Siirry suoraan sisältöön

Liiketoiminnan tutkiminen ja kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2M00FG43-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.07.2023 - 14.09.2023

Ajoitus

18.08.2023 - 22.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Mediatuottaminen YAMK

Toimipiste

TAMK Mediapolis

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 25

Koulutus

  • Mediatuottamisen ylempi tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Carolina Pajula
  • Media-ala Virtuaalihenkilö
  • Ari Koivumäki

Vastuuhenkilö

Ari Koivumäki

Ryhmät

  • 23YMDT
    Mediatuottaminen, ylempi amk, syksy 2023

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa tutkia ja arvioida oman yrityksensä liiketoimintaa. Opiskelija ymmärtää strategisen suunnittelun merkityksen liiketoiminnan kehittämisessä ja pystyy kehittämään yrityksensä liiketoimintaa, yhteistyökumppanuuksia ja asiakkuuksia.

Sisältö (OJ)

Media-alan liiketoimintamallit. Liiketoiminnan tutkiminen ja analysoiminen. Asiakkuuksien suunnittelu ja hankkiminen. Liiketoiminnan srategisen, taktisen ja operatiivisen suunnittelun tasot. Strateginen kumppanuus.

Lisätiedot (OJ)

Opintojaksolle voi hakeutua opiskelemaan myös muista TAMKin YAMK-koulutuksista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön. Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna. Tuntee erilaisia menettelytapoja, muttei osaa perustella valintojaan Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja. Ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan. Osaa kuvata oman toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia lisäävät vaikutukset

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa. Ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja. Arvioi erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja. Yhdistelee ratkaisutapoja luovasti tai luo uusia. Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta. Toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti yhteisön ja oman alan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen. Ymmärtää toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia edistävät vaikutukset ja osaa toimia myös niitä ennakoiden.

Aika ja paikka

Ke 11.10. klo 9–17 Lähiopetus
Opiskelijat laativat välitehtävän.
To 9.11. klo 9-17 Lähiopetus
Opiskelijat laativat kurssityön loppuun ja palauttavat sen. Opiskelija valmistelee oman
seminaariesityksen ja toisen opiskelijan kurssityön opponoinnin.
To 21.12. klo 9–17 Näyttökoe seminaarina

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakson osaamistavoitteet
- Opiskelija osaa tutkia ja arvioida oman yrityksensä liiketoimintaa.
- Opiskelija ymmärtää strategisen suunnittelun merkityksen liiketoiminnan
kehittämisessä.
- Opiskelija pystyy kehittämään liiketoimintaa, yhteistyökumppanuuksia ja asiakkuuksia.



Opintojakson sisältö
- Liiketoiminnan tutkiminen ja analysoiminen.
- Asiakkuuksien suunnittelu ja hankkiminen.
- Liiketoiminnan strategisen, taktisen ja operatiivisen suunnittelun tasot.
- Strateginen kumppanuus.
- Media-alan liiketoimintamallit.



Liiketoimintastrategiaa käsitellään asiantuntijan ja lähiesimiehen työn ja tehtävien
näkökulmasta, yrittäjyys huomioiden. Media-alan liiketoimintamalleja käsitellään
opiskelijoiden kurssitöiden kautta.

Toteutus

1. Opetuksen suunnittelu ja sovellettavien menetelmien valinta
2. Lähiopetus:
 tavoitteiden mukaiset substanssialustukset, yleisenä näkökulmana
palveluliiketoiminta,
 case-esimerkit,
 sovellettavat analyysimenetelmät ja välitehtävän ohjeistus ja yksilöllinen
kommentointi,
 osallistujien omiin tutkimus- ja kehittämisideoihin perustuvat pienryhmä- ja
yksilötyöskentelyt analyysimenetelmiä hyödyntäen. Työskentelyssä opiskelijat
tuottavat itselleen materiaalia kehittämisideansa jatkojalostamiseen.
3. Näyttökokeen valmistelu ja toteutus seminaarina.
4. Kurssityön yksilöarviointi.