Siirry suoraan sisältöön

Opinnäytetyön suunnittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: NY00FJ81-3049

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 15.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Laajuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveyden edistäminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Mari Laaksonen
  • Minna Törnävä
  • Mirva Kolonen
  • Elisa Airikkala
  • Taina Peltonen
  • Arja Halkoaho

Vastuuhenkilö

Mari Laaksonen

Ryhmät

  • 24YTEDI
    Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

1. Opinnäytetyön suunnittelu (portit 1-3), 5 op
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa valita ja rajata omaa oppimista tukevan ja työelämälähtöisen opinnäytetyöaiheen ja tehdä siihen TAMKin opinnäytetyöohjeiden mukaisen opinnäytetyösuunnitelman
- osaa käyttää kansallisia ja kansainvälisiä tietolähteitä oman opinnäytetyönsä suunnittelussa ja kunnioittaa niiden käytössä tekijänoikeuksia
- osaa valita opinnäytetyöhönsä sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät ja ottaa huomioon tietosuojaan liittyvät tekijät sekä tutkimuseettiset että oman alansa eettiset periaatteet.

Sisältö (OJ)

Osasuoritukset
- Ideapaperi, tiedonhaku, alustava kirjallisuuskatsaus
- opinnäytetyösuunnitelma
- opinnäytetyösopimus / -lupa
- vertaisarviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön suunnittelu arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön suunnittelu arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön suunnittelu arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.

Aika ja paikka

Ilmoitetaan erikseen

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

- Ideapaperi esittäminen seminaarissa
- tiedonhakutehtävä, alustava kirjallisuuskatsaus
- tietosuoja-ajokortti
- opinnäytetyösuunnitelman esitys tutkimusseminaarissa
- opinnäytetyösopimus / -lupa kohdeorganisaatiolle
- toisen työn vertaisarviointi jokaisessa tutkimusseminaarissa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen tiedonhaun opetukseen, ideaseminaariin ja suunnitelmaseminaariin. Opinnäytetyösuunnitelman laatiminen ja esittäminen, sekä vertaisarvioijana toimiminen. Kurssista saa opintopisteet, kun opiskelija on suorittanut hyväksytysti tiedonhaun ja tietosuoja-ajokoritin sekä tutkimuslupa on hyväksytty.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Yksilö- ja ryhmäohjaus, tutkimusseminaarit, itsenäinen työskentely, parityöskentely

Oppimateriaalit

Opiskelijan oman opinnäytetyön ilmiöön liittyvä kansallinen ja kv-kirjallisuus sekä menetelmäkirjallisuus.

Esimerkkejä menetelmäkirjallisuudesta:
Aaltola & Valli 2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin I ja II
Elomaa & Mikkola 2008. Näytön jäljillä. Tiedonhaku näyttöön perustuvassa hoitotyössä.
Eskola J. & Suoranta, J. 2008. Johdatus laadulliseen tutkimukseen.
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara uusin painos. Tutki ja kirjoita.
Nummenmaa L. 2004. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki : Tammi.
Ronkainen, Pehkonen, Lindblom-Ylänne & Paavilainen 2011. Tutkimuksen voimasanat.
Tuomi 2008. Tutki ja lue. Johdatus tieteellisen tekstin ymmärtämiseen.
Tuomi, Jouni & Sarajärvi, Anneli 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi
Vilkka, H. 2017. Tutki ja kehitä. PS-kustannus.
Laadullisen tutkimuksen verkkokäsikirja. 2021. https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvali/
Määrällisen tutkimuksen verkkokäsikirja. 2021. https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvanti/

Kirjastosta löytyviä kv-lähteitä:
Creswell, John 2014. Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches
Flick, Uwe 2014. An introduction to qualitative research
Green, Judith 2018. Qualitative Methods for Health Research.
Klenke, Karin, Martin, Suzanne & Wallace, J. Randall 2016. Qualitative research in the study of leadership.
Silverman, David 2016. Qualitative research.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h
Ideaseminaari 4 h, tutkimussuunnitelmaseminaari 8 h
Ohjauskeskustelut n. 5 h
Itsenäinen työskentely 118 h

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opinnäytetyö toteutuu hankeyhteistyönä erillisten hankkeiden tai työelämän kanssa.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- ei ole suorittanut tiedonhaun osiota hyväksytysti
- ei ole suorittanut tietosuoja-ajokorttia
- ei ole esittänyt hyväksyttävää tutkimussuunnitelmaa
- ei ole toiminut vertaisarvioijana

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on esittänyt hyväksyttävän opinnäytetyön idean, hyväksyttävän opinnäytetyön suunnitelman, hankkinut tutkimusluvan kohdeorganisaatiosta ja vertaisarvioinut toisen työn.
Opiskelija
-on suorittanut tiedonhaun perusteet ja menetelmät eri tietokannoista
-on suorittanut tietosuoja-ajokortin
- on esittänyt hyväksyttävän tutkimussuunnitelman
- on toiminut vertaisarvioijana