Uusia palveluja arvopohjaisesti (10 op)
Toteutuksen tunnus: 8T00DQ70-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 16.08.2023
Ajoitus
21.08.2023 - 11.10.2023
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tuija Ylä-Viteli
- Taija Karhe
Vastuuhenkilö
Tuija Ylä-Viteli
Ryhmät
-
21RESTOPalveluliiketoiminta 2021, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tuntee palvelumuotoiluprosessin ja osaa soveltaa käyttäjälähtöisiä menetelmiä palvelun kehittämisessä
- tunnistaa käyttäjien arvot ja niihin perustuvat uudet palvelutarpeet
- suunnittelee prototypoinnin avulla erilaisia vaihtoehtoja moniaistisen palvelun kehittämiseen
-osaa johtaa omaa palvelumuotoiluprosessiaan
Sisältö (OJ)
MIKÄ on asiakkaan osuus palvelujen kehittämisessä?
MIKSI asiakaskokemus on tärkeä?
MITEN johdan palvelun kehittämistä?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa palvelumuotoilun käsitteistön ja osaa kuvata käyttäjälähtöisen palvelun.
Opiskelija tuntee erilaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja käyttää niitä ohjatusti.
Opiskelija osaa toimia tiimin tuella palvelumuotoiluprosessissa.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija jäsentää palvelumuotoilun käsitteen alaan liittyvänä ilmiönä ja osaa soveltaa sitä taloudellisesti kannattavan ja laadukkaan käyttäjälähtöisen palvelun suunnittelussa. Opiskelija osaa johtaa ohjatusti omaa palvelumuotoiluprosessiaan.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti noudattaen palvelualalle tärkeitä vaatimuksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun käsitteen ammatillisessa kontekstissa ja osaa soveltaa sekä analysoida sitä taloudellisesti kannattavan ja laadukkaan käyttäjälähtöisen palvelun suunnittelussa. Opiskelija osaa johtaa tavoitteellisesti omaa palvelumuotoiluprosessiaan.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti oman palvelualan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei tunnista palvelumuotoilun käsitteistöä eikä tunne palvelumuotoilun menetelmiä niin, että osaisi käyttää niitä.
Aika ja paikka
Aloitamme 21.8. maanantaina klo 9
Opintojakso toteutetaan 21.08.–11.10.2023 maanantaisin, tiistaisin ja keskiviikko iltapäivisin.
Opintojakson tapaamiset ovat TAMKilla tai verkossa Moodlen aikataulun mukaisesti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjatentti järjestetään 28.8.2023. Moodle-tenttinä
Uusintatentti järjestetään 9.10.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjatentti, 0–5, 30% kokonaisarvosanasta
Palvelumuotoiluprosessi-tiimitehtävä, 0–5, 60% kokonaisarvosanasta
Harjoitukset 1.–4., hyväksytty/täydennettävä
Tiimin vertaisarviointi ja ammatillinen osallistuminen 0–5, 10% kokonaisarvosanasta
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Oppiminen tapahtuu vuorovaikutteisilla luennoilla ja/tai webinaareissa ja yhteisöllisenä tiimityöskentelynä sekä itsenäisenä opiskeluna.
Oppimateriaalit
Tenttikirja (ks. Tenttien ajankohdat): Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019, Palvelumuotoilun bisneskirja, Alma Talent, Helsinki. Löydät kirjan e-kirjana TAMK:n kirjastosta.
Lisäksi opintojaksolla osoitettava materiaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op = 270 h opiskelijan työtä
Varaa seuraavat ajankohdat kalenteriisi vuorovaikutteisia, verkkotyöskentelyä, itsenäistä opiskelua ja tiimityötä varten ja tarkista aina opintojakson Moodlen aikataulusta tarkemmat kontaktiopetusajat:
Maanantaisin klo 9.00-16.00
Tiistaisin klo 9.00-16.00
Keskiviikkoisin klo 12.30-16.00
Opintojakson tarkempi aikataulu julkaistaan opintojakson alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely sovitaan tarvittaessa ja tapauskohtaisesti.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-Palvelumuotoiluprosessi tiimityönä työelämän toimeksiantona ja/tai muuna palvelumuotoiluprojektina ilman toimeksiantajaa. Opiskelija voi ehdottaa toimeksiantoa myös itse, projektin toteutus on kuitenkin tiimityönä.
-Asiantuntijavieraat
Kansainvälisyys
Opintojaksolla käytetään osittain englanninkielisiä materiaaleja.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson toteutus tapahtuu lähiopetuksena TAMKilla ja etäopetuksena Zoomin välityksellä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei tunnista palvelumuotoilun käsitteistöä eikä tunne palvelumuotoilun menetelmiä niin, että osaisi käyttää niitä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa palvelumuotoilun käsitteistön ja osaa kuvata käyttäjälähtöisen palvelukokonaisuuden.
Opiskelija tuntee erilaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja käyttää niitä ohjatusti.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija jäsentää palvelumuotoilun käsitteen alaan liittyvänä ilmiönä ja osaa soveltaa sitä taloudellisesti kannattavan ja laadukkaan käyttäjälähtöisen palvelukokonaisuuden suunnittelussa.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti noudattaen palvelualalle tärkeitä vaatimuksia.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun käsitteen ammatillisessa kontekstissa ja osaa soveltaa sekä analysoida sitä taloudellisesti kannattavan ja laadukkaan käyttäjälähtöisen palvelukokonaisuuden suunnittelussa.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti oman palvelualan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen.