Työelämän kouluttaja- ja ohjaajavalmiudet (5 op)
Toteutuksen tunnus: 1L00FY55-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
27.09.2024 - 11.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
- Sirpa Levo-Aaltonen
- Jukka Kemppi
- Outi Rantanen
Vastuuhenkilö
Sirpa Levo-Aaltonen
Ryhmät
-
24OPEAmmatillinen opettajankoulutus 2024
-
AVOINAMKAvoin amk
-
24YAMKYlempi AMK, yhteiset opinnot
-
23OPE23 opettajankoulutus
-
VAPAAVapaasti valittavat opinnot
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla opiskelija syventää osaamistaan työelämän kouluttaja ja ohjaajavalmiuksissa sekä kehittää omaa osaamistaan opintojakson sisällöissä.
Sisältö (OJ)
Opintojakson sisältöjä:
- ohjaajan ja kouluttajan toimintaympäristö
- ohjattavien moninaisuus ja yhteiskunnallinen vastuu
- tulevaisuuden työelämä; työelämävalmiudet, tulevaisuuden metataidot & osaamisen tunnistaminen ja kehittäminen työpaikoilla
- ohjausvalmiudet työelämässä; kohtaaminen, uraohjaus
- kouluttajavalmiudet työelämässä; oppiminen ja opettaminen
- osaamisidentiteetti; jatkuva oppiminen ja osaamisten kehittäminen
Lisätiedot (OJ)
Toteutustapa: Aloituswebinaari, jonka jälkeen opiskelu tapahtuu verkko-opiskeluna itsenäisesti.
Aika ja paikka
Kurssi avoinna: 27.9.2024 - 11.12.2024
Aloitus: aloituswebinaarilla ke 9.10.2024 klo 17:00-19:00 (pakollinen osallistuminen) ja webinaaria edeltää ennakkotehtävä, joka saatavissa 27.9.2024 alkaen. Ennakkotehtävä on palautettava Moodleen viimeistään 7.10.2024.
Opintojaksolle ilmoittautuneet saavat lisätietoa ja zoom-linkkin aloituswebinaariin Moodle-alustalta Uutiset-kohdasta noin 1 viikkoa ennen aloituswebinaaria - tieto tulee Moodlesta myös ilmoittautuneen tuni-sähköpostiin.
Webinaarin jälkeen verkossa kokonaan etänä. Väliwebinaari on to 7.11.2024 klo 17:00-19:00.
Huom. Tehtävien palautus päättyy 8.12.2024 ja Moodle-pohja sulkeutuu 11.12.2024.
Oppimisympäristö: Moodle-verkkoympäristö
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsearviointi, vertaisarviointi sekä opettajan arviointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkossa, Moodle-oppimisalustalla.
Opintojakso käynnistetään ennakkotehtävällä ja verkkowebinaarilla. On tärkeää osallistua aloituswebinaariin verkossa, jotta saa hyvän kokonaiskuvan opintojakson suorittamisesta sekä orientaation kurssin sisältöihin.
Opintojaksolla käytetään itsenäistä työskentelyä annettujen ohjeiden mukaisesti sekä osallistutaan aktiivisesti yhteisölliseen tiedon ja ajatusten vaihtoon. Ajatusten vaihtoon on mahdollisuus väliwebinaarissa. Opintojaksolla sovelletaan vaihtelevia, aktivoivia ja yhteistä oppimista tukevia ratkaisuja.
Kurssi avoinna: 27.9.2024 - 11.12.2024
Aloitus: aloituswebinaarilla ke 9.10.2024 klo 17:00-19:00 (pakollinen osallistuminen) ja webinaaria edeltää ennakkotehtävä, joka saatavissa 27.9.2024 alkaen. Ennakkotehtävä on palautettava Moodleen viimeistään 7.10.2024.
Opintojaksolle ilmoittautuneet saavat lisätietoa ja zoom-linkkin aloituswebinaariin Moodle-alustalta Uutiset-kohdasta noin 1 viikkoa ennen aloituswebinaaria - tieto tulee Moodlesta myös ilmoittautuneen tuni-sähköpostiin.
