Skip to main content

Philosophical Foundations of Career Guidance and the Changing World of Work (2 cr)

Code: TK00FN02-3005

General information


Enrolment period
02.11.2022 - 31.12.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2023 - 31.07.2023
Implementation has ended.
Credits
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Specialisation Education
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Specialist Training for Career Guidance and Counselling
Teachers
Tarja Juurakko-Koskinen
Outi Rantanen
Tags
ONLINE
Course
TK00FN02

Objectives (course unit)

Opiskelija
• hahmottaa vallitsevan ajan filosofisia uskomuksia ja niiden heijastumia työelämän muutoksiin
• arvioi omia arvolähtökohtiaan uraohjauksessa
• oppii tunnistamaan ohjaustyön eettisiä periaatteita ja toimimaan niiden mukaisesti

Content (course unit)

Opintojaksolla perehdytään vallitsevan ajan filosofisiin uskomuksiin ja arvolähtökohtiin sekä näiden merkitykseen uraohjauksessa. Opintojakson aikana opiskelija arvioi omia arvolähtökohtiaan ja niiden vaikutusta uraohjaustyön toteuttamiseen eettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija luo perustaa oman ohjausfilosofiansa tiedostamiselle ja rakentamiselle.

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

Opintosuorituksen hyväksyminen edellyttää, että opiskelija saavuttaa jakson osaamistavoitteet. Opintosuoritusta arvosteltaessa otetaan lisäksi huomioon, osoittaako opintosuoritus kykyä arvioida ja soveltaa teoreettista ja metodologista tietoa.

Exam schedules

Ei tenttejä

Assessment methods and criteria

Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Yhteiset koulutuspäivät (verkossa) ja teemaluennot, pienryhmä- ja henkilökohtainen oh-
jaus, itsenäinen työskentely sekä verkon välityksellä tapahtuva ryhmätyöskentely.

Learning materials

- IAEVG:neettisetperiaatteet.IAEVG Ethical Guidelines. 2017. International Association for Educational and VocationalGuidance.https://www.vkotocka.si/wp-content/uploads/2018/09/IAEVG-EthicsNAFeb2018Final.pdfViitattu 29.1.21.
- Uraohjauksenjavalmennukseneettisetperiaatteet. Uraohjaajat ja valmentajat ry. https://uraohjaajat.fi/yhdistys/eettiset-periaatteet/Viitattu29.1.21.

Artikkelit:
- Vehviläinen, S. 2020. Miksi ohjataan? Ohjauksen vaikutukset ja oikeutus. Teoksessa M. Määttä & A-M. Souto (toim.) Tutkittu ja tulkittu Ohjaamo. Nuorten ohjaus ja palvelut integraatiopyörteessä. Nuorisotutkimusverkosto. Nuorisotutkimusseuran verkkojulkaisu 154, 203-211. https://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/tutkittu_ja_tulkittu_ohjaamo_web.pdfViitattu 29.1.21.
- Souto, A-M. 2020. Yksilön kannattelevasti kohtaavaa, mutta yhteisöistä ja yhteiskunnallisista hierarkioista irrallaan olevaa ohjausta? Teoksessa M. Määttä & A-M. Souto (toim.) Tutkittu ja tulkittu Ohjaamo. Nuorten ohjaus ja palvelut integraatiopyörteessä. Nuorisotutkimusverkosto. Nuorisotutkimusseuran verkkojulkaisu 154, 212-217. https://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/tutkittu_ja_tulkittu_ohjaamo_web.pdfViitattu 29.1.21

Kirjallisuutta:
- Autio, K. 2019. Sosiaalisen oikeudenmukaisuuden kysymykset vahvemmin osaksi uraohjausta. Karelia-ammattikorkeakoulun verkkojulkaisu. Vasu 5/2019. https://vasu.karelia.fi/2019/11/08/sosiaalisen-oikeudenmukaisuuden-kysymykset-vahvemmin-osaksi-uraohjausta/Viitattu 29.1.21.
- Career guidance for social justice. Blogi. https://careerguidancesocialjustice.wordpress.com/Viitattu 29.1.21.
- Five minutes of social justice in a busy day (a social justice card game). Blogissa Career guidance for social justice. https://careerguidancesocialjustice.wordpress.com/2021/01/06/five-minutes-of-social-justice-in-a-busy-day-a-social-justice-card-game/Viitattu 29.1.21.
- Guignon, C. 2004. On being authentic. London: Routledge.Hooley,
- T. Moving toward emancipatory career guidance.https://careerwise.ceric.ca/2019/03/11/moving-toward-emancipatory-career-guidance/#.YBPPDugzY2yViitattu 29.1.21.
- Hooley, T. and Sultana, R. 2016. Career guidance for social justice. Journal of the National Institute for Career Education and Counselling, 36, 2-11. https://derby.openrepository.com/handle/10545/611264Viitattu 29.1.21.
- Hooley, T. 2019. Riding the social justice wave. BlogissaCareer guidance for social justice. https://careerguidancesocialjustice.wordpress.com/2019/10/23/riding-the-social-justice-wave/Viitattu 29.1.21.
- Kunnas, T. 2002. Mitä jäljellä moraalista. Helsinki: Kirjapaja.Laitinen, A. 2013. Mihin kysymyksiin oikeudenmukaisuusteoriat vastaavat? Teoksessa J. Hurtig, A. Nikupeteri & M. Romakkaniemi (toim.) Tutkiva sosiaalityö. Oikeudenmukaisuus sosiaalityössä.
Talentia-lehti. Sosiaalityön tutkimuksen seura, 5-10. https://www.researchgate.net/publication/323582092_Mihin_kysymyksiin_oikeudenmukaisuusteoriat_vastaavatViitattu 29.1.21.
- Liinamo, S. 2020. Life design –ohjausmalli uusliberalismin kontekstissa. Jyväskylän yliopisto. OKL.Ohjausalan koulutus. Pro gradu tutkielma. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/69719/URN%3aNBN%3afi%3ajyu-202006043975.pdf?sequence=1&isAllowed=yViitattu 8.2.21.
- MacIntyre, A. 2004. Hyveiden jäljillä: moraaliteoreettinen tutkimus. Helsinki: Gaudeamus
- Pyöriä, P. 2017. Työelämän myytit ja todellisuus. Helsinki: Gaudeamus.
- Siltala, J. 2007. Työelämän huonontumisen lyhyt historia: muutokset hyvinvointivaltion ajasta globaaliin hyperkilpailuun. Helsinki: Otava.Taylor, C. 1995. Autenttisuuden etiikka. Helsinki: Priima-Offset.

Student workload

Opiskelijan hopsissa vahvistettu tapa

Content scheduling

- Teeman yhteinen käsittely 25.-26.1.2023 koulutuspäivässä, asiantuntijaluennot
- Uraohjauksen filosofiset perusteet, yksilöllinen pohdintatehtävä, palautus 12.2.2023
- Uraohjauksen filosofiset perusteet, yksilöllisen pohdintatehtävän yhteisöllinen purku 17.2.2023 webinaarissa

Completion alternatives

Opiskelijan hopsissa vahvistettu tapa

Practical training and working life cooperation

Ei ennalta sovittua tähän toteutukseen

International connections

Ei ennalta sovittua tähän toteutukseen

Go back to top of page