO 9: TALVILOMA
VKO 10 LAATU, KEHITTÄMINEN JA TULEVAISUUS; LOPETUS
ti 5.3 klo 8.30-11.45 Loppuseminaarin suunnittelua ryhmissä
to 7.3 klo 8.30-11.45 Laatu, kehittäminen ja tulevaisuus – seminaari; klo 12.30-15 Prosessin yhteenveto ja lopetus -A-P JA JAANA?
SUULLINEN RYHMÄTENTTI: viikoilla 11 ja 12
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso suoritetaan toteutussuunnitelman mukaisesti.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso toteutetaan tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa vierailijoiden ja vierailukäyntien muodossa.
Jokaista tiimiä suositellaan tutustumaan vierailukäynnin muodossa lastensuojelun muotoihin - avohuolto + sijais-/jälkihuolto.
Kansainvälisyys
Burns, Kenneth, Tarja Pösö and Marit Skivenes. Child Welfare Removals by the State: A Cross-Country Analysis of Decision-Making Systems. New York: Oxford University Press, 2016. Chapter 10: Removals of children by the child welfare system—variations and differences across countries. (verkkojulkaisu)
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutus pääasiallisesti 21SO-ryhmälle ja 22ASO -ryhmälle - poikkeustapauksessa muille ryhmäläisille (esim. nopeuttajat). Näissä tapauksissa sovittava erikseen A-P Uddin kanssa
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon: pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omia näkemyksiään ja kykenee soveltamaan teoreettista tietoa käytäntöön. Suhde tietoon: itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote. Suhde tietoon: erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.