Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyön tutkimus (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00FN31-3021

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

24.01.2024 - 07.03.2024

Ajoitus

07.03.2024 - 05.05.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 56

Koulutus

  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Minna Tiainen

Vastuuhenkilö

Minna Tiainen

Ryhmät

  • 22SH2A
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjalma 22SH2A
  • 22SH2C
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjalma 22SH2C

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata tieteellisen tutkimusprosessin hoitotyön tutkimuksessa
- osaa erottaa määrällisen ja laadullisen tutkimuksen lähestymistavat
- osaa valita tutkimusotteeseen sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät
- osaa arvioida tieteellisen tutkimuksen eettisiä periaatteita
- osaa tilastotieteen peruskäsitteet

Sisältö (OJ)

- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset
- tutkimusetiikka
- tutkimusprosessin vaiheet
- empiirinen tutkimus: määrällinen ja laadullinen
- teoreettinen tutkimus
- tutkimuksen luotettavuus
- tilastotieteen perusteet

Esitietovaatimukset (OJ)

Suorittanut strukturoidun tiedonhankinnan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet
- osaa tarkastella rajoittuneesti tutkimuksen luotettavuutta ja tutkimuseettisiä kysymyksiä
- osaa rajoittuneesti kuvata teoreettista, määrällistä ja laadullista tutkimusotetta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin vaiheet
- osaa kuvata tutkimuksen luotettavuutta ja tutkimuseettisiä kysymyksiä
- tuntee teoreettisen, määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet pääsääntöisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata tutkimusprosessin monipuolisesti perustellen ja esimerkkejä antaen
- osaa kuvata tutkimuksen luotettavuuteen ja tutkimusetiikkaan liittyviä kysymyksiä monipuolisesti
- tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet selkeästi
- kykenee pohtimaan ja arvioimaan eri tilanteisiin soveltuvia tutkimusmenetelmiä

Aika ja paikka

Lähiopetus, ei etäopetusta.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opiskelija voi valita osallistua lähiopetukseen ja tehdä tentin ryhmätenttinä viimeisenä lähiopetuskerralla. Ryhmätentin uusintamahdollisuus Exam tenttinä.

Tai valita vaihtoehtoisesti
Exam tentin: vk 16-17
Uusinta/korotustentti Examissa. (Ei tarvita erillistä ilmoitusta korotuksesta opintojakson opettajalle):
1. Uusinta vk 20
2. Uusinta vk 23

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Toteutus arvioidaan numeerisesti. Numeerinen arvosana perustuu Exam tenttiin.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus HUOM! poikkeus lähiopetukseen 7.3. tilanpuutteen vuoksi, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt tunnilla. Tentti Examissa tai vaihtoehtoisesti viimeisenä lähiopetuskertana ryhmätenttinä 17.4. 2024.

Oppimateriaalit

Suositeltava kirjallisuus (kts. toteutuksen sisällöt, vastaavat osiot kirjallisuudesta)
• Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
• Pietilä, A., Eriksson, K., Isola, A., Kyngäs, H., Leino-Kilpi, H., Lindström, U. Å., . . . Åstedt-Kurki, P. (2012). Hoitotiede (4. uud. p.). Sanoma Pro.
• Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita. (e-kirjana)

Vaihtoehtoinen kirjallisuus (kts. toteutuksen sisällöt, vastaavat osiot kirjallisuudesta)
• Hirsjärvi, S., Remes, P., Sajavaara, P. & Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Helsinki: Tammi.
• Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. 2016. Toim. M. Stolt, A. Axelin, R. Suhonen. Turku: Turun yliopisto Hoitotieteen laitoksen julkaisuja. Tutkimuksia ja raportteja. Sarja A.
• Vilkka, H. 2020. Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas. Jyväskylä: PS-kustannus.
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1kfmqvo/alma9911131569305973
• Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. p. Jyväskylä: PS-kustannus.
• Tuomi, J., Sarajärvi, Anneli 2018. Laadullinen tutkimmus ja sisällönanalyysi. Tammi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso sisältää yhteensä 81h itsenäistä opiskelua (71h) ja lähiopetusta (10h). Pääosin toteutuksen sisällöt opiskellaan itsenäisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole