Lasten ja nuorten fysioterapia, ohjattu harjoittelu (8 op)
Toteutuksen tunnus: 7F00EB78-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.05.2023 - 31.08.2023
Ajoitus
25.09.2023 - 03.11.2023
Laajuus
8 op
TKI-osuus
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Fysioterapeutti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
- Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pipsa Tuominen
- Hannu Järvinen
- Ilkka Piiroinen
- Hanna Sahinoja
- Liisa Mannisenmäki
- Tiina Pystynen
Vastuuhenkilö
Maria Maljanen
Ryhmät
-
21FYFysioterapeutit syksy 2021
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa tutkia, analysoida ja tehdä päätelmiä lapsen ja nuoren liikkumis- ja toimintakyvyn ongelmista ja voimavaroista huomioiden lapsi ja nuori psyko-fyysis-sosiaalisena kokonaisuutena,
- pystyy ammatilliseen yhteistyöhön muiden lapsen ja nuoren kuntoutumiseen osallistuvien kanssa,
- kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen kuntoutukseen osallistuvien eri tahojen kanssa,
- osaa suunnitella ja toteuttaa fysioterapiaa lapsi-, nuori- ja perhekeskeisesti,
- osaa kirjata fysioterapian,
- osaa tarkastella kriittisesti omaa ammatillista kasvuaan.
Sisältö (OJ)
- ammatillinen vuorovaikutus
- ammatillinen yhteistyö
- kirjaaminen fysioterapiassa
- fysioterapeuttinen tutkiminen ja ohjaus lapsen ja nuoren ehdoilla
Esitietovaatimukset (OJ)
Opintojaksolle osallistumisen edellyttää kaikkien aiempien käytännön kokeiden hyväksyttyä suorittamista.
Lisätiedot (OJ)
Kahdella opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa harjoittelujakso Espanjan aurinkorannikolla Benalmadenan Suomalaiset ry:n tarjoamissa toimintaympäristöissä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytyssä suorituksessa opiskelija
- jäsentää fysioterapiaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä syy- ja seuraussuhteita
- osaa soveltaa fysioterapeuttista tietoa tilanteiden vaatimalla tavalla
- osaa tunnistaa merkkejä vakavasta sairaudesta (punaiset liput)
- osaa tunnistaa psyko-sosiaalisiin tilanteisiin liittyvät keltaiset liput ja ottaa ne huomioon fysioterapiassa
- osaa perustella toimintaansa
- valmistautuu huolellisesti ja järjestelmällisesti tilanteisiin
- antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti
- tarkastelee ja arvioi asioita asiakkaan ja hänen viiteryhmiensä näkökulmasta
- osaa toimia vastuullisesti
- osoittaa valmiutta kehittää vuorovaikutustaitojaan
- käyttäytyy työpaikan sääntöjen mukaisesti ja asiakkaita kunnioittaen
- osaa toimia eettisesti, taloudellisesti ja kestävän kehityksen mukaisesti
- tarkastelee ja arvioi omaa ammatillista kehittymistään
Hylätyssä suorituksessa opiskelijan
- toiminta on puutteellistaja tapahtuu virheellisten tietojen varassa
- tietojen käyttäminen on suppeaa ja kriittinen ote puuttuu
- toiminta ei juurikaan muutu palautteesta huolimatta
- valmistautuminen tilanteisiin on heikkoa eikä hän pysty perustelemaan riittävästi toimintaansa
- vastuulle annettuja tehtäviä jää tekemättä tai ne ovat puutteellisia
- oma-aloitteisuus, kiinnostus työtehtävistä tai motivaatio ovat alhaiset
- yhteistyötaidot ovat puutteelliset
- itsearvioiti on pinnallista
- on vaikea ottaa vastaan palautetta
- toiminnassa vaarantuu potilas- ja asiakasturvallisuus
- toiminnassa on epäeettisiä piirteitä
- käyttäytyminen on epäammaillista
Aika ja paikka
Ohjattu harjoittelu toteutuu 25.9-3.11.2023 (viikot 39-44) välisenä aikana harjoittelupaikkalistan mukaan, yhteensä viisi viikkoa.
Itsenäisentyönviikko sijoittuu viikolle 42 tai sen voi sopia harjoittelupaikan ja ohjaavan opettajan kanssa erikseen sovittuun ajankohtaan.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ohjattu harjoittelu arvioidaan sen perusteella, miten opiskelija toimii käytännön kentällä, miten soveltaa tietojaan ja taitojaan käytäntöön.
Ohjatun harjoittelun arviointi on hyväksytty/hylätty.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Käytännönharjoittelu ohjatussa harjoittelussa työelämässä.
Raportti (Asiakasraportti - ohjatun harjoittelun kirjallisen työn ohjeen mukaan + lääkeaineraportti)
Ohjauskeskustelut sisältävät ohjaavien fysioterapeuttien kokouksen (ohjaajakokous).
Oppimateriaalit
Teoria- ja harjoitteluopintojaksojen kirjallisuus ja muu ohjatussa harjoittelussa tarpeellinen tai osoitettu/suositeltu kirjallisuus ym. lähteet.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Viikkotyötuntimäärä on 35 t ja lisäksi 5 tuntia valmistautumiseen, jonka opiskelija voi käyttää haluamassaan paikassa. Muulla ajalla opiskelija valmistautuu tarpeen mukaisesti harjoittelupaikan tehtäviin.
Sisällön jaksotus
Ohjaavien etäkokous XXX jossa ovat paikalla myös opiskelijat. Opiskelijat keskustelevat ohjaajiensa kanssa kentälle valmistautumisesta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toteutuu työelämän kentillä.
Kansainvälisyys
Osalla opiskelijoista harjoittelu voi toteutua myös ulkomailla, tähän on erillinen kv-haku.
Lisätietoja opiskelijoille
Ohjattuun harjoitteluun osallistuminen edellyttää, että ensimmäisen vuoden opinnot ovat hyväksytysti suoritettu sekä lasten ja nuorten fysioterapian käytännön kokeen hyväksytysti suorittamisen.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hylätty:
-Opiskelijalla on vakavia tiedollisia ja taidollisia puutteita, joissa hän ei kehity palautteesta huolimatta.
-Opiskelijalla on vaikeuksia kohdata lapsi tai nuori ikään sopivalla tavalla.
-Opiskelija ei hakeudu aktiivisesti oppimistilanteisiin vaan mieluummin välttelee niitä.
-Opiskelijalla esiintyy toistuvaa huolimattomuutta.
-Opiskelija vaarantaa ajoittain potilasturvallisuutta.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty:
-Opiskelijan toiminta on vallitsevasti tilanteiden mukaista ja hän perustelee toimintaansa. -Opiskelija pyrkii huomioimaan lapsen tarpeet ja voimavarat hyödyntäen ohjausta ja palautetta; opiskelija pyrkii huomioimaan lapsen perheen.
-Opiskelija osaa pyytää ohjausta tuoden myös omia ehdotuksiaan toiminnasta.
-Opiskelija valmistautuu tilanteisiin huolellisesti ja tarvittaessa tarkentaa tai muokkaa suunnitelmiaan kirjallisesti ja suullisesti.
-Opiskelija antaa ja vastaanottaa palautetta rakentavasti.
-Opiskelija pyrkii arvioimaan asioita myös asiakkaan/ryhmän/ perheen näkökulmasta. -Opiskelija tekee yhteistyötä työyhteisössä.
-Opiskelija toimii työpaikan sääntöjen mukaan.
Hyväksytyn tasoista annetaan opiskelijalle sanallinen palaute ja palautteen tukena ovat opintojaksojen yhteiset yleiset kriteerit.