Siirry suoraan sisältöön

Uraohjauksen filosofiset perusteet ja muuttuva työelämä (2 op)

Toteutuksen tunnus: TK00FN02-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.11.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Erikoistumiskoulutus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Uraohjauksen erikoistumiskoulutus

Opettaja

  • Tarja Juurakko-Koskinen
  • Outi Rantanen

Ryhmät

  • 23EURA3
    Uraohjauksen erikoistumiskoulutus, ryhmä 3 OKM

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
• hahmottaa vallitsevan ajan filosofisia uskomuksia ja niiden heijastumia työelämän muutoksiin
• arvioi omia arvolähtökohtiaan uraohjauksessa
• oppii tunnistamaan ohjaustyön eettisiä periaatteita ja toimimaan niiden mukaisesti

Sisältö (OJ)

Opintojaksolla perehdytään vallitsevan ajan filosofisiin uskomuksiin ja arvolähtökohtiin sekä näiden merkitykseen uraohjauksessa. Opintojakson aikana opiskelija arvioi omia arvolähtökohtiaan ja niiden vaikutusta uraohjaustyön toteuttamiseen eettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija luo perustaa oman ohjausfilosofiansa tiedostamiselle ja rakentamiselle.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintosuorituksen hyväksyminen edellyttää, että opiskelija saavuttaa jakson osaamistavoitteet. Opintosuoritusta arvosteltaessa otetaan lisäksi huomioon, osoittaako opintosuoritus kykyä arvioida ja soveltaa teoreettista ja metodologista tietoa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Yhteiset koulutuspäivät (verkossa) ja teemaluennot, pienryhmä- ja henkilökohtainen oh-
jaus, itsenäinen työskentely sekä verkon välityksellä tapahtuva ryhmätyöskentely.

Oppimateriaalit

- IAEVG:neettisetperiaatteet.IAEVG Ethical Guidelines. 2017. International Association for Educational and VocationalGuidance.https://www.vkotocka.si/wp-content/uploads/2018/09/IAEVG-EthicsNAFeb2018Final.pdfViitattu 29.1.21.
- Uraohjauksenjavalmennukseneettisetperiaatteet. Uraohjaajat ja valmentajat ry. https://uraohjaajat.fi/yhdistys/eettiset-periaatteet/Viitattu29.1.21.

Artikkelit:
- Vehviläinen, S. 2020. Miksi ohjataan? Ohjauksen vaikutukset ja oikeutus. Teoksessa M. Määttä & A-M. Souto (toim.) Tutkittu ja tulkittu Ohjaamo. Nuorten ohjaus ja palvelut integraatiopyörteessä. Nuorisotutkimusverkosto. Nuorisotutkimusseuran verkkojulkaisu 154, 203-211. https://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/tutkittu_ja_tulkittu_ohjaamo_web.pdfViitattu 29.1.21.
- Souto, A-M. 2020. Yksilön kannattelevasti kohtaavaa, mutta yhteisöistä ja yhteiskunnallisista hierarkioista irrallaan olevaa ohjausta? Teoksessa M. Määttä & A-M. Souto (toim.) Tutkittu ja tulkittu Ohjaamo. Nuorten ohjaus ja palvelut integraatiopyörteessä. Nuorisotutkimusverkosto. Nuorisotutkimusseuran verkkojulkaisu 154, 212-217. https://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/tutkittu_ja_tulkittu_ohjaamo_web.pdfViitattu 29.1.21

Kirjallisuutta:
- Autio, K. 2019. Sosiaalisen oikeudenmukaisuuden kysymykset vahvemmin osaksi uraohjausta. Karelia-ammattikorkeakoulun verkkojulkaisu. Vasu 5/2019. https://vasu.karelia.fi/2019/11/08/sosiaalisen-oikeudenmukaisuuden-kysymykset-vahvemmin-osaksi-uraohjausta/Viitattu 29.1.21.
- Career guidance for social justice. Blogi. https://careerguidancesocialjustice.wordpress.com/Viitattu 29.1.21.
- Five minutes of social justice in a busy day (a social justice card game). Blogissa Career guidance for social justice. https://careerguidancesocialjustice.wordpress.com/2021/01/06/five-minutes-of-social-justice-in-a-busy-day-a-social-justice-card-game/Viitattu 29.1.21.
- Guignon, C. 2004. On being authentic. London: Routledge.Hooley,
- T. Moving toward emancipatory career guidance.https://careerwise.ceric.ca/2019/03/11/moving-toward-emancipatory-career-guidance/#.YBPPDugzY2yViitattu 29.1.21.
- Hooley, T. and Sultana, R. 2016. Career guidance for social justice. Journal of the National Institute for Career Education and Counselling, 36, 2-11. https://derby.openrepository.com/handle/10545/611264Viitattu 29.1.21.
- Hooley, T. 2019. Riding the social justice wave. BlogissaCareer guidance for social justice. https://careerguidancesocialjustice.wordpress.com/2019/10/23/riding-the-social-justice-wave/Viitattu 29.1.21.
- Kunnas, T. 2002. Mitä jäljellä moraalista. Helsinki: Kirjapaja.Laitinen, A. 2013. Mihin kysymyksiin oikeudenmukaisuusteoriat vastaavat? Teoksessa J. Hurtig, A. Nikupeteri & M. Romakkaniemi (toim.) Tutkiva sosiaalityö. Oikeudenmukaisuus sosiaalityössä.
Talentia-lehti. Sosiaalityön tutkimuksen seura, 5-10. https://www.researchgate.net/publication/323582092_Mihin_kysymyksiin_oikeudenmukaisuusteoriat_vastaavatViitattu 29.1.21.
- Liinamo, S. 2020. Life design –ohjausmalli uusliberalismin kontekstissa. Jyväskylän yliopisto. OKL.Ohjausalan koulutus. Pro gradu tutkielma. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/69719/URN%3aNBN%3afi%3ajyu-202006043975.pdf?sequence=1&isAllowed=yViitattu 8.2.21.
- MacIntyre, A. 2004. Hyveiden jäljillä: moraaliteoreettinen tutkimus. Helsinki: Gaudeamus
- Pyöriä, P. 2017. Työelämän myytit ja todellisuus. Helsinki: Gaudeamus.
- Siltala, J. 2007. Työelämän huonontumisen lyhyt historia: muutokset hyvinvointivaltion ajasta globaaliin hyperkilpailuun. Helsinki: Otava.Taylor, C. 1995. Autenttisuuden etiikka. Helsinki: Priima-Offset.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan hopsissa vahvistettu tapa

Sisällön jaksotus

- Teeman yhteinen käsittely 25.-26.1.2023 koulutuspäivässä, asiantuntijaluennot
- Uraohjauksen filosofiset perusteet, yksilöllinen pohdintatehtävä, palautus 12.2.2023
- Uraohjauksen filosofiset perusteet, yksilöllisen pohdintatehtävän yhteisöllinen purku 17.2.2023 webinaarissa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijan hopsissa vahvistettu tapa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ennalta sovittua tähän toteutukseen

Kansainvälisyys

Ei ennalta sovittua tähän toteutukseen