Siirry suoraan sisältöön

Minä esihenkilönä (10 op)

Toteutuksen tunnus: 8T00DQ66-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.01.2023 - 24.02.2023

Ajoitus

06.03.2023 - 28.04.2023

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

6 op

Toteutustapa

90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 50

Koulutus

  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Riitta Brännare
  • Pilvi Torvinen

Vastuuhenkilö

Riitta Brännare

Ryhmät

  • 21RESTO
    Palveluliiketoiminta 2021, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa esihenkilön ja alaisen vastuut työyhteisössä
- osaa johtaa itseään ja muita
- osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti.

Sisältö (OJ)

MITEN voin kasvaa ja kehittyä hyväksi esihenkilöksi?
MIKSI pitää ymmärtää erilaisuutta?
MITEN vuorovaikutustaidoissaan voi kehittyä?
MITEN saan alaiseni voimaan hyvin työyhteisössä?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- Osaa analysoida alan tietojärjestelmästä saatua tietoa ja käyttää sitä johtamisen välineenä.
- Osaa arvioida erilaisia sähköisiä järjestelmiä ja luoda uusia ratkaisutapoja.
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti eri sidosryhmien kanssa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija ymmärtää esimiehen ja alaisen vastuut työyhteisössä.
Hän pystyy johtamaan itseään ja muita.
Opiskelija osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti ryhmän vuorovaikutusta hyödyntäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti esimiehen ja alaisen vastuut työyhteisössä.
Hän osaa johtaa itseään ja muita.
Opiskelija osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti, kehittäen sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta joustavasti ja rakentavasti.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei tunnista esimiehen ja alaisen vastuita työyhteisössä. Hän toimii ryhmän jäsenenä, mutta ei kykene johtamaan itseään tai muita.
Opiskelija ei tiedosta riittävästi tekijöitä, joilla voidaan motivoida ja sitouttaa henkilöstöä toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti.
Opiskelija tunnistaa vuorovaikutukseen vaikuttavia tekijöitä heikosti.

Aika ja paikka

TAMK
Catering Studiolla tapahtuvat tapahtumat, toteutuspaikkana yhdessä tapahtumassa Juhlatalo

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

-luennot ja tentti tms.
-harjoitukset
-esitykset/seminaarit/raportointi
-projektit (tapahtumien järjestäminen)
-itse- ja vertaisarviointi, palautteet (erittäin tärkeitä tapahtumajärjestämisen arvioinnissa)

Oppimateriaalit

Heikkilä, P. & Saranpää, T. 2013. Hotelli- ja ravintola-alan sisäinen laskentatoimi + harjoituskirja. Helsinki: Restamark. kirjasta luvut 6 (työvoimakulujen hallinta) ja 7 (budjetointi)

Bergström, S. & Leppänen, A. 2018 tai vanhempi painos. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita. (on TAMKin kirjastossa kirjoina ja e-kirjana): luvut 5: markkinointiviestintä kilpailukeinona ja 6: asiakkuuksien hallinta

+
jokaisen itse valitsema johtamiseen liittyvä teoa
+
moodlessa oleva tai linkkien kautta osoitettu materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste on 27 tuntia opiskelijan työtä riippuen opiskelijan tavoitteista ja aiemmista suorituksista asian tiimoilta
Kurssin laajuus on 10 opintopistetta eli 270 tuntia opiskelijan työtä, joka jakautuu suurinpiirtein seuraavasti:

-luennot/teorian opiskelu 15 %
-harjoitukset itsenäisesti ja ohjatusti 20 %
-tapahtumien suunnittelu ja toteutus 60 %
-muu tekeminen (tyky) 5 %

Sisällön jaksotus

Aikataulu tarkentuu myöhemmin ja on nähtävillä moodlessa mutta viikkojen yleinen aikataulu on seuraava:

-resto23 juhlagaala viikolla 11
-pop up - kv-viikon lounaat viikolla 12
-muut pop up -lounastapahtumat viikoilla 13 ja 14

viikolla 11 koko ryhmä on mukana tapahtumassa - ei muuta ohjelmaa
viikoilla 12-14 on vain yksi tiimi per viikko lounas pop up:ssa, joten muilla on tänä aikana paljon itsenäistä opiskelua tehtävien tekemistä, suunnittelua jne., jolloin on vähemmän yhteisiä luentoja ym.
viikoilla 15-17 on yhteistä kontaktiopiskelua

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opinnollistaminen
- Työskentelyä alan organisaatiossa esihenkilön roolissa, jossa tehdään kurssin tavoitteiden mukaiset tehtävät ja toiminnot. Tämän lisäksi reflektoidaan suorituksia teoriaperusteisesti kurssin tavoitteiden, sisältöjen ja teemojen mukaisesti.
-Edellyttää suunnitelman tekemistä, raportointia tekemisistä ja reflektio.
-Lisäksi todistus organisaatiosta, jossa käy ilmi suunnitelman toteutuminen ja suoritettu työ.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-tapahtumien järjestäminen autenttisessa ympäristössä

Kansainvälisyys

-yksikön kansainvälisyysviikon ruokailujen järjestäminen

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssi toteutuu 4 periodissa alkaen 6.3. ja päättyen 26.4. Toteutuspäivät ovat pääasiassa maanantai, tiistai ja keskiviikko klo 9-15 tai 8-16 riippuen siitä, mistä projektin toteutuksesta on kysymys.

Kurssilla järjestettävät projektit/tapahtumat: Resto23 -tietotaitokilpailujen loppugaala ja lounaiden esihenkilötoiminta (koko ryhmälle), pop up -lounaat kolmena viikkona, joista yhtenä viikkona keskeinen asiakasryhmä on kv-viikon osallistujat (yksi tiimi per viikko).

TYKY-tapahtuma koko ryhmälle (tavoitteissa työkyvyn ylläpitäminen)