Siirry suoraan sisältöön

Näyttelijäntyö ja tanssi 1 (15 op)

Toteutuksen tunnus: 2X00EU38-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.06.2023 - 27.08.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 20.04.2024

Laajuus

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 20

Koulutus

  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Muusikko

Opettaja

  • Mariikka Santaharju
  • Sanna Majanlahti

Vastuuhenkilö

Hanna Hurskainen

Pienryhmät

  • Näyttelijäntyö 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tanssi, taso 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • 23MUSTE
    Musiikkiteatteri

Pienryhmät

  • Näyttelijäntyö 1
  • Tanssi, taso 1

Tavoitteet (OJ)

Näyttelijäntyö, 9 op
Opiskelija on tutustunut näyttelijäntyön perusteisiin. Hänellä on käsitys puheäänen tuottamisesta sekä perusteet käyttää ääntä puheilmaisun välineenä. Opiskelija on perehtynyt roolin musiikilliseen ja näyttämölliseen valmistamiseen ja hänellä on valmiudet roolityöskentelyyn.

Tanssi, 6 op
Opiskelija on kehittänyt tanssitekniikkaansa ja kehonsa hallintaa.

Sisältö (OJ)

Näyttelijäntyö
- näyttelijäntyön perusteet
- roolianalyysi
- puhetekniikka
- otteita keskeisestä musikaali- ja musiikkiteatterikirjallisuudesta
- fragmentteja eri teoksista

Tanssi
- tanssitekniikka ja tanssitekniikan ammattisanasto
- voima- ja liikkuvuusharjoituksia
- liikemuistia ja koordinaatiota kehittäviä harjoituksia
- työskentelyä yksin, pareittain ja ryhmässä

Lisätiedot (OJ)

Läsnäolo 80%
Poissaoloista on neuvoteltava opettajan kanssa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Näyttelijäntyö
Opiskelija kykenee eläytymään ja esittämään vaadittavan ammattitason ohjelmistoa kohtalaisesti.
Taiteellinen ja tekninen hallinta on tyydyttävää. Ilmaisu ja tekeminen ei ole riittävän monipuolista. Taiteellisten kokonaisuuksien hallinta on välttävää.

Tanssi
Opiskelija kykenee esittämään vaadittavan ammattitason koreografian kohtalaisesti.
Taiteellinen ja tekninen ilmaisu ja kehonhallinta on tyydyttävää. Kehonkäyttö liikkeessä ei ole riittävän monipuolista. Tekninen ja ilmaisullinen kokonaisuuksien hallinta on välttävää.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Näyttelijäntyö
Opiskelija hallitsee ja osaa soveltaa näyttelijäntyössään eri tekniikkoja sekä tuo esiin eri tyylisuuntien erityispiirteitä. Opiskelijan ilmaisu on kohtalaisen monipuolista ja persoonallista ja taiteellisten kokonaisuuksien hallinta on hyvä.

Tanssi
Opiskelija hallitsee kehonkäytön teknisesti ja taiteellisesti sekä tuo esiin eri tyylisuuntien erityispiirteitä.
Opiskelijan kehonhallinta ja ilmaisu on kohtalaisen monipuolinen ja liikkeellisten kokonaisuuksien hallinta ja hahmottaminen on hyvä. Läsnäolo on luontevaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Näyttelijäntyö
Opiskelija osoittaa laaja-alaisen näyttämöilmaisun ja erinomaisen teknisen hallinnan lisäksi taiteellista ja persoonallista ilmaisuvoimaa. Opiskelija tuo esiin erityisen vakuuttavasti eri tyylisuuntien ominaispiirteitä. Opiskelija on omaksunut rikkaan ilmaisuvoiman näyttelijäntyössään sekä kykenee luomaan hallittuja taiteellisia kokonaisuuksia. Opiskelija osaa yhdistää fyysisen ilmaisun, puhetekniikan sekä näyttelijäntyön ja kykenee tulkitsemaan monipuolisesti roolihenkilön ajatusmaailmaa.

Tanssi
Opiskelija osoittaa kehonkäytön erinomaisen teknisen hallinnan lisäksi taiteellista ja persoonallista ilmaisuvoimaa. Opiskelija tuo esiin liikekielessään erityisen vakuuttavasti eri tyylisuuntien ominaispiirteitä. Opiskelija on omaksunut rikkaan ilmaisun sekä kykenee toteuttamaan haastavia koreografisia kokonaisuuksia. Läsnäolo on vahvaa, esiintyminen varmaa ja luontevaa. Opiskelija pystyy tuottamaan omaa solistista liikemateriaalia.

