Siirry suoraan sisältöön

Metsän eri käyttömuotojen yhteensovittaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: 6M00DV61-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.04.2023 - 19.05.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 15.12.2023

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Metsätalouden tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Petri Keto-Tokoi
  • Eeva Sundström

Ryhmät

  • 20IM
    Metsätalous 2020

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla perehdytään laaja-alaisesti erilaisiin metsien käyttömuotoihin ja erilaisten käyttötavoitteiden yhdistämiseen sekä metsien käytön monitavoitteiseen suunnitteluun

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- tuntee menetelmät, joiden avulla metsien kestävän käytön tavoitteita voidaan määritellä ja yhteensovittaa monitavoitteisessa metsien käytön suunnittelussa
- osaa käyttää näitä menetelmiä metsän eri käyttömuotojen yhteensovittamiseen liittyvien ongelmien ratkaisemiseksi

Sisältö (OJ)

Ekosysteemipalvelut ja ekosysteemilähestymistapa. Metsien tuottamat hyödyt ja niiden arvottaminen. Metsien käytön tavoitteiden määritteleminen suunnitteluprosessissa. Osallistavat menetelmät. Paikkatietoanalyysit metsien käytön suunnittelussa. Mukautuva suunnittelu. Monitavoitteinen metsäsuunnittelu. Erityissuunnitelmat. Metsähallituksen luonnonvarasuunnittelu. Monitavoitteinen metsänhoito. Maisemasuunnittelu ja visualisointi. Tuet, korvaukset ja sopimukset yhteensovittamisen keinoina. Vapaaehtoinen metsiensuojelu. Keskeiset kansainväliset metsäsertifiointijärjestelmät ja niiden merkitys metsien käytön ohjaajina

Esitietovaatimukset (OJ)

Opintojaksolle pääsy edellyttää, että opiskelijalla on opintojakson alkaessa vähintään 150 opintopistettä suoritettuna perus- ja ammattiopintoja ja vapaasti valittavia opintoja. Harjoittelun opintopisteitä ei oteta huomioon.

Lisätiedot (OJ)

Jompikumpi opintojaksoista puunhankinnan suunnittelu ja logistiikka tai metsän eri käyttömuotojen yhteensovittaminen on suoritettava osana metsätalouden erityisosaaminen -opintokokonaisuutta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija suorittaa annetut tehtävät mekaanisesti tai tarvitsee niistä suoritumisessa paljon apua

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija soveltaa oppimiaan käyttömuotojen yhteensovittamisen ja osallistamisen välineitä asianmukaisesti, mutta jossain määrin kaavamaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija soveltaa ja yhdistelee oppimiaan käyttömuotojen yhteensovittamisen ja osallistamisen välineitä luovasti, kriittisesti ja tilanteeseen sopivasti.

Aika ja paikka

6.9.-7.12.2023 TAMKin pääkampus, Kuntokatu 3. Opettajina Petri Keto-Tokoi (vastuuopettaja) ja Eeva Sundström. Loppuseminaari 4., 5. ja 7.12.2023.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tenttiä ei ole

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitavat suoritukset: kirjallisuuskatsaus (30 %), monitavoitteisen metsäsuunnitelman tekeminen (40 %), monitavoitteisen metsänhoidon kirjallinen etätehtävä (30 %).

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, retkeilyt ja harjoitukset, monitavoitteisen metsäsuunnitelman tekeminen, monitavooitteisen metsänhoidon etätehtävä, kirjallisuuskatsaus ja sen esittäminen

Oppimateriaalit

Kangas, J & Kokko, A. 2001. Metsän eri käyttömuotojen arvottaminen ja yhteensovittaminen. Metsäntutkimuslaitoksen tiedonantoja 800.

Päivinen, J., Björkqvist, N., Karvonen, L., Kaukonen, M., Korhonen, K-M., Kuokkanen, P., Lehtonen, H. & Tolonen, A. (toim.): Metsähallituksen metsätalouden ympäristöopas. Metsähallituksen metsätalouden julkaisuja 67. 162 s.
https://julkaisut.metsa.fi/assets/pdf/mt/ymparistoopas2011.pdf

Metsänhoidon suositukset -etätehtävään:

Päivinen, J., Björkqvist, N., Karvonen, L., Kaukonen, M., Korhonen, K-M., Kuokkanen, P., Lehtonen, H. & Tolonen, A. (toim.): Metsähallituksen metsätalouden ympäristöopas. Metsähallituksen metsätalouden julkaisuja 67. 162 s.
https://julkaisut.metsa.fi/assets/pdf/mt/ymparistoopas2011.pdf

