Actor´s Work and Dance 1 (15 cr)
Code: 2X00EU38-3005
General information
- Enrolment period
- 15.06.2023 - 27.08.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 28.08.2023 - 20.04.2024
- Implementation has ended.
- Credits
- 15 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Music
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 1 - 20
- Degree programmes
- Degree Programme in Culture and Arts, Music
- Teachers
- Mariikka Santaharju
- Sanna Majanlahti
- Person in charge
- Hanna Hurskainen
- Small groups
- Näyttelijäntyö 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Tanssi, taso 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Näyttelijäntyö 1
- Tanssi, taso 1
- Tags
- CONTACT
- Course
- 2X00EU38
Objectives (course unit)
Actor´s Work:
Students become familiar with the basics in actor's work. They get an overall picture of how to produce voice for speaking and learn elementary notions in voice production for dramatic expression. Students are skilled in preparing themselves for a role both in terms of music and drama, and they have skills for role work.
Dance:
Students have improved their dancing technique and body control.
Content (course unit)
Actor´s Work:
- the basics in actor's work
- role analysis
- speech technique
- fragments of fundamental literature on musicals and musical theatre
- fragments of various works
Dance:
- dance technique and prpfessional dance vocabulary
- power and flexibility exercises
- exercises that improve movement memory and coordination
- working independetly, in pairs and in groups
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Assessment criterion 1-2, satisfactory
Actor’s Work
Students can empathize and express required professional quality repertoire in a satisfactory level. Their artistic and technique management is satisfactory. Expression and artistic function is not versatile enough. Mastering large entities is adequate.
Dance
Students can perform required professional level choreography moderately. Their artistic and technique expression and body control is satisfactory. Body use in movements is not versatile enough. Technique ja expressive mastering of larger entities is adequate.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Assessment criterion 3-4, good
Actor’s work
Students know and can adapt versatile techniques in their actor’s work. Students can disclose different styles and characteristics. Their expression is moderately diverse and individual, and mastering of larger entities is good.
Dance
Students manage their body performance technically and artistically and disclose different styles and characteristics. Their body control and expression is moderately diverse, and mastering and perceiving of larger entities is good. The presence is good.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Assessment criterion 5, excellent
Actor’s Work
Students indicate wide knowledge and excellent technical skills, artistic and individual conception in the field of stage expression. They adduce different styles and characteristics particular impressive way. Students have adopted a rich and strong expressive abilities in their actor’s work. They can also create well designed artistic entireties. Students can combine physical, speech expression and actor’s work and they are able to reflect variously character’s thoughts and spirit.
Dance
Students indicate an excellent technical skills, artistic and individual conception in their body performance and movement. They adduce different styles and characteristics particular impressive way. Students have adopted rich and strong expressive abilities and they can execute challenging choreographies and entireties. The presence and the performing is strong and spontaneous. Students can provide their own solo-material in movement.
Location and time
Katso lukkarikone.
Exam schedules
Erikseen opettajan kanssa sovittuina ajankohtina
Assessment methods and criteria
Läsnäolo 80%. Poissaoloista (ja korvaustehtävistä) sovittava kertakohtaisesti vastaavan opettajan/ ohjaajan kanssa.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Pienryhmä ja ryhmäopetus ja yksilöohjaus.
Näyttelijäntyö
- näyttelijäntyön perusteet
- roolianalyysi
- puhetekniikka
- otteita keskeisestä musikaali- ja musiikkiteatterikirjallisuudesta
- fragmentteja eri teoksista
Tanssi
Opintojakso koostuu erilaisista opetuskokonaisuuksista, joissa tavoitteena on lisätä opiskelijan perusymmärrystä kehon hallinnasta, perustanssitekniikoista eri tyylilajien välillä sekä liikemuisti- ja koordinaatio harjoitteista.
Opintojaksolla perehdytään erilaisiin tanssilajeihin: jazz, baletti, nykytanssi sekä kehonhuollon menetelmiin.
Opintojakson oppisisältöä lähestytään erilaisten tanssin tekniikkaharjoitteiden, koreografia- ja improvisaatioharjoitteiden kautta. Työstetään edellä mainittujen eri tanssilajien keskeisiä elementtejä ja liikemateriaalia.
Itsereflektointi, vuorovaikutteisuus sekä aktiivisuus ovat osa opintojaksoa.
Lähiopetus tapahtuu käytännön fyysisenä salityöskentelynä yksin, pareittain, ryhmässä.
Opintojakson teemoja tuntityöskentelyssä ovat: perustanssitekniikan kehittäminen, kehonhallinta ja hahmottaminen liikkeessä, heittäytyminen ja oman kehoilmaisun työstäminen, tutustuminen eri tanssitekniikoiden perusteisiin, liikemuistin kehittäminen, rytmin ja musiikin hahmottaminen liikkeessä, ongelmanratkaisu ja itsenäiset oppimistehtävät yksin, pareittain ja ryhmässä. Vuorovaikutus ryhmässä.
Mestarikursseilla täydennetään eri tyylilajeja. Mestarikurssiopetus on osa opintojaksoa.
Learning materials
Sovitaan ohjaavan opettajan kanssa.
Tanssi: Opintojakson materiaali koostuu opettajan antamasta liikemateriaalista, erilaisista tanssin tekniikka- ja kehonhallinta harjoitteista, improvisaatioharjoituksista, sekä opiskelijoiden luomasta materiaalista. Opintojaksolla perehdytään erilaisiin tanssityyleihin; jazz, baletti, nykytanssi sekä kehonhuollon menetelmiin. Suositeltava kirjallisuus sovitaan opettajan kanssa kurssin alussa.
