Automobile Energy Engineering (3 cr)
Code: 5C00ES54-3003
General information
- Enrolment period
- 02.07.2023 - 31.08.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2023 - 20.11.2023
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Vehicle Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Vehicle Engineering, students who began in 2014-2018
Objectives (course unit)
Students are able:
- Calculate energy balances
- Calculate engine work cycles
- Calculate heat transfer
- Dimension engine radiator
- Estimate combustion energy
Content (course unit)
Students calculate heat balances for various machines and vehicles
Conductive, convective and radiation heat transfer principles
Engine work cycle corner, heat transfer and power calculations
Radiator dimensioning
Fuel heating, evaporation, oxygen mixing and after combustion
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Students recognize laws of nature, physical quantities and units regarding vehicles and their equipment and can use those solve classroom problems. The calculated results may be wrong and solutions too simple but main part of the calculations are right. Students have problems in turning task in schedule.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Students recognize laws of nature, physical quantities and units regarding vehicles and their equipment and can use those solve practical problems. The calculated results may have small errors and some parts may be slightly overlooked. Students are able to justify their solutions. Students are able to estimate the level of accuracy of the calculated results.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Students recognize laws of nature, physical quantities and units regarding vehicles and their equipment and can use those solve practical problems. The calculated results may have small errors and some parts may be slightly overlooked. Students are able to justify their solutions. Students are able to estimate the level of accuracy of the calculated results. Students are able to combine what they have learned into professional context.
Location and time
Lukujärjestyksen mukaisesti lähiopetus TAMKilla
Exam schedules
Ei ole.
Assessment methods and criteria
Arvosana perustuu harjoitustöiden, ryhmätyön ja laskuharjoitusten pisteisiin. Harjoitustöiden arvioinnissa (maksimi 2x15 pistettä) tarkastellaan ratkaisujen oikeellisuutta, esitystapaa ja aiheeseen perehtymistä. Ryhmätyössä (maksimi 15 pistettä) arvioidaan aiheeseen perehtymistä ja aiheen esittelyä käytännön kannalta. Laskuharjoituksissa maksimipistemäärä on 15 pistettä.
Mikään osasuoritus ei ole pakollinen. Arvosanarajat pisteinä ovat
1: 20
2: 28
3: 36
4: 42
5: 50
Laskuharjoituksia ei voi palauttaa niiden sulkeuduttua, eikä mitään palautusta voi tehdä opintojakson päättymisen jälkeen. Ryhmätyön esitykseen kuuluu muiden esitysten seuraaminen.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Opetuskeskustelu
Harjoitustehtävät ja -työt
Ryhmätyöskentely
Suullinen esitys
Itsenäinen opiskelu / ryhmätyöskentely
Learning materials
Ajoneuvotekniikan kirjallisuus ja verkkolähteet
Opettajan tuntimateriaali
Student workload
80 tuntia ajoneuvojen energiatekniikkaan liittyviä harjoituksia, tästä 20-30 tuntia ohjattua opetusta, loput itsenäistä opiskelua.
Content scheduling
- Moottorilämmönsiirto 20 tuntia
- Muut lämmönsiirron (esim. lämmönvaihtimet) ongelmat 20 tuntia
- Moottoriprosessit 20 tuntia
- Muita ajoneuvojen energiatekniikan sovelluksia 20 tuntia
Completion alternatives
Ei ole.
Practical training and working life cooperation
Ei ole.
International connections
Ei ole.
Further information
Opintojakso on vapaavalintainen korjaamotekniikan suuntautumisessa.