Siirry suoraan sisältöön

Kasvatustiede ja työelämä (5 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00ET92-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

17.07.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

14.09.2023 - 16.11.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Koulutus

  • Ammatillinen opettajankoulutus

Opettaja

  • Päivi Lehtonen

Ryhmät

  • AVOINAMK
    Avoin amk

Tavoitteet (OJ)

Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat opettajan työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, opetus- ja ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.

Opiskelija
- tuntee suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen toimintaympäristöjä sekä niiden pedagogisia lähtökohtia (esim. osaamisperustaisuus /-teisuus, henkilökohtaisuus, oppimisen kaikkiallisuus)
- tunnistaa ihmisen elämänkaaresta nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyviä kasvun ja kehityksen vaiheita sekä niiden merkitystä kasvatuksessa, koulutuksessa ja urapolun kehityksessä
- hyödyntää monipuolisesti työpaikalla tapahtuvaa oppimista keskeisenä osana jatkuvaa oppimista ja osallistuu oman alansa näkökulmasta työelämässä tarvittavaa osaamista kartoittavaan keskusteluun
- tunnistaa ammatti-identiteetin kehitysvaiheita ja tukee/ohjaa ammatti-identiteetin rakentumista oman/tulevan työnkuvansa mukaisesti
- hyödyntää tutkimus- ja kehittämistietoa omassa toiminnassaan.

Sisältö (OJ)

Opettajan työssä on tärkeää ymmärtää kasvatuksen ja opetuksen yhteys työelämään, jatkuva oppiminen sekä lisäksi erilaiset identiteetit. Opettaja toimii yksilönä, työyhteisönsä jäsenenä, tutkijana ja kehittäjänä sekä yhteiskunnallisena toimijana. Opintojakso on osa kasvatustieteen opintoja.

Ydinkysymyksiä:
Mitä on aikuis- ja ammattikasvatus ja oppiminen eri toimintaympäristöissä? Millainen oppimisympäristö työ/työpaikka on?
Miten koulutuspolitiikka vaikuttaa koulutusjärjestelmään ja työelämään?
Mitä tarkoittaa osaaminen ja mitä on osaamisperustaisuus? Millaisia ovat osaamisperustaiset käytännöt työn ja oppimisen rajapinnassa?
Miten huomioidaan yksilöllisesti nuoret ja aikuiset opettamisessa ja ohjaamisessa?
Mitä ovat erilaiset identiteetit ja miten ne kehittyvät? Miten tuetaan ammatti-identiteetin kehittymisessä erilaisissa toimintaympäristöissä? Miten tuetaan jatkuvaa oppimista?
Millaista näkökulmaa kasvatustieteellinen tutkimus ja erilaiset kehittämishankkeet antavat opetus- ja ohjaustyöhön?

Lisätiedot (OJ)

Toteutus:
Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja ryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kontaktipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

HYVÄKSYTTY
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.

HYLÄTTY
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

(Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.)

Aika ja paikka

Syksy 2023: ajalla 14.9.2023-9.11.2023

Opintojakson yhteinen aloitus: verkkowebinaarilla torstaina 14.9.2023 klo 15:00-17:00 (pakollinen osallistuminen; webinaari tallennetaan).
Huom. Webinaaria edeltää ennakkopohdinta.

Lisätietoa ja zoom-linkki toimitetaan opintojaksolle ilmoittautuneille noin viikkoa ennen aloituswebinaaria sähköpostitse.
Webinaarin jälkeen verkossa kokonaan etänä.

Oppimisympäristö: Moodle-verkkoympäristö

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Pääsääntöisesti ei pidetä tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsearviointi, vertaisarviointi sekä opettajan arviointi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetustapa: ONLINE
Opintojakso toteutetaan verkossa, Moodle-oppimisalustalla.
Opintojakso käynnistetään verkkowebinaarilla, josta tehdään myös tallenne. Osallistuminen verkkowebinaariin tai tallenteeseen tutustuminen (tehtävineen) on pakollinen osa opintojakson suoritusta.
Opintojaksolla käytetään itsenäistä työskentelyä annettujen ohjeiden mukaisesti sekä osallistutaan aktiivisesti yhteisölliseen tiedon ja ajatusten vaihtoon. Opintojaksolla sovelletaan vaihtelevia, aktivoivia ja yhteistä oppimista tukevia ratkaisuja. Tehtävien raportointimuotoja ovat mm. kirjalliset tuotokset ja kommenttikirjoitukset.

Opintojakson yhteinen aloitus: verkkowebinaarilla maanantaina 14.9.2023 klo 15:00-17:00 (pakollinen osallistuminen; webinaari tallennetaan).
Huom. Webinaaria edeltää ennakkopohdinta.

Lisätietoa ja zoom-linkki toimitetaan opintojaksolle ilmoittautuneille noin viikkoa ennen aloituswebinaaria sähköpostitse.
Webinaarin jälkeen verkossa kokonaan etänä.

