Siirry suoraan sisältöön

Tekniikan suomen kieli ja viestintä (3 op)

Toteutuksen tunnus: 5N00EK87-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Bachelor's Degree Programme in Environmental Engineering
  • Avoin ammattikorkeakoulu
  • Bachelor's Degree Programme in Textile and Material Engineering

Opettaja

  • Ella Hakala

Vastuuhenkilö

Ella Hakala

Ryhmät

  • 23IENVE
    Degree Programme in Environmental Engineering
  • 23TEMA
    Textile and Material Engineering

Tavoitteet (OJ)

Kurssi on tarkoitettu opiskelijoille jotka puhuvat suomea äidinkielenään:

Kurssin jälkeen opiskelija osaa kuunnella, havainnoida ja tulkita viestejä, ymmärtää, millaista on tarkoituksenmukainen viestintä, osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan ja haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan. Opiskelija osaa ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alansa vaatimukset, osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti, osaa antaa ja vastaanottaa palautetta ja hyödyntää sitä. Opiskelija osaa työstää kohdeyleisölle kirjallisia ja suullisia esityksiä, joita osaa tarvittaessa havainnollistaa visuaalisesti, tuntee työelämän tekstilajeja niihin liittyvine kielenkäyttösuosituksineen ja ymmärtää kulttuurin vaikutuksen viestintään ja yhteistyön merkityksen kulttuuritaustaltaan erilaisten ihmisten kanssa.

Sisältö (OJ)

Puheviestinnän perusteet (teoriaa ja harjoituksia); oikeakielisyys; asiakirjaviestintä (esim. työhakemukset, tiedotteet).

Esitietovaatimukset (OJ)

Ei esitietovaatimuksia.

Lisätiedot (OJ)

Ei vaihtoehtoista suoritustapaa
Riittävä suomen kielen taito

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija kirjoittaa ymmärrettävästi ja asiatyylisesti asiakirjastandardia jäljitellen. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta.

Opiskelija kykenee pitämään puhe-esityksensä visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija viestii kirjoittaen jäsentyneesti ja havainnollisesti. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja teksti on melko virheetön ja noudattelee asettelultaan täysin asiakirjastandardia. Opiskelija osaa esittää asiat erotellen omat näkemyksensä lähteistä hankkimistaan tiedoista niin, että referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin.

Opiskelijan puhe-esitys on vastaanottajat ja tilanteen huomioiva ja rakenteeltaan toimiva. Puheensa aikana opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija viestii kirjoittaen vakuuttavasti, perustellen näkemyksensä monipuolisesti. Hänen tekstinsä olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty sekä tiivistetty. Kieli on virheetöntä ja tyyli hallittua.

Opiskelija osaa puhua vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan. Hän osaa hyödyntää äänen tehokeinoja.

Aika ja paikka

Koko syyslukukauden ajan maanantaisin.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssiin ei kuulu tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kaikki kurssitehtävät tehtyinä ja läsnäoloa verkko-opetuksessa vähintään 80 %. Kurssi painottuu harjoituksineen suulliseen viestintään. Arvosana määräytyy seuraavasti: puhe-esitys 1/3, kielenhuoltotesti 1/3 ja kirjallinen tehtävä 1/3

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetuskeskustelu, ryhmä- ja parityöskentely, harjoitukset, tavoitteiden asettaminen ja niitä kohti pyrkiminen monipuolisten palautteiden avulla.

Oppimateriaalit

Kurssi-Moodleen linkitetty sekä muu opettajan laatima materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssi sisältää kohtuullisen paljon kotona tehtävää työtä: niin puheiden valmistelua kuin kirjoittamistakin.

Sisällön jaksotus

Kurssi-Moodleen rakentuvan rungon mukaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vastaava korkeakoulutasoinen viestinnän kurssi.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei.

Kansainvälisyys

Oman kansainvälisen perusryhmän hyödyntäminen mahdollisuuksien mukaan.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole osannut tehdä kurssitehtäviä niille asetettujen tavoitteiden mukaan tai jättänyt muusta syystä niitä tekemättä tai palauttamatta ja/tai hänellä on poissaoloja enemmän kuin 20 %.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija kirjoittaa ymmärrettävästi ja asiatyylisesti asiakirjastandardia jäljitellen. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta.

Opiskelija kykenee pitämään puhe-esityksensä visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija viestii kirjoittaen jäsentyneesti ja havainnollisesti. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja teksti on melko virheetön ja noudattelee asettelultaan täysin asiakirjastandardia. Opiskelija osaa esittää asiat erotellen omat näkemyksensä lähteistä hankkimistaan tiedoista niin, että referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin.

Opiskelijan puhe-esitys on vastaanottajat ja tilanteen huomioiva ja rakenteeltaan toimiva. Puheensa aikana opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija viestii kirjoittaen vakuuttavasti, perustellen näkemyksensä monipuolisesti. Hänen tekstinsä olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty sekä tiivistetty. Kieli on virheetöntä ja tyyli hallittua.

Opiskelija osaa puhua vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan. Hän osaa hyödyntää äänen tehokeinoja.