Siirry suoraan sisältöön

Ajoneuvotekniikan energiatekniikka (3 op)

Toteutuksen tunnus: 5C00ES54-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 20.11.2023

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Autotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet

Opettaja

  • Jari Puranen

Vastuuhenkilö

Jari Puranen

Ryhmät

  • 21I131
    Autotekniikka, auto- ja työkonetekniikka
  • 21I228A
    Autotekniikka, älykkäät koneet

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa:
- Laskea energiataseen
- Laskea moottorityökierron
- Tehdä lämmönsiirtolaskuja
- Mitoittaa moottorin radiaattorin
- Arvoidan palamisen tuottamaa energiamäärää

Sisältö (OJ)

Opiskelijat laskevat erilaisten laitteiden ja ajoneuvojen energiataseita
Johtumisen, konvektion ja säteilyn lämmönsiirron perusteet
Moottorityökierron kulmapisteiden, lämmönsiirron ja tehon laskenta
Radiaattorin mitoitus
Polttoaineen lämpeneminen, höyrystyminen, hapen sekoitus ja jälkipalaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa ajoneuvojen ja niiden oheislaitteiden energiatekniseen tarkasteluun tarvittavat luonnonlait, suureet ja yksiköt, ja osaa käyttää niitä esimerkkien kaltaisiin ongelmiin. Laskennan tuloksissa voi olla virheitä tai esitetyt ratkaisut ovat hieman puutteellisia, mutta kuitenkin niin, että pääosa tuloksista on laskettu oikein. Opiskelijalla on vaikeuksia palauttaa annettuja tehtäviä määräajassa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tunnistaa ajoneuvojen ja niiden oheislaitteiden energiatekniseen tarkasteluun tarvittavat luonnonlait, suureet ja yksiköt, ja osaa soveltaa niitä käytännön ongelmiin. Laskennan tuloksissa voi olla vähäisiä virheitä tai ratkaisuissa on pientä huolimattomuutta. Opiskelija osaa esittää ratkaisunsa selvästi jonkinlaisen perustelun kanssa. Opiskelija osaa arvioida saamiensa tulosten oikeellisuutta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija tunnistaa ajoneuvojen ja niiden oheislaitteiden energiatekniseen tarkasteluun tarvittavat luonnonlait, suureet ja yksiköt, ja osaa soveltaa niitä käytännön ongelmiin. Opiskelija osaa esittää ratkaisunsa selvästi perustellen. Opiskelija osaa analysoida saamiensa tulosten oikeellisuutta ja pystyy vertaamaan laskemalla saatuja tuloksia käytännön lukuarvoihin. Opiskelija osaa yhdistää käsitellyt aiheet omaan ammattilliseen osaamiseensa.

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen mukaisesti lähiopetus TAMKilla

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei ole.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana perustuu harjoitustöiden, ryhmätyön ja laskuharjoitusten pisteisiin. Harjoitustöiden arvioinnissa (maksimi 2x15 pistettä) tarkastellaan ratkaisujen oikeellisuutta, esitystapaa ja aiheeseen perehtymistä. Ryhmätyössä (maksimi 15 pistettä) arvioidaan aiheeseen perehtymistä ja aiheen esittelyä käytännön kannalta. Laskuharjoituksissa maksimipistemäärä on 15 pistettä.

Mikään osasuoritus ei ole pakollinen. Arvosanarajat pisteinä ovat
1: 20
2: 28
3: 36
4: 42
5: 50

Laskuharjoituksia ei voi palauttaa niiden sulkeuduttua, eikä mitään palautusta voi tehdä opintojakson päättymisen jälkeen. Ryhmätyön esitykseen kuuluu muiden esitysten seuraaminen.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetuskeskustelu
Harjoitustehtävät ja -työt
Ryhmätyöskentely
Suullinen esitys
Itsenäinen opiskelu / ryhmätyöskentely

Oppimateriaalit

Ajoneuvotekniikan kirjallisuus ja verkkolähteet
Opettajan tuntimateriaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

80 tuntia ajoneuvojen energiatekniikkaan liittyviä harjoituksia, tästä 20-30 tuntia ohjattua opetusta, loput itsenäistä opiskelua.

Sisällön jaksotus

- Moottorilämmönsiirto 20 tuntia
- Muut lämmönsiirron (esim. lämmönvaihtimet) ongelmat 20 tuntia
- Moottoriprosessit 20 tuntia
- Muita ajoneuvojen energiatekniikan sovelluksia 20 tuntia

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Kansainvälisyys

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on vapaavalintainen korjaamotekniikan suuntautumisessa.