Aika ja paikka

Katso lukkarikone.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Erikseen opettajan kanssa sovittuina ajankohtina

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolo 80%. Poissaoloista (ja korvaustehtävistä) sovittava kertakohtaisesti vastaavan opettajan/ ohjaajan kanssa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Pienryhmä ja ryhmäopetus ja yksilöohjaus.
Näyttelijäntyö
- näyttelijäntyön perusteet
- roolianalyysi
- puhetekniikka
- otteita keskeisestä musikaali- ja musiikkiteatterikirjallisuudesta
- fragmentteja eri teoksista

Tanssi
Opintojakso koostuu erilaisista opetuskokonaisuuksista, joissa tavoitteena on lisätä opiskelijan perusymmärrystä kehon hallinnasta, perustanssitekniikoista eri tyylilajien välillä sekä liikemuisti- ja koordinaatio harjoitteista.
Opintojaksolla perehdytään erilaisiin tanssilajeihin: jazz, baletti, nykytanssi sekä kehonhuollon menetelmiin.
Opintojakson oppisisältöä lähestytään erilaisten tanssin tekniikkaharjoitteiden, koreografia- ja improvisaatioharjoitteiden kautta. Työstetään edellä mainittujen eri tanssilajien keskeisiä elementtejä ja liikemateriaalia.
Itsereflektointi, vuorovaikutteisuus sekä aktiivisuus ovat osa opintojaksoa.
Lähiopetus tapahtuu käytännön fyysisenä salityöskentelynä yksin, pareittain, ryhmässä.

Opintojakson teemoja tuntityöskentelyssä ovat: perustanssitekniikan kehittäminen, kehonhallinta ja hahmottaminen liikkeessä, heittäytyminen ja oman kehoilmaisun työstäminen, tutustuminen eri tanssitekniikoiden perusteisiin, liikemuistin kehittäminen, rytmin ja musiikin hahmottaminen liikkeessä, ongelmanratkaisu ja itsenäiset oppimistehtävät yksin, pareittain ja ryhmässä. Vuorovaikutus ryhmässä.

Mestarikursseilla täydennetään eri tyylilajeja. Mestarikurssiopetus on osa opintojaksoa.

Oppimateriaalit

Sovitaan ohjaavan opettajan kanssa.

Tanssi: Opintojakson materiaali koostuu opettajan antamasta liikemateriaalista, erilaisista tanssin tekniikka- ja kehonhallinta harjoitteista, improvisaatioharjoituksista, sekä opiskelijoiden luomasta materiaalista. Opintojaksolla perehdytään erilaisiin tanssityyleihin; jazz, baletti, nykytanssi sekä kehonhuollon menetelmiin. Suositeltava kirjallisuus sovitaan opettajan kanssa kurssin alussa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Vaatii sitoutumista ja läsnäoloa. Opintojaksolla edellytetään läsnäoloa 80 % lähiopetuksesta. Sisältää myös kotitehtäviä ja omalla ajalla tapahtuvaa säännöllistä harjoittelua. Harjoittelusta sovitaan tarkemmin ja ryhmäkohtaisesti opettajan kanssa. Osallistuminen mestarikursseihin kuuluu opetukseen.
TÄRKEÄÄ! Opinnot edellyttävät vahvaa sitoutumista opiskeluun. Opiskelijan ottaa vastuun omista opinnoistaan ja reflektoi omaa työskentelyään ja edistymistään siihen osoitetuilla/ ohjeistetuilla tavoilla (esim. Oppimispäiväkirja, itsenäinen harjoittelu, annettuun materiaaliin tutustuminen omaehtoisesti ja tarvittaessa sen tuottaminen/ kartuttaminen yms)
Jos sinulla on kysyttävää tanssista tai nätystä, ole ensin yhteydessä sähköpostitse opettajaasi
Tanssi- ja nätytunnille tullaan ajoissa, sopivissa varusteissa ja lämmiteltynä, jotta työskentely voidaan aloittaa täysipainoisesti heti tunnin alusta.

