Käyttäjälähtöinen hyvinvointiteknologia (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00FN28-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.05.2023 - 18.10.2023
Ajoitus
23.10.2023 - 15.12.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Marjo Tienari
Vastuuhenkilö
Marjo Tienari
Ryhmät
-
22SH1BSairaanhoitajan tutkinto-ohjalma 22SH1B
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa kuvata ja arvioida hyvinvointi- ja terveysteknologian mahdollisuuksia hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä
- osaa selvittää erilaisten käyttäjäryhmien tarpeita ja käyttökokemuksia erilaisille hyvinvointi- ja terveysteknologisille ratkaisuille
- osaa menetelmiä, joilla kehitetään erilaisten käyttäjäryhmien tarpeisiin hyvinvointi- ja terveysteknologioita
- tietää eettisyyden periaatteet hyvinvointi- ja terveysteknologioiden käyttäjäkontekstissa
- tietää ja ymmärtää tietosuojan merkityksen hyvinvointi- ja terveysteknologioiden käyttäjäkontekstissa
Sisältö (OJ)
- hyvinvoinnin ylläpitäminen ja terveyden edistäminen käsitteinä
- hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt
- teknologioiden hyödyntämisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä
- käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset sisällöt ja käsitteet
- menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi
- menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn
- eettisyys ja tietosuoja hyvinvointi- ja terveysteknologian käyttäjäkontekstissa
Lisätiedot (OJ)
Opintojakso on Tampereen korkeakouluyhteisön sosiaali- ja terveysalan yhteinen opintojakso.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- osaa kuvata ja selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset käsitteet, sisällöt ja menetelmät
- osaa kuvailla menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin näistä
- ei ole aktiivinen keskustelija eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian kontekstissa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä käsitteitä oikein ja valita menetelmiä kehitysprosessin tilanteisiin
- osaa käyttää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämisessä ja teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osallistuu keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian kontekstissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osaa analysoida ja dokumentoida sekä arvioida kriittisesti tutkimustuloksia
- osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian kontekstissa ja perustella esittämänsä näkökulmat
Aika ja paikka
Orientaatio, Sote Virtual Lab -vierailu ja esitysseminaari Syksyn 2023 lukujärjestyksessä. Nämä tapahtumat läsnäolovelvoitteisia.
Itsenäiset tehtävät kurssin moodlealustalla
MOOC:t Digicampuksella
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssilla ei ole tenttiä, arvosana muodostuu itsenäisten tehtävien ja pienryhmätehtävien yhteisarvosanasta.
Arvioitava pienryhmätehtävä 0-5 : palautus torstai 7.12.23 mennessä. Lähdeviitteet ja lähdeluettelo pakolliset, ilman niitä työ on hylätty.
Itsenäiset tehtävät: palautus torstai 7.12.23 mennessä.
Uusintakoe 1 ja 2 täydentävä essee.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitava pienryhmätehtävä 0-5, suoritusohjeet kurssin moodlealustalla.
Pienryhmätehtävä tulee olla palautettuna 7.12.23 mennessä. Pienryhmätehtävät esitelllään seminaarissa, joka pidetään 11.12.2023.
Itsenäiset tehtävät: suoritusohjeet kurssin moodlealustalla.Tehtävät tulee olla palautettuna 7.12.23 mennessä.
MOOC-kurssit: hyväksytty/hylätty
Puolet arvosanasta muodostuu tehtyjen itsenäisten tehtävien määrän perusteella ja puolet pienryhmätehtävän arvosanan perusteella.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, itsenäiset- ja ryhmätehtävät, esitysseminaari, Sote Virtual Lab -vierailu.
2 MOOC verkkokurssia: Robosote 2023 ja Kuiluista digiosallisuuteen 2023
Oppimateriaalit
Luentomateriaalit, lisämateriaalit Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työtä 3 x 27 h eli 81h.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatiossa, Sote Virual Lab -vierailulla ja seminaarissa pakollinen läsnäolo.
Toteutussuunnitelma tarkentuu orientaatioon mennessä. Siihen asti muutokset mahdollisia.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei saa tehtäviä tehtyä määräaikaan mennessä. Tehdyt tehtävät ja opiskelijan osaaminen ei noudata vähintään tyydyttävän tason arviointikriteereitä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa kuvata ja selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun
keskeiset käsitteet, sisällöt ja menetelmät
- osaa kuvailla menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten
teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin näistä
- ei ole aktiivinen keskustelija eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
kontekstissa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä
käsitteitä oikein ja valita menetelmiä kehitysprosessin tilanteisiin
- osaa käyttää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämisessä ja teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osallistuu keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
kontekstissa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja
käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osaa analysoida ja dokumentoida sekä arvioida kriittisesti tutkimustuloksia
- osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja
terveysteknologian kontekstissa ja perustella esittämänsä näkökulmat