Siirry suoraan sisältöön

Yritystalous ja asiakaspalvelu (4 op)

Toteutuksen tunnus: 5B00FD67-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 17.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 17.04.2023

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennusmestari

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Taina Matis

Vastuuhenkilö

Hannu Kauranen

Ryhmät

  • 20RM
    Rakennusalan työnjohto

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija saa käsityksen rakennusyrityksen perustoiminnoista sekä yritystoiminnan tarkoituksesta, tavoitteista, vastuista ja velvoitteista. Opiskelija tutustuu eri yritysmuotoihin, yrittäjyyteen, yrittämiseen Suomessa, yrityksen perustamiseen, liiketoimintasuunnitelman laadintaan, yrityksen päätoimintoihin ja osakeyhtiölakiin. Opiskelija ymmärtää asiakkuuksien merkityksen yrityksen menestymiselle ja osaa toimia asiakaspalvelutehtävissä.

Sisältö (OJ)

Opintojaksolla perehdytään yrittäjyyteen, yrityksen perustamiseen ja yrityksen perustoimintoihin. Lisäksi opintojaksolla perehdytään yritystoimintaa sääntelevään lainsäädäntöön, erityisesti osakeyhtiölakiin. Opintojakson aikana opiskelijat laativat harjoitustyönä liiketoimintasuunnitelman.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa.

Aika ja paikka

3 h/viikko maanantaisin

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssilla ei ole tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Liiketoimintasuunnitelman tekeminen, raportointi sekä esitys 40%
Vierailuihin ja vierailijoiden luennoille osallistuminen sekä aktiivinen positiivinen tuntiaktiivisuus 20%.
Harjoitustyö asiakaspalvelu ja markkinointi 40%
Vertaisarvioinnit liiketoimintasuunnitelmasta tulee olla tehtynä, ennen lopullista arviointia.
Kaikki kurssin osa-alueet tulee olla suoritettuna, ennen kuin kurssia arvioidaan. Hyväksytty kurssi arvioidaan asteikolla 1-5.
Myöhässä jätetyt työt arvioidaan arvosana -1. Jos et ole paikalla kun liiketoimintasuunnitelmia tai haastattelutöitä esitetään vähentää se arvosanaasi -1.
Tekeminen ja esittäminen ovat osa tätä suunnitteluprosessia.
Kurssin osatoteutukset ovat voimassa vuoden kurssin päättymisestä alkaen.
Kurssiarvosana annetaan kurssiarvioinnin suorittamisen jälkeen
Tunneille mukana olo suotavaa, aktiivinen läsnäolo tunneilla vaikuttaa arvosanaan nostavasti.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Toteutus lähiopetukena, ohjausta ja itsenäistä työskentelyä.
Kurssilla tehdään ja opitaan paljon asioita opiskelijalähtöisesti.
Työskentelyä ryhmässä ja yksin.
Vierailijaluennot ovat pakollisia.

Oppimateriaalit

Kurssimateriaali lisätään kurssin etenemisen myötä Moodleen.
Talouden osuudessa käytetään kirjaa: Yrityksen taloushallinto 3. Kannattavuus-ja kustannuslaskenta. Soile Tomperi

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähitunteja on 3h/viikko. Osaksi, hyvin vähäisesti kuitenkin, kurssin tunteja käytetään liiketoimintasuunnitelman tekemiseen.
Harjoitustyö Asiakaspalvelu ja markkinointi tehdään omalla ajalla.

Sisällön jaksotus

Kurssin teemat ja aikataulutus löytyvät Moodlesta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelija voi tehdä liiketoimintasuunnitelman olemassa olevaan yritykseen, tulevaan tai virtuaaliyritykseen.
Harjoitustyö asiakaspalvelusta ja markkinoinnista.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei osallistu Zoom/lähituntityöskentelyyn ja hän ei suorita hyväksyttävästi kurssin kaikkia toimeksiantoja esim. plagiointi.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa.