Siirry suoraan sisältöön

Supervised Clinical Training 1 (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7Q00FK91-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
23.01.2023 - 06.03.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
06.03.2023 - 31.07.2023
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Nursing
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
englanti
Koulutus
Sairaanhoitajan kaksikielinen tutkinto-ohjelma
Opettajat
Tuuli Uusitalo
Essi Ylistalo
Virva Vasari
Vastuuhenkilö
Virva Vasari
Ryhmät
23TOKASA
Degree Programme in Nursing, TOKASA
Opintojakso
7Q00FK91

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tiedostaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin
- tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan
- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
- arvostaa asiakasta/potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa tukea asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia
- kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden/potilaiden
- osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä
- osaa toimia ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä
- tunnistaa terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa
- kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita

Sisältö (Opintojakso)

- hoitotyön arvot, periaatteet sekä ammattieettiset ohjeet, salassapito, vastuu ja vastuullisuus sairaanhoitajan työssä
- erilaiset ihmiskäsitykset, autonomia, itsemääräämisoikeus, ihmisen kunnioittaminen ja asiakaslähtöisyys
- eettisten ongelmien tunnistaminen, käsittely ja eettinen päätöksenteko
- omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
- erilaiset vuorovaikutuksen keinot
- ammatillinen toiminta työyhteisössä, kollegiaalisuus ja työntekijyysosaaminen
- ammatillinen vuorovaikutus yhteistyösuhteessa asiakkaiden ja läheisten kanssa, ammatillinen vuorovaikutus myös alaikäisten asiakkaiden kanssa
- ammattilaisena sosiaalisessa mediassa
- eri kulttuureista tulevat asiakkaat ja haavoittuvat asiakasryhmät

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Hyväksytty
Opiskelija
- tunnistaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin
- tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan
- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
- arvostaa asiakasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa tukea asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia
- kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa
- osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä
- osaa toimia ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä
- tunnistaa terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa
- kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita

Hylätty
Opiskelija
- ei tunnista omia arvojaan ja lähtökohtiaan, niiden kuvaaminen suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin on puutteellista
- sosiaali- ja terveysalan eettinen arvoperusta ei ole hahmottunut
- ei noudata hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, ei toimi vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja jättää noudattamatta harjoittelun ohjeistuksia
- asiakkaan arvostamisessa ja kohtaamisessa puutteita eikä opiskelija kohtele asiakasta oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- ei tunnista asiakkaan voimavaroja eikä tue asiakkaan hyvinvointia
- ei kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden eikä heidän läheistensä kanssa
- ei osaa kohdata haavoittuvia asiakasryhmiä hoitotyössä
- ei toimi ammatillisesti eikä kollegiaalisesti työyhteisössä
- terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa ei ole hahmottunut
- ei kykene reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia tai kehittämiskohteita

Aika ja paikka

Spring 2023. Location of placement to be confirmed before each experience

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Active and mandatory participation during planned activities
Small group work
Timely submission of the assignment

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Active and mandatory participation in every contact/training session. Reflection diary, group work, professional interaction with peers, independent study.

Oppimateriaalit

Materials from courses taught in school
Materials provided in the course Moodle page

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 hours
Includes:
Orientation to clinical training, independent study, reflection/learning diary, group discussion and interaction, group essay, Finnish language training, reflection tasks/sessions

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Demonstration of prior competence - please contact the teacher in charge of the implementation

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Active participation in contact/training sessions at TAMK is mandatory. In case of absenteeism compensatory action is required.

After every contact/training session, students are required to:
1. Write an individual learning diary of the session's topic and find out the key vocabulary related to the topic in Finnish
2. Discuss their diary and reflect their learning in small group
3. Write a summary of their learning based on the diary and group discussion (1-2) pages per topic
4. Compile a condensed presentation of the summary in Finnish (few phares, max. one paragraph

Once all the contact/training sessions are completed, students will submit their topic and Finnish language summaries in one document using the TAMK report guidelines. Use the topics as your main headings.

After the assignment submission, a final reflection and feedback session on the summaries, learning, and Finnish language will be held with S2-teacher.

Lisätietoja opiskelijoille

The intention is to practice professional interaction and collaboration, and learn about Finnish health care system, Nurses responsibilities, duties, and ethics. In addition, you will increase your working life skills and knowledge of Finnish working culture- You will develop competence that is required l in the nursing profession and throughout your future SCTs.

Implementation plan will be updated if necessary

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty:

Opiskelija:
- tunnistaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin
- tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan
- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
- arvostaa asiakasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa tukea asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia
- kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa
- osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä
- osaa toimia ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä
- tunnistaa terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa
-kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita


Hylätty

Opiskelija:
-ei tunnista omia arvojaan ja lähtökohtiaan, niiden kuvaaminen suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin on puutteellista
- sosiaali- ja terveysalan eettinen arvoperusta ei ole hahmottunut
- ei noudata hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, ei toimi vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja jättää noudattamatta harjoittelun ohjeistuksia
- asiakkaan arvostamisessa ja kohtaamisessa puutteita eikä opiskelija kohtele asiakasta oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- ei tunnista asiakkaan voimavaroja eikä tue asiakkaan hyvinvointia
- ei kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden eikä heidän läheistensä kanssa
- ei osaa kohdata haavoittuvia asiakasryhmiä hoitotyössä
- ei toimi ammatillisesti eikä kollegiaalisesti työyhteisössä
- terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa ei ole hahmottunut
-ei kykene reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia tai kehittämiskohteita

Siirry alkuun