Siirry suoraan sisältöön

Monitahoinen johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 8T00FV90-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 07.08.2023

Ajoitus

21.08.2023 - 18.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 60

Koulutus

  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Riitta Brännare
  • TKI- ja maksullinen palvelutoiminta Virtuaalihenkilö

Vastuuhenkilö

Sami Salonen

Ryhmät

  • 22RESTO
    Palveluliiketoiminta 2022, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija: 
− ymmärtää johtamisen vaikuttavana, eettisenä ja vastuullisena toimintana
− osaa määritellä esihenkilön erilaisia rooleja ja tehtäväkentän
− osaa huomioida työehtosopimuksen työnantajan näkökulmasta
− osaa budjetoida ja huomioida budjetin toiminnassaan
− ymmärtää tuottojohtamisen periaatteet
− ymmärtää henkilöstöjohtamisen ja työlainsäädännön keskeiset käsitteet
− osaa kuvata johtajuuden vaikutuksen ja merkityksen työviihtyvyydessä ja -hyvinvoinnissa sekä
työnantajakuvan luomisessa
− hahmottaa omaa johtamistapaansa

Sisältö (OJ)

MITEN johtamisella vaikutetaan tulokseen, kannattavuuteen, työviihtyvyyteen, hyvinvointiin ja työnantajakuvaan?
MITÄ työehtosopimus ja työlainsäädäntö tarkoittavat työantajan näkökulmasta?
MITEN budjetoidaan?
MIKSI kehittyminen johtamisessa on tärkeää?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä joitakin johtamistyylejä ja tuntee erilaisia menettelytapoja.
Opiskelija tunnistaa ja nimeää työlainsäädännön, työehtosopimuksen ja budjetoinnin peruskäsitteistön.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan. Hän tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja ja osaa kuvata oman toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija nimeää ja kuvailee erilaisia johtamistyylejä antaen esimerkkejä käytännön johtamistilanteista. Opiskelija tiedostaa tyylien erilaiset aktivoivat ominaisuudet ja kykenee esittelemään ne perustellusti.

Opiskelija ymmärtää esihenkilön roolit ja työlainsäädännön keskeiset sisällöt. Hän osaa budjetoida ja huomioida budjetin käytännön lähijohtamisessa.

Opiskelija osaa tarkoituksenmukaisesti soveltaa palveluliiketoiminnan johtamisen tietoperustaa ja käytäntöjä. Hän kykenee vastaamaan omasta toiminnastaan ja sen seurauksista. Hän reflektoi toimintaansa omasta ja lähiyhteisön näkökulmasta. Hän osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija määrittelee useita erilaisia johtamistyylejä sovelten niitä erilaisiin esimerkkitilanteisiin. Hän analysoi erilaisia johtamismenetelmiä ymmärtäen tyylien passivoivat ja aktivoivat tekijät.

Opiskelija osaa toimia esihenkilönä vastuullisesti ja alan lainsäädännön edellyttämällä tavalla. Hän osaa budjetoida ja omaa valmiudet toimia lähiesihenkilönä kannattavasti ja resurssit huomioiden. Hän ymmärtää toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia edistävät vaikutukset ja osaa toimia myös niitä ennakoiden.

Opiskelija osaa hankkia, kriittisesti arvioida sekä tarkoituksenmukaisesti soveltaa palveluliiketoiminnan johtamisen tietoperustaa ja käytäntöjä. Hän kykenee vastaamaan omasta toiminnastaan ja sen seurauksista ja reflektoimaan niitä ammattieettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti.

Aika ja paikka

TAMK - lähiopiskelu / etäopiskelu (ks. aikataulu)
Catering Studio, kummiyritykset, muut yritykset

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

varsinainen tenttiaika: pe 8.12.
uusintatentti: pe 15.12 tai muuna sovittuna aikana pidettäväksi

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

luennot ja luentoihin liittyvät harjoitukset kuten työvuorosuunnittelu)
soveltavat havainnointi- ja kehittämistehtävät tiimissä tai yksilötöinä
itsensä arvioiminen suhteessa tietoperustaan, vertaisarvioinnit
learning by doing

Oppimateriaalit

Perusteos: Hyppänen Riitta. 2011/2013. Esimiesosaaminen Liiketoiminnan menestystekijä. Edita. (kirjoja on TAMKin kirjastossa) tai joku muu vastaava teos.

Heikkilä, P. & Saranpää, T. 2013. Hotelli- ja ravintola-alan sisäinen laskentatoimi + harjoituskirja. Helsinki: Restamark. kirjasta luvut 6 (työvoimakulujen hallinta) ja 7 (budjetointi)

Lisäksi moodlessa on materiaaleja ja linkkejä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

-1 op on noin 27 tuntia opiskelijan työtä riippuen opiskelijan aiemmasta kokemuksesta, motivaatiosta, omasta panoksesta opiskeluun
-kurssilla on pääosin noin 50 % lähiopetusta ja noin 50 % itsenäisesti ja ohjatusti tehtyä työtä tiimeissä tai yksin

Sisällön jaksotus

periodissa 1: maanantai-iltapäivisin klo 12.30-15/16 ja perjantaisin klo 12.30-15
periodissa 2: perjantaiaamupäivisin klo 9-11.30
**
maanantaisin (IP) (1 periodi) on luentoja ja tehtäväpurkuja lähiopiskeluna tai verkossa
perjantaisin (IP) (1 periodi) on ohjattua lähi- ja/tai etäopiskelua: harjoituksia
perjantaisin (AP) (2 periodi) luentoja ja ohjattua lähi- ja / tai etäopiskelua: harjoituksia

Johtaminen vkot 34-38 ja 42 ja 46-48
Työlainsäädäntö esihenkilön työssä vkot 39-41
Budjetointi vkot 43-45

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssilla on erilaisia suoritustapoja ja suorittajia

Eating Design - osuuskunta: osuuskunnan jäsenet osallistuvat tietoperustan ja harjoitusten tekemiseen lähikertoina ja moodlen kautta. Heidän kohdeyrityksensä on oma osuuskunta ja jos siinä ei tule jotain asioita tehtäväksi, niin voivat ottaa joko simuloituja harjoituksia tai jonkun muun organisaation, johon soveltavat tietoperustaa.

Eating Design – muut suuntautumisvaihtoehdon jäsenet: osallistuvat tietoperustan ja harjoitusten tekemiseen lähikertoinena ja moodlen kautta. Heidän kohdeyrityksensä on omat kummiyritykset (Bistro Vilja ja Catering Studio) ja jos niissä ei tule jotain asioita, niin voivat ottaa joko simuloituja harjoituksia tai jonkun muun organisaation kohteekseen.

Kurssilla on tiimikohtaisia ohjauksia, joten näissä voidaan hyvinkin joustavasti soveltaa eri toteutusten suoritusvaihtoehtoja.

Services and Well-being – osallistuvat tietoperustan ja harjoitusten tekemiseen lähiopetuksessa mutta hyödyntävät moodlea. Heidän kohdeyrityksensä valikoituu mm. omista työpaikoista tai tehdään sovellukset simuloituihin organisaatioihin lähinnä kehittämisnäkökulmasta.
Ohjelma etenee aikataulun mukaisesti.

**
AHOT

Kurssin voi myös ahotoida eli suorittaa näyttöllä, jos on osaaminen kurssin teemoihin. Ahot-hakemus tulee tehdä ennen kurssin alkua. Kurssin ahotin näyttö on tässä tapauksessa seuraavanlainen:

-liitä johtamistyöstä työtodistus ja esihenkilösi tms. lausunto työstäsi (vähintään tehtävät), jos työtodistus itsessään ei sisällä tarkempia kuvauksia näistä.
-Jos sinulla on jotain sellaisia dokumentteja kerättynä, joita olet esihenkilöaikanasi tehnyt ja jotka on yhdistettävissä kurssin tavoitteisiin ja sisältöihin.
-Tee kehittämisnäkökulmasta selvitys siitä, mitä johtaminen työpaikassasi on (voit käyttää vaikkapa prosesseja apuna ja/tai vuosikelloa) ja miten sitä toteutit (millaisella tyylillä, millaisilla rooleilla).
-Mitä osaamista sinulla on suhteessa työllesi asetettuihin vaatimuksiin ja mitä osaamista kenties tulee kartoittaa.
Palauta kirjallinen työ ennen kurssin alkua.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Soveltavia harjoituksia tehdään työelämän kanssa yhteistyössä.
Lähinnä sovelletaan tietoperustan toteutumista organisaatiossa sekä voidaan antaa kehittämisehdotuksia ja jakaa organisaatioiden hyviä käytänteitä.

Lisätietoja opiskelijoille

Moodlessa on tarkka aikataulu.