Äijälä, O., Koistinen, A., Sved, J., Vanhatalo, K. & Väisänen, P. (toim.) 2014. Metsänhoidon suositukset. Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion julkaisuja.
http://www.metsanhoitosuositukset.fi/suositukset/metsanhoidon-suositukset/

Lindén, M., Lilja-Rothsten, S, Saaristo. L. & Keto-Tokoi, P. 2014. (toim.) Metsänhoidon suositukset riistametsänhoitoon, työopas. Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion julkaisuja.
http://www.metsanhoitosuositukset.fi/wp-content/uploads/2016/08/Metsanhoidon_suositukset_riistametsanhoitoon_Tapio_2014.pdf

Miettinen, J., Rantala, M. & Svensberg, M. Riistametsänhoidon opas. Suomen Riistakeskus ja Metsäkeskus. SEKÄ Suomen Riistakeskus. Riistametsänhoidon maasto-ohjeet. https://riista.fi/riistatalous/riistakannat/hoitosuunnitelmien-toimeenpano/riistametsanhoito/

Suomen Riistakeskus.2014. kohti riistarikkaita reunoja. vaihettumisvyöhykkeiden hoito. https://riista.fi/wp-content/uploads/2013/03/vaihettumisvyohykkeiden_hoito_maastul.pdf

Joensuu, S., Kauppila, M., Lindén, M. & Tenhola, T. 2012. Hyvän metsänhoidon suositukset - Vesiensuojelu. Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion julkaisuja. https://tapio.fi/wp-content/uploads/2015/06/Vesiensuojeluopas-nettiin1.pdf

Keto-Tokoi, P., Saaristo, L. & Valkeapää, A. 2016. WWF:n metsänhoito-opas. Metsänhoitoa sinun ja luonnon ehdoilla. WWF Suomi. https://wwf.fi/mediabank/8468.pdf

Monimetsähankkeen tarkistuslista ja neuvontatyökalut: https://www.metsakeskus.fi/luonnonhoitotoimenpiteiden-tarkistuslista-ja-neuvontatyokalu

Muu moodleen tallennettu tai linkitetty materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Retkeilyt 56 h, monitavoitteisen metsänhoidon ja metsäsuunnittelun teoriaopetus (Petri) 20 h, paikkatietolähiopetus (Eeva) 12 h, itsenäinen työskentely 60 h, loppuseminaari 24 h

Sisällön jaksotus

6.9.-6.10.2021, Monitavoitteisen metsänhoidon ja metsäsuunnittelun perusteet. Luentoja ja maastoretkeilyjä. Monitavoitteisen metsänhoidon suosituksiin liittyvän etätehtävän tekeminen, palautus 8.10. mennessä. Tehtävänvänanto kirjallisuuskatsauksen tekemisestä itse valitusta metsän eri käyttömuotoihin ja niiden yhteensovittamiseen liittyvästä aiheesta (PK-T).
viikot 41-43 Monitavoitteisen metsäsuunnittelun tekeminen ja siihen liittyvä opetus (ES) Monitavoitteisen metsäsuunnittelun maastotyöt ja suunnitelman koostaminen
30.10..-8.12. Monitavoitteinen metsänhoito ja metsäsuunnittelu yhteensovittamisen keinonina jatkuu. Luentoja ja maastoretkeilyjä. Kirjallisuuskatsauksen tekemistä. Loppuseminaarit 4.,5. ja 7.12.2023 jossa opiskelijat esittelevät kirjallisuuskatsaustensa päätulokset ja keskustellaan niistä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Maastoretkeilyissä läsnäolovelvollisuus.
Luennoilla ei ole läsnäolovelvollisuutta. Opiskelija voi opiskella asiat opintomateriaaleista itsenäisesti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vierailijaluennot ja retkeilyt. Metsähallitus. Tampereen kaupunki.

Kansainvälisyys

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

• Vierailijaluennot ja retkeilyt
* Monitavoitteinen metsien käytön suunnittelu ja metsänhoito 3 op (Petri), mukaanlukien monitavoitteisen metsänhoidon suositusten etätehtävä. Etätehtävän palautus viimeistään 8.10.2023.
Kirjallisuuskatsaus 3 op (n. 10 sivua) ja sen tärkeimmät asiat esittellään loppuseminaareissa 4., 5. ja 7.12.2023 Jokainen myös lukee kaksi toisen tekemää kirjallisuuskatsauksen ja valmistautuu esittämään kysymyksiä niistä, kun ko. katsauksesta pidetään esitys.
Kirjallisuuskatsauksen otsikko ja alustava sisällysluettelo palautetaan Moodleen viimeistään 15.10.
Kirjallisuuskatsauksen lopullinen versio palautetaan Moodleen viimeistään 1.12.
• Monitavoitteisen metsäsuunnitelman tekeminen 4 op (Eeva)
• Loppuseminaari 4., 5. ja 7.12.2023 (kaikille pakollinen)