Sisällön jaksotus

Sisältö jaksotetaan lukuvuoden ajalle. Tiiviskurssit ja mahdolliset mestarikurssit kuuluvat opintoihin.
Opetus jatkuu tasaisesti läpi lukuvuoden. Produktioviikoilla opetuksessa saattaa olla katkoja, tästä ilmoitetaan erikseen.

Opiskelijoiden palautekeskustelut käydään puolivuosittain.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Produktiot, esitykset ja demot.

Kansainvälisyys

Kansainvälinen materiaali ja mahdolliset mestarikurssit.

Lisätietoja opiskelijoille

Vain musiikkiteatterin opiskelijoille. Opintojaksolle ilmoittautumisesta on sovittava etukäteen opintojakson opettajan kanssa.
HUOM!
Tanssinopetus toteutetaan tasoryhmissä, joita on kolme.
I-taso on perustaso/ alkeet
II-taso on keskitaso
III-taso on edistyneet/ mahdollisesti ammattiopinnot tai vastaavat suorittaneet.
Opiskelija toteuttaa tanssin opintonsa omaa osaamistaan vastaavassa tasoryhmässä, jonka tanssiopettaja hänelle määrittelee. Opiskelija voi vaihtaa tasoryhmää opettajan suostumuksella, mutta välttämättä tasoryhmä ei muutu opintojen aikana.
4. vsk HUOM!: Opintojakso totetutetaan syyslukukaudella 2023. Opiskelija voi osallistua myös kevään opetukseen. Osallistumisesta tulee ilmoittaa opettajalle joulukuun 2023 alussa.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Näyttelijäntyö
Opiskelija kykenee eläytymään ja esittämään vaadittavan ammattitason ohjelmistoa kohtalaisesti.
Taiteellinen ja tekninen hallinta on tyydyttävää. Ilmaisu ja tekeminen ei ole riittävän monipuolista. Taiteellisten kokonaisuuksien hallinta on välttävää.
Tanssi
Opiskelija kykenee esittämään vaadittavan ammattitason koreografian kohtalaisesti.
Taiteellinen ja tekninen ilmaisu ja kehonhallinta on tyydyttävää. Kehonkäyttö liikkeessä ei ole riittävän monipuolista. Tekninen ja ilmaisullinen kokonaisuuksien hallinta on välttävää.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Näyttelijäntyö
Opiskelija kykenee eläytymään ja esittämään vaadittavan ammattitason ohjelmistoa kohtalaisesti.
Taiteellinen ja tekninen hallinta on tyydyttävää. Ilmaisu ja tekeminen ei ole riittävän monipuolista. Taiteellisten kokonaisuuksien hallinta on välttävää.
Tanssi
Opiskelija hallitsee kehonkäytön teknisesti ja taiteellisesti sekä tuo esiin eri tyylisuuntien erityispiirteitä.
Opiskelijan kehonhallinta ja ilmaisu on kohtalaisen monipuolinen ja liikkeellisten kokonaisuuksien hallinta ja hahmottaminen on hyvä. Läsnäolo on luontevaa.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Näyttelijäntyö
Opiskelija osoittaa laaja-alaisen näyttämöilmaisun ja erinomaisen teknisen hallinnan lisäksi taiteellista ja persoonallista ilmaisuvoimaa. Opiskelija tuo esiin erityisen vakuuttavasti eri tyylisuuntien ominaispiirteitä. Opiskelija on omaksunut rikkaan ilmaisuvoiman näyttelijäntyössään sekä kykenee luomaan hallittuja taiteellisia kokonaisuuksia. Opiskelija osaa yhdistää fyysisen ilmaisun, puhetekniikan sekä näyttelijäntyön ja kykenee tulkitsemaan monipuolisesti roolihenkilön ajatusmaailmaa.
Tanssi
Opiskelija osoittaa kehonkäytön erinomaisen teknisen hallinnan lisäksi taiteellista ja persoonallista ilmaisuvoimaa. Opiskelija tuo esiin liikekielessään erityisen vakuuttavasti eri tyylisuuntien ominaispiirteitä. Opiskelija on omaksunut rikkaan ilmaisun sekä kykenee toteuttamaan haastavia koreografisia kokonaisuuksia. Läsnäolo on vahvaa, esiintyminen varmaa ja luontevaa. Opiskelija pystyy tuottamaan omaa solistista liikemateriaalia.