Oppimisympäristö: Moodle-verkkoympäristö

Oppimateriaalit

Moodlessa ilmoitetaan tarkemmin, tässä esimerkkejä kirjallisuudesta:
· Hirsjärvi, S. & Huttunen, J. 1995 (tai uudempi). Johdatus kasvatustieteeseen. Porvoo: WSOY.
· Rinne, R., Kivirauma, J. & Lehtinen, E. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin. Jyväskylä: PS-kustannus.
· Saari, A. 2021. Kasvatusteoria antiikista nykypäivään. Helsinki: Gaudeamus.
· Heikkinen, A. & Leino-Kaukiainen, P. (toim.) 2011. Valistus ja koulunpenkki: kasvatus ja koulutus 1860-
luvulta 1960-luvulle. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
· Kettunen, P. & Simola, H. (toim.) 2012. Tiedon ja osaamisen Suomi: kasvatus ja koulutus 1960-luvulta
2000-luvulle. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
· Dunderfelt, T. 2011 (14. uud.p.). Elämänkaaripsykologia: lapsen kasvusta yksilön henkiseen kehitykseen.
Helsinki: WSOY Pro.
· Lehtinen, E., Vauras, M. & Lerkkanen, M-K. 2016. Kasvatuspsykologia. Jyväskylä: PS-kustannus. TAI
· Lehtinen, E., Kuusinen, J. & Vauras, M. 2007 (2. uud.p.). Kasvatuspsykologia. Helsinki: WSOY
Oppimateriaalit.
· Lindblom-Ylänne, S. & Nevgi, A. (toim.) 2009. Yliopisto-opettajan käsikirja. Helsinki: WSOYPro.
· Antikainen, A., Koski, L. & Rinne, R. 2021. Kasvatussosiologia. Jyväskylä: PS-kustannus.
· Collin, K., Paloniemi, S., Pantzar, E., Valleala, U.M., Virtanen, A. Leskelä, J. Hytönen, T. & Huotari, V. 2007.
Aikuiskasvatus tieteenä ja toimintakenttinä. Jyväskylä: PS-kustannus.
· Eteläpelto, A., Onnismaa, J., Vähäsantanen, K., Ropo, E., Gustafsson, A-M., Hakkarainen, P.,
Jääskeläinen, P., Ruohotie, P., Vanhalakka-Ruoho, M., Lapinoja, K-P., Heikkinen, H.L.T., Leskelä, J.,
Hänninen, S., Nurmi, H., Sivonen, A. 2006. Ammatillisuus ja ammatillinen kasvu. Helsinki:
Kansanvalistusseura.
· Tuominen, M. & Wihersaari, J. 2006. Ammattikasvatusfilosofia. Helsinki: OKKA-säätiö (Opetus- ja kasvatus-
ja koulutusalojen säätiö).
· Raudasoja, A., Norontaus, A., Tapani, A. & Ylitervo, R. (toim). 2018. Innokkaasti edelläkävijänä!: kohti
opetus- ja ohjaushenkilöstön uudistuvia identiteettipositioita. Hämeen ammattikorkeakoulu. Saatavilla:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-784-807-7
· Siirilä, J. & Laukia, J. 2021. Mihin menet ammattikasvatus? – Ammattikasvatuksen tutkimuksen
suuntaukset Suomessa. eSignals Research. HaagaHelia ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:NBN:fi-
fe2021101450990
Tieteelliset aikakauslehdet:
· Aikuiskasvatus (https://journal.fi/aikuiskasvatus)
· Ammattikasvatuksen aikakauskirja (https://journal.fi/akakk)
· Kasvatus (https://journal.fi/kasvatus)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan kokonaisajankäyttö 5 op * 26,7 h/op = 133 h

Sisällön jaksotus

Opiskelijalla on mahdollisuus joustavaan suoritukseen syksyllä aikavälillä 14.9.2023-9.11.2023. Moodle sulkeutuu 16.11.2023.
Aloituswebinaariin osallistuminen tai tallenteeseen tutustuminen (tehtävineen) on pakollinen osa opintojakson suoritusta.
Opintojakson yhteinen aloitus: verkkowebinaarilla torstaina 14.9.2023 klo 15:00-17:00.
Huom. Webinaaria edeltää ennakkopohdinta.
Opiskelija etenee itsenäisesti Moodlen tehtäviä tehden.
Opintojakso päättyy opiskelijan tehtäväpalautusten osalta 9.11.2023, ja Moodle sulkeutuu 16.11.2023.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Pääsääntöisesti ei ole valinnaista suoritusmahdollisuutta. Opintojakson mahdollisista osittaisista osaamisista opiskelija voi ottaa yhteyttä opintojakson opettajaan. Jos osittaista hyväksilukua on mahdollista toteuttaa, niin opiskelijan on osoitettava osaamisensa tämän opintojakson osaamistavoitteissa opintojakson opettajan kanssa sovitun näytön kautta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä käytännön työharjoittelua.

Kansainvälisyys

Ei. Lähdemateriaaleina voi käyttää englanninkielisiä e-kirjoja ja videoita.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty/täydennettävä
Opiskelija osoittaa tehtyjen tehtävien perusteella saavuttaneensa opintojakson tavoitteet eli
opiskelija osaa:
- kuvata suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen toimintaympäristöjä sekä niiden pedagogisia lähtökohtia
- eritellä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyviä kasvun ja kehityksen vaiheita sekä selittää niiden merkitystä ammatillisessa kehittymisessä ja urapolun muotoutumisessa  
- yhdistää työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja jatkuvan oppimisen osaksi oppijan ammatillista kasvua  
- tunnistaa oman asiantuntijaidentiteettinsä kehitysvaiheita sekä tukea ja ohjata oppijan ammatti-identiteetin rakentumista
- hyödyntää ajankohtaista tutkimus- ja kehittämistietoa kasvattajan tehtävänsä tukena.