Webinaarin jälkeen verkossa kokonaan etänä. Väliwebinaari on to 7.11.2024 klo 17:00-19:00.
Huom. Tehtävien palautus päättyy 8.12.2024 ja Moodle-pohja sulkeutuu 11.12.2024.
Oppimisympäristö: Moodle-verkkoympäristö
Oppimateriaalit
Moodlessa ilmoitettu materiaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kokonaisajankäyttö 5 op * 27h/op = 135 h
Sisällön jaksotus
Opiskelijalla on mahdollisuus joustavaan suoritukseen opintojakson suoritusaikana 27.9. - 11.12.2024 - aloituswebinaariin ke 9.10 2024 osallistuminen on tärkeää opintoihin orientoitumisen ja opintojen sujuvuuden näkökulmasta. Väliwebinaari on to 7.11.2024.
Huom. Tehtävien palautus päättyy 8.12.2024 ja Moodle-pohja sulkeutuu 11.12.2024.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen osoittaminen voidaan huomioida. Opiskelijan tulee osoittaa osaamisensa tämän opintojakson osaamistavoitteissa sovittavan näytön kautta tämän opintojakson vastuuopettajan kanssa.
Prosessi:
* Osaamisen osoittamisesta tulee tehdä alustava kysely vastuuopettajalta kuvaten oma osaaminen suhteessa osaamistavoitteisiin. Alustava kysely lähetetty viimeistään 15.8.2024 sähköpostitse vastuuopettajalle.
* Vastuuopettaja vastaa alustavaan kyselyyn viimeistäään 25.8.2024 (eli hyväksyy prosessiin tai hylkää). Jos opiskelija hyväksytään osaamisen näyttöön, niin opintojakson vastuuopettaja antaa tarkemmat ohjeet viimeistään 25.8.2024.
* HyväHot-hakemus ja osaamisen näyttö HyväHot-hakemuksessa tulee olla tehtynä 25.9.2024 mennessä. Osaamisen näyttöön voi vastuuopettaja pyytää vielä mahdollista täydennystä.
Opintojen hyväksilukua ei ole mahdollista tehdä.
Opintojakso on YAMK-tasoinen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson sisältöön liittyen työelämäyhteistyö on koko ajan esillä jollakin tavalla tehtävissä.
Opintojakso ei sisällä käytännön työharjoittelua.
Kansainvälisyys
Mahdollisesti opiskelijoiden työelämäyhteistyö-ulottuvuuksien kautta voi olla esillä kansainvälisiä näkökulmia.
Lisätietoja opiskelijoille
YAMK-tasoinen opinto.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty tai täydennettävä / hylätty
Opiskelija osoittaa tehtyjen tehtävien perusteella saavuttaneensa opintojakson tavoitteet eli opiskelija osaa:
* kuvata ja selittää ohjaajan ja kouluttajan toimintaympäristöjä
* kuvata ja ymmärtää ohjattavien moninaisuutta ja ymmärtää yhteiskunnallisen vastuun
* kuvata ja selittää tulevaisuuden työelämää, työelämävalmiuksia, tulevaisuuden metataitoja sekä osaamisen tunnistamista ja osaamisen kehittämistä työpaikoilla
* kuvata ja selittää ohjausvalmiuksia työelämässä sekä käyttää niitä erilaisissa kohtaamistilanteissa ja uraohjauksessa
* kuvata ja selittää kouluttajavalmiuksia työelämässä sekä käyttää niitä opettamisessa ja oppijoiden oppimisen tukemisessa
* kuvata, analysoida ja arvioida osaamisidentiteettiä sekä huomioi toiminnassaan jatkuvan oppimisen ja osaamisten kehittämisen merkityksen
* soveltaa kaikkia edellä mainittuja sisältöjä omassa kouluttaja- ja ohjaajatoimissaan