Education and Teaching Competence and Digital Communication (2 op)
Toteutuksen tunnus: 7Q00FS06-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 07.12.2023 - 06.05.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2024 - 04.06.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Nursing
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajan kaksikielinen tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Annukka Huuskonen
- Anna Rinne
- Essi Ylistalo
- Ella Hakala
- Vastuuhenkilö
- Anna Rinne
- Ryhmät
-
23TOKASADegree Programme in Nursing, TOKASA
- Luokittelu
- BLENDED
- Opintojakso
- 7Q00FS06
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- ymmärtää hoitotyön ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
- osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä ohjaus- ja opetusmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden eri-ikäiset asiakkaat ja heidän läheisensä
- osaa käyttää ja suunnitella sähköisiä ohjausmenetelmiä ja materiaaleja hoitotyön ohjaustilanteisiin
- osaa arvioida eri ohjaus- ja opetusmenetelmien vaikutusta hoitotyössä.
Sisältö (Opintojakso)
- erilaiset ohjaus- ja opetusfilosofiat hoitotyössä
- hoitotyön ohjaus- ja opetusprosessi
- ohjaus erilaisissa hoitotyön kohtaamistilanteissa erilaisilla menetelmillä
- ohjaus ja viestintä hoitotyössä tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen
- toteutuneen hoitotyön ohjauksen arviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija
- tunnistaa hoitotyön ohjausosaamiseen ja sähköiseen viestintään liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa hoitotyön ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän teoreettiset perusteet ja osaa soveltaa niitä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoperustaa
- analysoi ja soveltaa näyttöön perustuvaa ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoa ja osaa soveltaa sitä yksilö- ja perhekeskeisesti
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Orientation, and all sessions are 100% mandatory.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Active participation in the workshops and seminar work preparation and in the seminar is required for an approved grade.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lectures, small group work, seminar, workshops at school and individual studying.
Oppimateriaalit
Marshall, Lori C., and Sigma Theta Tau International. Mastering Patient and Family Education: A Healthcare Handbook for Success. Sigma Theta Tau International, 2016.
Rogers, Alan & Horrocks, Naomi: Teaching Adults.2010.E-book.or
Vehviläinen, S. Ohjaustyön opas : yhteistyössä kohti toimijuutta . Helsinki: Gaudeamus, 2014. Print. Saatavilla myös e-kirjana.
For the interested:
Harju (toim.). 2021. Yhdessä perheen kanssa: perheiden ja terveydenhuollon kohtaamisia. Saatavilla e-kirjana.
Tervo-Heikkinen, Saaranen, Huurre & Turunen. 2018. Hoitohenkilökunnan arviot potilasohjausosaamisestaan – kyselytutkimus yliopistollisessa sairaalassa. Hoitotiede, 30 (3), s. 179-190.
Tervo-Heikkinen, Saaranen, Miettinen & Vaajoki. 2018. Hoitotyöntekijöiden kokemuksia potilasohjauskoulutuksen merkityksestä potilasohjaukselle. Tutkiva hoitotyö, 16 (3), s. 27-33.
Erilaiset ajankohtaiset, sähköiset ohjausalustat. Terveyskylä, Mielenterveystalo, ODA-hankkeen sisällöt, Sairaanhoitajaliiton sähköisten palveluiden strategia.
Muut ajankohtaiset digitaaliset ohjausalustat, materiaalit ja artikkelit aiheesta.
Beery, Theresa A, M. Linda Workman, and Julia A Eggert. Genetics and Genomics in Nursing and Health Care. 2nd ed. Philadelphia: F. A. Davis Company, 2018. Print.
Other material will presented in the mandatory orientation.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
54 hours of students work including a 2-hour mandatory Orientation, workshops, and seminar
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
None for the whole course.
For coaching workshop, and teaching workshop:
In case of an absence from the coaching workshop 10 May 2024 and/or teaching intervention workshop 17 May practice teaching with GROW (10.5.24) or 5As (17.5.) Take a video of your practice, and attach the link to provided submission platform within a week (by 24.5.24). You can do the practice with GROW or/and 5A's either face-to-face or online.
For Digital tools workshop:In case of absence on 14.5.24:
Workshop is compensated individually by: writing a peer review on 3 posted materials and posting 3 materials with written presentation on it based on scientific references.
In case of an absence from the 29.5. mandatory seminar: if the student has planned and collaborated fully in the guidance session presentation preparations, implementation, analysis, assessment and cannot attend to the mandatory seminar, they can make up for an absence by watching the posted videos and looking into every other (excluding your own team’s) teams’ presentations and giving detailed, peer review using evidence based references on all presentations in the seminar. All aspects of the guidance sessions must be reviewed based on references. The due date is two weeks after the seminar. Peer reviews must be posted to the Discussion Forum in question. If the due date is not followed, the work will not be taken into consideration.
Lisätietoja opiskelijoille
Course is for nursing students only.
The course will include the application of genomic information in patient guidance situations.