Supervised Clinical Training 1 (5 cr)
Code: 7K00FO46-3021
General information
- Enrolment period
- 31.12.2023 - 20.01.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 08.01.2024 - 02.06.2024
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
- Teachers
- Terhi Pekkinen
- Sairaanhoitaja,hoitotyö Virtuaalihenkilö
- Person in charge
- Terhi Pekkinen
- Tags
- CONTACT
- Course
- 7K00FO46
Objectives (course unit)
The student
- is aware of his/her own values and principles and is able to describe them in relation to the values and ethical principles of future profession in health care
- knows the basic ethical values in social and health care
- follows the ethical guidelines and principles in nursing, acts responsibly as a member of the work community and follows practice guidelines
- respects clients/patients and meets them as experts and actors of their lives
- is able to support client’s strengths and well-being
-is able to interact professionally and individually with clients/patients of all ages, cultures and with different backgrounds
- is able to meet vulnerable client groups in nursing care
- is able to act in a professional and collegial manner in the work community
- is able to recognise health care and social services professionals’ roles and responsibilities in clients’ care
- is able to use reflection and identify own strengths and developmental challenges in professional interaction
Content (course unit)
- professional interaction and ethical competence
- nursing care values, principles and professional ethical guidelines, confidentiality, responsibility in nurse’s profession
- various concepts of human being, autonomy, self-determination, respecting a human being and client-approach
- recognising ethical problems, ethical decision-making with different dimensions of action
- identifying and evaluating own interpersonal skills
- using different methods and tools in interaction
- professional activity in the work community, collegiality and professional co-operation skills of the employee
- professional interaction with clients and their families, students may have professional interactions with a minor
- acting professionally on social media
- multicultural clients and vulnerable client groups
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Hyväksytty
Opiskelija
- tunnistaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin
- tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan
- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
- arvostaa asiakasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa tukea asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia
- kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa
- osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä
- osaa toimia ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä
- tunnistaa terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa
- kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita
Hylätty
Opiskelija
- ei tunnista omia arvojaan ja lähtökohtiaan, niiden kuvaaminen suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin on puutteellista
- sosiaali- ja terveysalan eettinen arvoperusta ei ole hahmottunut
- ei noudata hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, ei toimi vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja jättää noudattamatta harjoittelun ohjeistuksia
- asiakkaan arvostamisessa ja kohtaamisessa puutteita eikä opiskelija kohtele asiakasta oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- ei tunnista asiakkaan voimavaroja eikä tue asiakkaan hyvinvointia
- ei kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden eikä heidän läheistensä kanssa
- ei osaa kohdata haavoittuvia asiakasryhmiä hoitotyössä
- ei toimi ammatillisesti eikä kollegiaalisesti työyhteisössä
- terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa ei ole hahmottunut
- ei kykene reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia tai kehittämiskohteita
Location and time
Ohjattu harjoittelu 1 toteutuu opintojen ensimmäisen lukukauden aikana.
Exam schedules
-
Assessment methods and criteria
Ohjatun harjoittelun 1 hyväksiluku osaamisella, 21OPS
Terveysalan hoitotyön ammattikorkeakoulututkintoa suorittava opiskelija (sairaanhoitaja, terveydenhoitaja, kätilö, ensihoitaja) voi anoa hoitotyössä työsuhteessa saavutettua osaamista hyväksi luettavaksi (AHOT) opintoihin seuraavin edellytyksin.
Ohjattu harjoittelu 1 voidaan hyväksi lukea seuraavasti: opiskelijalla on opintojakson
Opiskelija on osoittanut osaamisensa harjoittelu 1 opetussuunnitelmassa mainittujen harjoittelun hyväksytyn ja hylätyn arviointikriteerien mukaisesti läsnäolopakollisilla tunneilla
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Tämä ohjattu harjoittelu 1 toteutus toteutuu osaamisen hyväksilukemisen periaattein. Se sisältää koululla tapahtuvia läsnäolopakollisia reflektiotapaamisia, joissa opiskelija osoittaa osaamisensa.
Toteutukselle voi osallistua vain jos sinulla on opintojakson tavoitteisiin soveltuva lähihoitajan tutkinto tai työkokemusta lähihoitajana tai vastaavana ja olet saavuttanut opintojakson tavoitteet.
Learning materials
Hoitotyön ohjattujen harjoittelujen Moodle
Student workload
Laajuus 5 op, 135 h.
Content scheduling
-
Completion alternatives
-
Practical training and working life cooperation
-
International connections
-
Further information
Opintojakso toteutuu osaamisen hyväksiluvulla 1. lukukaudella tapahtuvin osaamisen näytöin.
Läsnäolovelvollisuus ohjatun harjoittelun orientaatiotunnilla ja toteutukseen liittyvissä osaamisen näytöissä, luennoilla, reflektiotehtävä kansainvälisyydestä.
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
HYVÄKSYTTY:
Opiskelija
- tunnistaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin
- tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan
- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
- arvostaa asiakasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa tukea asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia
- kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa
- osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä
- osaa toimia ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä
- tunnistaa terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa
-kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita
HYLÄTTY
-ei tunnista omia arvojaan ja lähtökohtiaan, niiden kuvaaminen suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin on puutteellista
- sosiaali- ja terveysalan eettinen arvoperusta ei ole hahmottunut
- ei noudata hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, ei toimi vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja jättää noudattamatta harjoittelun ohjeistuksia
- asiakkaan arvostamisessa ja kohtaamisessa puutteita eikä opiskelija kohtele asiakasta oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- ei tunnista asiakkaan voimavaroja eikä tue asiakkaan hyvinvointia
- ei kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden eikä heidän läheistensä kanssa
- ei osaa kohdata haavoittuvia asiakasryhmiä hoitotyössä
- ei toimi ammatillisesti eikä kollegiaalisesti työyhteisössä
- terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa ei ole hahmottunut
-ei kykene reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia tai kehittämiskohteita