Educational Science and Working Life (5 cr)
Code: 1L00ET92-3010
General information
- Enrolment period
- 17.07.2023 - 30.09.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 14.09.2023 - 16.11.2023
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Online learning
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 60
- Degree programmes
- Professional Teacher Education
- Teachers
- Päivi Lehtonen
- Course
- 1L00ET92
Objectives (course unit)
The core competence fields of teachers’ work are assessment competence, cultural competence, teaching and facilitation competence, partnership competence and wellbeing competence. They form a framework for all competence objectives.
Students
- know Finnish adult and professional education environments and their pedagogical foundations (eg competence-based, individual and ubiquitous learning)
- identify human growth and development phases in childhood and adulthood and their role in education and career development
- use workplace learning in a diverse manner as a key part of continuous learning and participate in discussions to map field-specific competence needs in working life
- identify development phases of professional identity and support/facilitate building of professional identity according to their job description
- use research and development information in their work.
Content (course unit)
In teachers’ work it is important to understand how education and teaching are connected to working life, continuous learning and diverse identities. Teachers work as individuals, members of the work community, researchers, developers and social actors. The course is a part of the educational science studies.
Key questions:
What are adult and professional education and learning in different operating environments? What kind of learning environment is work/workplace?
How does education policy affect the education system and working life?
What does competence mean and what is competence-based learning? What are competence-based practices at the interface of work and learning?
How are adolescents and adults considered individually in teaching and supervision?
What are different identities and how do they develop? How is professional identity development supported in different operating environments? How is continuous learning supported?
What viewpoints do educational science research and different development projects give to teaching and facilitation?
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
HYVÄKSYTTY
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.
HYLÄTTY
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
(Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.)
Location and time
Syksy 2023: ajalla 14.9.2023-9.11.2023
Opintojakson yhteinen aloitus: verkkowebinaarilla torstaina 14.9.2023 klo 15:00-17:00 (pakollinen osallistuminen; webinaari tallennetaan).
Huom. Webinaaria edeltää ennakkopohdinta.
Lisätietoa ja zoom-linkki toimitetaan opintojaksolle ilmoittautuneille noin viikkoa ennen aloituswebinaaria sähköpostitse.
Webinaarin jälkeen verkossa kokonaan etänä.
Oppimisympäristö: Moodle-verkkoympäristö
Exam schedules
Pääsääntöisesti ei pidetä tenttejä.
Assessment methods and criteria
Itsearviointi, vertaisarviointi sekä opettajan arviointi.
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Opetustapa: ONLINE
Opintojakso toteutetaan verkossa, Moodle-oppimisalustalla.
Opintojakso käynnistetään verkkowebinaarilla, josta tehdään myös tallenne. Osallistuminen verkkowebinaariin tai tallenteeseen tutustuminen (tehtävineen) on pakollinen osa opintojakson suoritusta.
Opintojaksolla käytetään itsenäistä työskentelyä annettujen ohjeiden mukaisesti sekä osallistutaan aktiivisesti yhteisölliseen tiedon ja ajatusten vaihtoon. Opintojaksolla sovelletaan vaihtelevia, aktivoivia ja yhteistä oppimista tukevia ratkaisuja. Tehtävien raportointimuotoja ovat mm. kirjalliset tuotokset ja kommenttikirjoitukset.
Opintojakson yhteinen aloitus: verkkowebinaarilla maanantaina 14.9.2023 klo 15:00-17:00 (pakollinen osallistuminen; webinaari tallennetaan).
Huom. Webinaaria edeltää ennakkopohdinta.
Lisätietoa ja zoom-linkki toimitetaan opintojaksolle ilmoittautuneille noin viikkoa ennen aloituswebinaaria sähköpostitse.
Webinaarin jälkeen verkossa kokonaan etänä.
Oppimisympäristö: Moodle-verkkoympäristö
Learning materials
Moodlessa ilmoitetaan tarkemmin, tässä esimerkkejä kirjallisuudesta:
· Hirsjärvi, S. & Huttunen, J. 1995 (tai uudempi). Johdatus kasvatustieteeseen. Porvoo: WSOY.
· Rinne, R., Kivirauma, J. & Lehtinen, E. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin. Jyväskylä: PS-kustannus.
· Saari, A. 2021. Kasvatusteoria antiikista nykypäivään. Helsinki: Gaudeamus.
· Heikkinen, A. & Leino-Kaukiainen, P. (toim.) 2011. Valistus ja koulunpenkki: kasvatus ja koulutus 1860-
luvulta 1960-luvulle. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
· Kettunen, P. & Simola, H. (toim.) 2012. Tiedon ja osaamisen Suomi: kasvatus ja koulutus 1960-luvulta
2000-luvulle. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
· Dunderfelt, T. 2011 (14. uud.p.). Elämänkaaripsykologia: lapsen kasvusta yksilön henkiseen kehitykseen.
Helsinki: WSOY Pro.
· Lehtinen, E., Vauras, M. & Lerkkanen, M-K. 2016. Kasvatuspsykologia. Jyväskylä: PS-kustannus. TAI
· Lehtinen, E., Kuusinen, J. & Vauras, M. 2007 (2. uud.p.). Kasvatuspsykologia. Helsinki: WSOY
Oppimateriaalit.
· Lindblom-Ylänne, S. & Nevgi, A. (toim.) 2009. Yliopisto-opettajan käsikirja. Helsinki: WSOYPro.
· Antikainen, A., Koski, L. & Rinne, R. 2021. Kasvatussosiologia. Jyväskylä: PS-kustannus.
· Collin, K., Paloniemi, S., Pantzar, E., Valleala, U.M., Virtanen, A. Leskelä, J. Hytönen, T. & Huotari, V. 2007.
Aikuiskasvatus tieteenä ja toimintakenttinä. Jyväskylä: PS-kustannus.
· Eteläpelto, A., Onnismaa, J., Vähäsantanen, K., Ropo, E., Gustafsson, A-M., Hakkarainen, P.,
Jääskeläinen, P., Ruohotie, P., Vanhalakka-Ruoho, M., Lapinoja, K-P., Heikkinen, H.L.T., Leskelä, J.,
Hänninen, S., Nurmi, H., Sivonen, A. 2006. Ammatillisuus ja ammatillinen kasvu. Helsinki:
Kansanvalistusseura.
· Tuominen, M. & Wihersaari, J. 2006. Ammattikasvatusfilosofia. Helsinki: OKKA-säätiö (Opetus- ja kasvatus-
ja koulutusalojen säätiö).
· Raudasoja, A., Norontaus, A., Tapani, A. & Ylitervo, R. (toim). 2018. Innokkaasti edelläkävijänä!: kohti
opetus- ja ohjaushenkilöstön uudistuvia identiteettipositioita. Hämeen ammattikorkeakoulu. Saatavilla:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-784-807-7
· Siirilä, J. & Laukia, J. 2021. Mihin menet ammattikasvatus? – Ammattikasvatuksen tutkimuksen
suuntaukset Suomessa. eSignals Research. HaagaHelia ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:NBN:fi-
fe2021101450990
Tieteelliset aikakauslehdet:
· Aikuiskasvatus (https://journal.fi/aikuiskasvatus)
· Ammattikasvatuksen aikakauskirja (https://journal.fi/akakk)
· Kasvatus (https://journal.fi/kasvatus)
Student workload
Opiskelijan kokonaisajankäyttö 5 op * 26,7 h/op = 133 h
Content scheduling
Opiskelijalla on mahdollisuus joustavaan suoritukseen syksyllä aikavälillä 14.9.2023-9.11.2023. Moodle sulkeutuu 16.11.2023.
Aloituswebinaariin osallistuminen tai tallenteeseen tutustuminen (tehtävineen) on pakollinen osa opintojakson suoritusta.
Opintojakson yhteinen aloitus: verkkowebinaarilla torstaina 14.9.2023 klo 15:00-17:00.
Huom. Webinaaria edeltää ennakkopohdinta.
Opiskelija etenee itsenäisesti Moodlen tehtäviä tehden.
Opintojakso päättyy opiskelijan tehtäväpalautusten osalta 9.11.2023, ja Moodle sulkeutuu 16.11.2023.
Completion alternatives
Pääsääntöisesti ei ole valinnaista suoritusmahdollisuutta. Opintojakson mahdollisista osittaisista osaamisista opiskelija voi ottaa yhteyttä opintojakson opettajaan. Jos osittaista hyväksilukua on mahdollista toteuttaa, niin opiskelijan on osoitettava osaamisensa tämän opintojakson osaamistavoitteissa opintojakson opettajan kanssa sovitun näytön kautta.
Practical training and working life cooperation
Opintojakso ei sisällä käytännön työharjoittelua.
International connections
Ei. Lähdemateriaaleina voi käyttää englanninkielisiä e-kirjoja ja videoita.
Further information
Toteutus:
Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja ryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kontaktipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Hyväksytty/täydennettävä
Opiskelija osoittaa tehtyjen tehtävien perusteella saavuttaneensa opintojakson tavoitteet eli
opiskelija osaa:
- kuvata suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen toimintaympäristöjä sekä niiden pedagogisia lähtökohtia
- eritellä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyviä kasvun ja kehityksen vaiheita sekä selittää niiden merkitystä ammatillisessa kehittymisessä ja urapolun muotoutumisessa
- yhdistää työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja jatkuvan oppimisen osaksi oppijan ammatillista kasvua
- tunnistaa oman asiantuntijaidentiteettinsä kehitysvaiheita sekä tukea ja ohjata oppijan ammatti-identiteetin rakentumista
- hyödyntää ajankohtaista tutkimus- ja kehittämistietoa kasvattajan tehtävänsä tukena.