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei hahmota metsän eri käyttömuotojen yhteensovittamisen problematiikkaa, eikä hallitse opintojaksolla opiskeltuja yhteensovittamisen välineitä. Opiskelija ei osallistu riittävästi maasto-opetukseen. Monitavoitteisen metsänhoidon suositusten etätehtävä, kirjallisuuskatsaus tai monitavoitteinen metsäsuunnitelma on jäänyt tekemättä/palauttamatta

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija suorittaa annetut tehtävät mekaanisesti tai tarvitsee niistä suoriutumisessa paljon apua. Kirjallisuuskatsaus on sirpaleinen, teoreettinen tieto ei kytkeydy esimerkkeihin. Kirjallisuuskatsauksessa lähteitä on käytetty hyvin suppeasti suhteessa saatavissa olevaan tutkimustietoon. Aihetta tarkastellaan liian suppeasti ja kapea-alaisesti, ja katsaus muodostaa vain tyydyttävän synteesin aihetta koskevasta tiedosta.
Monitavoitteisen metsänhoidon suosituksiin on perehdytty puutteellisesti ja niiden vaikutuksia on arvioitu puutteellisesti.
Monitavoitteinen metsäsuunnitelma sisältää joitain eri lähteistä saatuja paikkatietoaineistoja lähtötietona olevan metsävaratiedon lisäksi. Metsäsuunnitelman toimenpiteet palvelevat suunnitelmassa asetettua tavoitetta mutta niiden vaikutuksia sekä kuvio- että tilatasolla on analysoitu kevyesti tai ei ollenkaan. Metsien yleinen kehittyminen kohti asetettua tavoitetta jää hyvin puutteelliseksi.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija soveltaa oppimiaan käyttömuotojen yhteensovittamisen ja osallistamisen välineitä asianmukaisesti, mutta jossain määrin kaavamaisesti. Kirjallisuuskatsaus muodostaa kokonaisuuden, jossa teoria ja esimerkit kytkeytyvät toisiinsa. Kirjallisuuskatsauksessa lähteitä on käytetty hyvin suhteessa saatavissa olevaan tutkimustietoon. Tiedon lähteiden valinnassa ja priorisoinnnissa sekä tulosten esittelyssä on kuitenkin jonkin verran puutteita. Aihetta tarkastellaan kuitenkin riittävän laaja-alaisesti, ja katsaus muodostaa hyvän synteesin aihetta koskevasta tiedosta.
Opiskelija osaa arvioida monitavoitteisen metsänhoidon menetelmien myönteisiä ja kielteisiä vaikutuksia metsän eri käyttömuotojen ja käytön tavoitteiden kannalta.
Monitavoitteinen metsäsuunnitelma sisältää eri lähteistä saatuja paikkatietoaineistoja hyödyntäen. Aineistojen käytön hyöty on vaillinaisesti perusteltu. Metsäsuunnitelmaan on sisällytetty asetettuihin tavoitteisiin tähtäävät toimenpiteet ja niiden vaikutuksia sekä kuvio- että tilatasolla on tarkasteltu. Metsien yleistä kehittymistä kohti asetettua tavoitetta on kuvattu kohtalaisen hyvin.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija soveltaa ja yhdistelee oppimiaan käyttömuotojen yhteensovittamisen ja osallistamisen välineitä luovasti, kriittisesti ja tilanteeseen sopivasti. Kirjallisuuskatsaus muodostaa yhtenäisen, perustellusti rajautuvan kokonaisuuden. Kirjallisuuskatsauksessa lähteitä on käytetty kiitettävästi ja järkevästi suhteessa saatavissa olevaan tutkimustietoon priorisoiden tärkempiä tiedon lähteitä. Aihetta tarkastellaan riittävän laaja-alaisesti, ja katsaus muodostaa kiitettävän synteesin aihetta koskevasta tiedosta.
Opiskelija osaa arvioida monipuolisesti ja syvällisesti monitavoitteisen metsänhoidon menetelmien myönteisiä ja kielteisiä vaikutuksia metsän eri käyttömuotojen ja käytön tavoitteiden kannalta.
Monitavoitteinen metsäsuunnitelma on laadittu monipuolisesti ja perustellen eri lähteistä saatuja paikkatietoaineistoja hyödyntäen. Metsäsuunnitelmaan on sisällytetty asetettuihin tavoitteisiin tähtäävät toimenpiteet ja niiden vaikutuksia sekä kuvio- että tilatasolla on analysoitu kattavasti ja perustellusti. Metsien yleistä kehittymistä kohti asetettua tavoitetta on osattu kuvata selkeästi perustellen.