Student workload
Vaatii sitoutumista ja läsnäoloa. Opintojaksolla edellytetään läsnäoloa 80 % lähiopetuksesta. Sisältää myös kotitehtäviä ja omalla ajalla tapahtuvaa säännöllistä harjoittelua. Harjoittelusta sovitaan tarkemmin ja ryhmäkohtaisesti opettajan kanssa. Osallistuminen mestarikursseihin kuuluu opetukseen.
TÄRKEÄÄ! Opinnot edellyttävät vahvaa sitoutumista opiskeluun. Opiskelijan ottaa vastuun omista opinnoistaan ja reflektoi omaa työskentelyään ja edistymistään siihen osoitetuilla/ ohjeistetuilla tavoilla (esim. Oppimispäiväkirja, itsenäinen harjoittelu, annettuun materiaaliin tutustuminen omaehtoisesti ja tarvittaessa sen tuottaminen/ kartuttaminen yms)
Jos sinulla on kysyttävää tanssista tai nätystä, ole ensin yhteydessä sähköpostitse opettajaasi
Tanssi- ja nätytunnille tullaan ajoissa, sopivissa varusteissa ja lämmiteltynä, jotta työskentely voidaan aloittaa täysipainoisesti heti tunnin alusta.
Content scheduling
Sisältö jaksotetaan lukuvuoden ajalle. Tiiviskurssit ja mahdolliset mestarikurssit kuuluvat opintoihin.
Opetus jatkuu tasaisesti läpi lukuvuoden. Produktioviikoilla opetuksessa saattaa olla katkoja, tästä ilmoitetaan erikseen.
Opiskelijoiden palautekeskustelut käydään puolivuosittain.
Completion alternatives
AHOT
Practical training and working life cooperation
Produktiot, esitykset ja demot.
International connections
Kansainvälinen materiaali ja mahdolliset mestarikurssit.
Further information
Vain musiikkiteatterin opiskelijoille. Opintojaksolle ilmoittautumisesta on sovittava etukäteen opintojakson opettajan kanssa.
HUOM!
Tanssinopetus toteutetaan tasoryhmissä, joita on kolme.
I-taso on perustaso/ alkeet
II-taso on keskitaso
III-taso on edistyneet/ mahdollisesti ammattiopinnot tai vastaavat suorittaneet.
Opiskelija toteuttaa tanssin opintonsa omaa osaamistaan vastaavassa tasoryhmässä, jonka tanssiopettaja hänelle määrittelee. Opiskelija voi vaihtaa tasoryhmää opettajan suostumuksella, mutta välttämättä tasoryhmä ei muutu opintojen aikana.
4. vsk HUOM!: Opintojakso totetutetaan syyslukukaudella 2023. Opiskelija voi osallistua myös kevään opetukseen. Osallistumisesta tulee ilmoittaa opettajalle joulukuun 2023 alussa.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Näyttelijäntyö
Opiskelija kykenee eläytymään ja esittämään vaadittavan ammattitason ohjelmistoa kohtalaisesti.
Taiteellinen ja tekninen hallinta on tyydyttävää. Ilmaisu ja tekeminen ei ole riittävän monipuolista. Taiteellisten kokonaisuuksien hallinta on välttävää.
Tanssi
Opiskelija kykenee esittämään vaadittavan ammattitason koreografian kohtalaisesti.
Taiteellinen ja tekninen ilmaisu ja kehonhallinta on tyydyttävää. Kehonkäyttö liikkeessä ei ole riittävän monipuolista. Tekninen ja ilmaisullinen kokonaisuuksien hallinta on välttävää.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Näyttelijäntyö
Opiskelija kykenee eläytymään ja esittämään vaadittavan ammattitason ohjelmistoa kohtalaisesti.
Taiteellinen ja tekninen hallinta on tyydyttävää. Ilmaisu ja tekeminen ei ole riittävän monipuolista. Taiteellisten kokonaisuuksien hallinta on välttävää.
Tanssi
Opiskelija hallitsee kehonkäytön teknisesti ja taiteellisesti sekä tuo esiin eri tyylisuuntien erityispiirteitä.
Opiskelijan kehonhallinta ja ilmaisu on kohtalaisen monipuolinen ja liikkeellisten kokonaisuuksien hallinta ja hahmottaminen on hyvä. Läsnäolo on luontevaa.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Näyttelijäntyö
Opiskelija osoittaa laaja-alaisen näyttämöilmaisun ja erinomaisen teknisen hallinnan lisäksi taiteellista ja persoonallista ilmaisuvoimaa. Opiskelija tuo esiin erityisen vakuuttavasti eri tyylisuuntien ominaispiirteitä. Opiskelija on omaksunut rikkaan ilmaisuvoiman näyttelijäntyössään sekä kykenee luomaan hallittuja taiteellisia kokonaisuuksia. Opiskelija osaa yhdistää fyysisen ilmaisun, puhetekniikan sekä näyttelijäntyön ja kykenee tulkitsemaan monipuolisesti roolihenkilön ajatusmaailmaa.
Tanssi
Opiskelija osoittaa kehonkäytön erinomaisen teknisen hallinnan lisäksi taiteellista ja persoonallista ilmaisuvoimaa. Opiskelija tuo esiin liikekielessään erityisen vakuuttavasti eri tyylisuuntien ominaispiirteitä. Opiskelija on omaksunut rikkaan ilmaisun sekä kykenee toteuttamaan haastavia koreografisia kokonaisuuksia. Läsnäolo on vahvaa, esiintyminen varmaa ja luontevaa. Opiskelija pystyy tuottamaan omaa solistista liikemateriaalia.