Ohjattu harjoittelu 1 (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00FO46-3021
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
31.12.2023 - 20.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 02.06.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Terhi Pekkinen
- Sairaanhoitaja,hoitotyö Virtuaalihenkilö
Vastuuhenkilö
Terhi Pekkinen
Ryhmät
-
24SH1CLSairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 24SH1CL
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tiedostaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin
- tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan
- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
- arvostaa asiakasta/potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa tukea asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia
- kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden/potilaiden
- osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä
- osaa toimia ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä
- tunnistaa terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa
- kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita
Sisältö (OJ)
- hoitotyön arvot, periaatteet sekä ammattieettiset ohjeet, salassapito, vastuu ja vastuullisuus sairaanhoitajan työssä
- erilaiset ihmiskäsitykset, autonomia, itsemääräämisoikeus, ihmisen kunnioittaminen ja asiakaslähtöisyys
- eettisten ongelmien tunnistaminen, käsittely ja eettinen päätöksenteko
- omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
- erilaiset vuorovaikutuksen keinot
- ammatillinen toiminta työyhteisössä, kollegiaalisuus ja työntekijyysosaaminen
- ammatillinen vuorovaikutus yhteistyösuhteessa asiakkaiden ja läheisten kanssa, opiskelijoilla voi olla ammatillista vuorovaikutusta alaikäisen kanssa
- ammattilaisena sosiaalisessa mediassa
- eri kulttuureista tulevat asiakkaat ja haavoittuvat asiakasryhmät
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty
Opiskelija
- tunnistaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin
- tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan
- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
- arvostaa asiakasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa tukea asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia
- kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa
- osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä
- osaa toimia ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä
- tunnistaa terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa
- kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita
Hylätty
Opiskelija
- ei tunnista omia arvojaan ja lähtökohtiaan, niiden kuvaaminen suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin on puutteellista
- sosiaali- ja terveysalan eettinen arvoperusta ei ole hahmottunut
- ei noudata hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, ei toimi vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja jättää noudattamatta harjoittelun ohjeistuksia
- asiakkaan arvostamisessa ja kohtaamisessa puutteita eikä opiskelija kohtele asiakasta oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- ei tunnista asiakkaan voimavaroja eikä tue asiakkaan hyvinvointia
- ei kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden eikä heidän läheistensä kanssa
- ei osaa kohdata haavoittuvia asiakasryhmiä hoitotyössä
- ei toimi ammatillisesti eikä kollegiaalisesti työyhteisössä
- terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa ei ole hahmottunut
- ei kykene reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia tai kehittämiskohteita
Aika ja paikka
Ohjattu harjoittelu 1 toteutuu opintojen ensimmäisen lukukauden aikana.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ohjatun harjoittelun 1 hyväksiluku osaamisella, 21OPS
Terveysalan hoitotyön ammattikorkeakoulututkintoa suorittava opiskelija (sairaanhoitaja, terveydenhoitaja, kätilö, ensihoitaja) voi anoa hoitotyössä työsuhteessa saavutettua osaamista hyväksi luettavaksi (AHOT) opintoihin seuraavin edellytyksin.
Ohjattu harjoittelu 1 voidaan hyväksi lukea seuraavasti: opiskelijalla on opintojakson
Opiskelija on osoittanut osaamisensa harjoittelu 1 opetussuunnitelmassa mainittujen harjoittelun hyväksytyn ja hylätyn arviointikriteerien mukaisesti läsnäolopakollisilla tunneilla
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Tämä ohjattu harjoittelu 1 toteutus toteutuu osaamisen hyväksilukemisen periaattein. Se sisältää koululla tapahtuvia läsnäolopakollisia reflektiotapaamisia, joissa opiskelija osoittaa osaamisensa.
Toteutukselle voi osallistua vain jos sinulla on opintojakson tavoitteisiin soveltuva lähihoitajan tutkinto tai työkokemusta lähihoitajana tai vastaavana ja olet saavuttanut opintojakson tavoitteet.
Oppimateriaalit
Hoitotyön ohjattujen harjoittelujen Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Laajuus 5 op, 135 h.
Sisällön jaksotus
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso toteutuu osaamisen hyväksiluvulla 1. lukukaudella tapahtuvin osaamisen näytöin.
Läsnäolovelvollisuus ohjatun harjoittelun orientaatiotunnilla ja toteutukseen liittyvissä osaamisen näytöissä, luennoilla, reflektiotehtävä kansainvälisyydestä.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
HYVÄKSYTTY:
Opiskelija
- tunnistaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin
- tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan
- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
- arvostaa asiakasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa tukea asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia
- kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa
- osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä
- osaa toimia ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä
- tunnistaa terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa
-kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita
HYLÄTTY
-ei tunnista omia arvojaan ja lähtökohtiaan, niiden kuvaaminen suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin on puutteellista
- sosiaali- ja terveysalan eettinen arvoperusta ei ole hahmottunut
- ei noudata hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, ei toimi vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja jättää noudattamatta harjoittelun ohjeistuksia
- asiakkaan arvostamisessa ja kohtaamisessa puutteita eikä opiskelija kohtele asiakasta oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- ei tunnista asiakkaan voimavaroja eikä tue asiakkaan hyvinvointia
- ei kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden eikä heidän läheistensä kanssa
- ei osaa kohdata haavoittuvia asiakasryhmiä hoitotyössä
- ei toimi ammatillisesti eikä kollegiaalisesti työyhteisössä
- terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa ei ole hahmottunut
-ei kykene reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia tai kehittämiskohteita