Viestintäosaaminen ja digitaidot (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3H00FE16-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.06.2023 - 31.07.2023
Ajoitus
29.08.2023 - 22.10.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Opettaja
- Mari Touronen
- Annina Korpela
- Mari Stenvall
Vastuuhenkilö
Annina Korpela
Ryhmät
-
AVOINAMKAvoin amk
-
23AVOLIPOLiiketalouden polkuopinnot verkossa, ryhmä 2
Tavoitteet (OJ)
Tämän opintojakson yhteydessä harjoitellaan viestintä- ja IT-taitoja ja yleisimpien toimisto-ohjelmistojen hallintaa.
Opiskelija osaa
- viestiä liike-elämässä kirjallisesti ja suullisesti sekä laatia raportteja ja erityyppisiä tekstejä.
- soveltaa it-taitojaan harjoituksissa, raporteissa, laskelmissa ja esityksissä.
- kirjoittaa esseen ja raportin ohjeistuksen mukaisesti.
- pitää suullisia asiantuntijaesityksiä.
- toteuttaa saavutettavaa viestintää ja selvittää tekijänoikeuksien perusteet.
Sisältö (OJ)
Mitä osaamista tarvitaan liike-elämän kirjallisessa ja suullisessa viestinnässä?
Miten IT-taitoja ja ohjelmisto-osaamista voidaan soveltaa harjoituksissa, raporteissa, laskelmissa ja esityksissä?
Miten kirjoitetaan essee ja raportti hyödyntäen mallipohjaa?
Miten viestitään saavutettavasti?
Miten huomioidaan tekijänoikeudet viestinnässä?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija hallitsee osan käsitellyistä aihealueista, lähdemateriaalin käytössä on puutteita tai lähteet ovat pinnallisia. Omaa pohdintaa voisi olla töissä enemmän. Hän hallitsee osan käytetyistä sovelluksista ja ohjeiden ja aikataulujen noudattamisessa on parantamisen varaa. Yhteistyötä muiden opiskelijoiden kanssa voisi tehostaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija hallitsee käsitellyt aihealueet hyvin, osaa käyttää validia lähdemateriaalia sekä hyödyntää omaa ajattelua. Hän hallitsee suurimman osan käytetyistä sovelluksista hyvin sekä pystyy toimimaan annettujen ohjeiden ja aikataulujen mukaan. Hän on tiimityötaitoinen ja yhteistyökykyinen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija hallitsee käsitellyt aihealueet erinomaisesti, osaa käyttää validia lähdemateriaalia sekä hyödyntää omaa ajattelua. Hän hallitsee käytetyt sovellukset erinomaisesti sekä pystyy toimimaan annettujen ohjeiden ja aikataulujen mukaan. Hän on tiimityötaitoinen ja osaa tukea myös kanssaopiskelijoita.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei ole osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.
Aika ja paikka
Aloituswebinaari
Välitsekkaus
Päätöswebinaari
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Viestinnän osuudessa ei ole tenttiä, arviointi perustuu kirjallisiin ja suullisiin tehtäviin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Viestinnän osuudessa arviointi perustuu kirjallisiin ja suullisiin tehtäviin sekä aktiiviseen työskentelyyn yksin ja parin kanssa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Itsenäinen verkko-opiskelu, yksilö- ja parityöt.
Oppimateriaalit
Opettajien laatima materiaali, jaetaan Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopistettä vastaa 135 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
1 opintopistettä toimisto-ohjelmia
4 opintopistettä suullista ja kirjallista viestintää
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisia suoritustapoja ei ole.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole palauttanut hyväksyttyä raporttia tai pitänyt suullista esitystä. Opiskelija ei tunne tai osaa käyttää TAMKin Kirjallisen raportoinnin ohjetta ja/tai raporttipohjaa. Kielessä on merkittäviä puutteita, jotka haittaavat luettavuutta ja ymmärrettävyyttä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä ja ohjeiden vastaista. Väitteiden perusteleminen puuttuu kokonaan tai on vaatimatonta. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Opiskelija kykenee pitämään puhe-esityksensä visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija viestii esityksissään jäsentyneesti ja havainnollisesti. Esitetyt näkemykset on perusteltu, ja lähteet valittu tarkoituksenmukaisesti, lähteet on merkitty ohjeistuksen mukaisesti. Referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja tekstit ovat melko virheettömiä. Opiskelijan puhe-esitys on vastaanottajat ja tilanteen huomioiva ja rakenteeltaan toimiva. Puheensa aikana opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön/kameraan ja puhuu omin sanoin. Opiskelijan sanaton viestintä on luontevaa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija viestii esityksissään vakuuttavasti perustellen näkemyksensä monipuolisesti. Hän käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Laadittujen tekstien olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty. Tekstin kieli ja tyyli on hallittua, ohjeistusta noudattelevaa ja virheetöntä tai lähes virheetöntä. Opiskelija osaa puhua vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään kuulijan mielenkiinnon koko esityksen ajan. Hän osaa hyödyntää äänen tehokeinoja.