Asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdat (5op)
Toteutuksen tunnus: TK00FE97-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 23.11.2022 - 20.01.2023
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 01.01.2023 - 31.07.2023
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Laajuus
 - 5 op
 
- Toteutustapa
 - Lähiopetus
 
- Yksikkö
 - Erikoistumiskoulutus
 
- Toimipiste
 - TAMK Pääkampus
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Koulutus
 - Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus
 
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Erikoistuja
1. Osaa toimia sosiaali- ja terveysalan arvojen ja eettisten ohjeiden mukaan ja edistää hyvinvointia ja terveyttä sekä sosiaalisten oikeuksien toteutumista asiakas- ja palveluohjauksessa
2. Osaa soveltaa asiakas- ja palveluohjauksen teoriaa ja tutkimustietoa työnsä suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
3. Hallitsee sosiaaliturvaohjauksen, lainsäädännön ja palvelujärjestelmän edellytykset ja vaatimukset työssään
4. Osaa jäsentää palvelujen tuottamisen lähtökohdat ja arvioida palvelujen soveltuvuutta asiakkaan tarpeisiin
                    
Sisältö (Opintojakso)
- Asiakas- ja palveluohjaus käsitteenä ja teoreettiset lähtökohdat 
- Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä: yleinen palveluohjaus, voimavarakeskeinen palveluohjaus ja intensiivinen palveluohjaus
- Asiakas- ja palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
- Sosiaali- ja terveysalan eettinen osaaminen asiakastyössä
- Asiakas- ja palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
- Asiakas- ja  palveluohjaus  uudistuvissa  sosiaali- ja  terveydenhuollon  palvelurakenteissa
- Asiakas- ja  palveluohjaushankkeiden  keskeiset  tavoitteet,  sisällöt, tulokset  ja  suositukset
                    
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hyväksytty 
Käyttää soveltaen asiakas- ja palveluohjauksen teorioita ja tutkimustietoa. Osoittaa tuntevansa sosiaali- ja terveysalan arvojen ja eettisten ohjeiden käytön asiakas- ja palveluohjauksessa. Näyttää tuntevansa sosiaaliturvaohjauksen, lainsäädännön ja palvelujärjestelmän. Tuntee hyvinvoinnin ja terveyden sekä sosiaalisten oikeuksien edistämisen keinoja asiakas- ja palveluohjauksessa ja käyttää niitä. Näyttää osaavansa jäsentää palvelujen tuottamisen lähtökohtia ja arvioida palvelujen soveltuvuutta asiakkaiden tarpeisiin. 
 
Täydennettävä/hylätty 
Yllä olevat tavoitteet eivät toteudu.
                    
Arviointiasteikko
0-5