Skip to main content

Integrating Different Uses of Forestry (10 cr)

Code: 6M00DV61-3003

General information


Enrolment period
03.04.2023 - 19.05.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
04.09.2023 - 15.12.2023
Implementation has ended.
Credits
10 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Forestry
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Forestry
Teachers
Petri Keto-Tokoi
Eeva Sundström
Course
6M00DV61

Objectives (course unit)

The study course covers a wide range of different forms of forest use and the combination of different use goals, as well as the multi-purpose planning of forest use

After completing the course, the student:
- knows the methods enabling the defining the objectives for the sustainable use of forest and their integration
-is able to use these methods to solve issues that arise when forests are used in multiple ways

Content (course unit)

Ecosystem services and ecosystems approach. The gain from forest and evaluating different tyoes of gain. Defining the objectives in the planning process. Public participation. Spatial data analysis in the planning of forest use.Adaptive planning. Multipurpose forest palnning. Landscaping and visualizing. Grants, recompensation and agreements as a means of integration. Voluntary forest conservation. Main international forest certification schemes and their significance in guiding forest management.

Prerequisites (course unit)

Opintojaksolle pääsy edellyttää, että opiskelijalla on opintojakson alkaessa vähintään 150 opintopistettä suoritettuna perus- ja ammattiopintoja ja vapaasti valittavia opintoja. Harjoittelun opintopisteitä ei oteta huomioon.

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

The student performs the given tasks mechanically or needs a lot of help to complete them

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

The student applies appropriately but to some extent schematically the tools for coordinating and engaging the forest uses he has learned

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

The student applies and combines the methods for engaging people and integrating uses of forest in a creative, critical and appropriate way.

Location and time

6.9.-7.12.2023 TAMKin pääkampus, Kuntokatu 3. Opettajina Petri Keto-Tokoi (vastuuopettaja) ja Eeva Sundström. Loppuseminaari 4., 5. ja 7.12.2023.

Exam schedules

Tenttiä ei ole

Assessment methods and criteria

Arvioitavat suoritukset: kirjallisuuskatsaus (30 %), monitavoitteisen metsäsuunnitelman tekeminen (40 %), monitavoitteisen metsänhoidon kirjallinen etätehtävä (30 %).

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, retkeilyt ja harjoitukset, monitavoitteisen metsäsuunnitelman tekeminen, monitavooitteisen metsänhoidon etätehtävä, kirjallisuuskatsaus ja sen esittäminen

Learning materials

Kangas, J & Kokko, A. 2001. Metsän eri käyttömuotojen arvottaminen ja yhteensovittaminen. Metsäntutkimuslaitoksen tiedonantoja 800.

Päivinen, J., Björkqvist, N., Karvonen, L., Kaukonen, M., Korhonen, K-M., Kuokkanen, P., Lehtonen, H. & Tolonen, A. (toim.): Metsähallituksen metsätalouden ympäristöopas. Metsähallituksen metsätalouden julkaisuja 67. 162 s.
https://julkaisut.metsa.fi/assets/pdf/mt/ymparistoopas2011.pdf

Metsänhoidon suositukset -etätehtävään:

Päivinen, J., Björkqvist, N., Karvonen, L., Kaukonen, M., Korhonen, K-M., Kuokkanen, P., Lehtonen, H. & Tolonen, A. (toim.): Metsähallituksen metsätalouden ympäristöopas. Metsähallituksen metsätalouden julkaisuja 67. 162 s.
https://julkaisut.metsa.fi/assets/pdf/mt/ymparistoopas2011.pdf

Äijälä, O., Koistinen, A., Sved, J., Vanhatalo, K. & Väisänen, P. (toim.) 2014. Metsänhoidon suositukset. Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion julkaisuja.
http://www.metsanhoitosuositukset.fi/suositukset/metsanhoidon-suositukset/

Lindén, M., Lilja-Rothsten, S, Saaristo. L. & Keto-Tokoi, P. 2014. (toim.) Metsänhoidon suositukset riistametsänhoitoon, työopas. Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion julkaisuja.
http://www.metsanhoitosuositukset.fi/wp-content/uploads/2016/08/Metsanhoidon_suositukset_riistametsanhoitoon_Tapio_2014.pdf

Miettinen, J., Rantala, M. & Svensberg, M. Riistametsänhoidon opas. Suomen Riistakeskus ja Metsäkeskus. SEKÄ Suomen Riistakeskus. Riistametsänhoidon maasto-ohjeet. https://riista.fi/riistatalous/riistakannat/hoitosuunnitelmien-toimeenpano/riistametsanhoito/

Suomen Riistakeskus.2014. kohti riistarikkaita reunoja. vaihettumisvyöhykkeiden hoito. https://riista.fi/wp-content/uploads/2013/03/vaihettumisvyohykkeiden_hoito_maastul.pdf

Joensuu, S., Kauppila, M., Lindén, M. & Tenhola, T. 2012. Hyvän metsänhoidon suositukset - Vesiensuojelu. Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion julkaisuja. https://tapio.fi/wp-content/uploads/2015/06/Vesiensuojeluopas-nettiin1.pdf

Keto-Tokoi, P., Saaristo, L. & Valkeapää, A. 2016. WWF:n metsänhoito-opas. Metsänhoitoa sinun ja luonnon ehdoilla. WWF Suomi. https://wwf.fi/mediabank/8468.pdf

Monimetsähankkeen tarkistuslista ja neuvontatyökalut: https://www.metsakeskus.fi/luonnonhoitotoimenpiteiden-tarkistuslista-ja-neuvontatyokalu

Muu moodleen tallennettu tai linkitetty materiaali.

Student workload

Retkeilyt 56 h, monitavoitteisen metsänhoidon ja metsäsuunnittelun teoriaopetus (Petri) 20 h, paikkatietolähiopetus (Eeva) 12 h, itsenäinen työskentely 60 h, loppuseminaari 24 h

Content scheduling

6.9.-6.10.2021, Monitavoitteisen metsänhoidon ja metsäsuunnittelun perusteet. Luentoja ja maastoretkeilyjä. Monitavoitteisen metsänhoidon suosituksiin liittyvän etätehtävän tekeminen, palautus 8.10. mennessä. Tehtävänvänanto kirjallisuuskatsauksen tekemisestä itse valitusta metsän eri käyttömuotoihin ja niiden yhteensovittamiseen liittyvästä aiheesta (PK-T).
viikot 41-43 Monitavoitteisen metsäsuunnittelun tekeminen ja siihen liittyvä opetus (ES) Monitavoitteisen metsäsuunnittelun maastotyöt ja suunnitelman koostaminen
30.10..-8.12. Monitavoitteinen metsänhoito ja metsäsuunnittelu yhteensovittamisen keinonina jatkuu. Luentoja ja maastoretkeilyjä. Kirjallisuuskatsauksen tekemistä. Loppuseminaarit 4.,5. ja 7.12.2023 jossa opiskelijat esittelevät kirjallisuuskatsaustensa päätulokset ja keskustellaan niistä.

Completion alternatives

Maastoretkeilyissä läsnäolovelvollisuus.
Luennoilla ei ole läsnäolovelvollisuutta. Opiskelija voi opiskella asiat opintomateriaaleista itsenäisesti.

Practical training and working life cooperation

Vierailijaluennot ja retkeilyt. Metsähallitus. Tampereen kaupunki.

International connections

Ei ole.

Further information

• Vierailijaluennot ja retkeilyt
* Monitavoitteinen metsien käytön suunnittelu ja metsänhoito 3 op (Petri), mukaanlukien monitavoitteisen metsänhoidon suositusten etätehtävä. Etätehtävän palautus viimeistään 8.10.2023.
Kirjallisuuskatsaus 3 op (n. 10 sivua) ja sen tärkeimmät asiat esittellään loppuseminaareissa 4., 5. ja 7.12.2023 Jokainen myös lukee kaksi toisen tekemää kirjallisuuskatsauksen ja valmistautuu esittämään kysymyksiä niistä, kun ko. katsauksesta pidetään esitys.
Kirjallisuuskatsauksen otsikko ja alustava sisällysluettelo palautetaan Moodleen viimeistään 15.10.
Kirjallisuuskatsauksen lopullinen versio palautetaan Moodleen viimeistään 1.12.
• Monitavoitteisen metsäsuunnitelman tekeminen 4 op (Eeva)
• Loppuseminaari 4., 5. ja 7.12.2023 (kaikille pakollinen)

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei hahmota metsän eri käyttömuotojen yhteensovittamisen problematiikkaa, eikä hallitse opintojaksolla opiskeltuja yhteensovittamisen välineitä. Opiskelija ei osallistu riittävästi maasto-opetukseen. Monitavoitteisen metsänhoidon suositusten etätehtävä, kirjallisuuskatsaus tai monitavoitteinen metsäsuunnitelma on jäänyt tekemättä/palauttamatta

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija suorittaa annetut tehtävät mekaanisesti tai tarvitsee niistä suoriutumisessa paljon apua. Kirjallisuuskatsaus on sirpaleinen, teoreettinen tieto ei kytkeydy esimerkkeihin. Kirjallisuuskatsauksessa lähteitä on käytetty hyvin suppeasti suhteessa saatavissa olevaan tutkimustietoon. Aihetta tarkastellaan liian suppeasti ja kapea-alaisesti, ja katsaus muodostaa vain tyydyttävän synteesin aihetta koskevasta tiedosta.
Monitavoitteisen metsänhoidon suosituksiin on perehdytty puutteellisesti ja niiden vaikutuksia on arvioitu puutteellisesti.
Monitavoitteinen metsäsuunnitelma sisältää joitain eri lähteistä saatuja paikkatietoaineistoja lähtötietona olevan metsävaratiedon lisäksi. Metsäsuunnitelman toimenpiteet palvelevat suunnitelmassa asetettua tavoitetta mutta niiden vaikutuksia sekä kuvio- että tilatasolla on analysoitu kevyesti tai ei ollenkaan. Metsien yleinen kehittyminen kohti asetettua tavoitetta jää hyvin puutteelliseksi.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija soveltaa oppimiaan käyttömuotojen yhteensovittamisen ja osallistamisen välineitä asianmukaisesti, mutta jossain määrin kaavamaisesti. Kirjallisuuskatsaus muodostaa kokonaisuuden, jossa teoria ja esimerkit kytkeytyvät toisiinsa. Kirjallisuuskatsauksessa lähteitä on käytetty hyvin suhteessa saatavissa olevaan tutkimustietoon. Tiedon lähteiden valinnassa ja priorisoinnnissa sekä tulosten esittelyssä on kuitenkin jonkin verran puutteita. Aihetta tarkastellaan kuitenkin riittävän laaja-alaisesti, ja katsaus muodostaa hyvän synteesin aihetta koskevasta tiedosta.
Opiskelija osaa arvioida monitavoitteisen metsänhoidon menetelmien myönteisiä ja kielteisiä vaikutuksia metsän eri käyttömuotojen ja käytön tavoitteiden kannalta.
Monitavoitteinen metsäsuunnitelma sisältää eri lähteistä saatuja paikkatietoaineistoja hyödyntäen. Aineistojen käytön hyöty on vaillinaisesti perusteltu. Metsäsuunnitelmaan on sisällytetty asetettuihin tavoitteisiin tähtäävät toimenpiteet ja niiden vaikutuksia sekä kuvio- että tilatasolla on tarkasteltu. Metsien yleistä kehittymistä kohti asetettua tavoitetta on kuvattu kohtalaisen hyvin.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija soveltaa ja yhdistelee oppimiaan käyttömuotojen yhteensovittamisen ja osallistamisen välineitä luovasti, kriittisesti ja tilanteeseen sopivasti. Kirjallisuuskatsaus muodostaa yhtenäisen, perustellusti rajautuvan kokonaisuuden. Kirjallisuuskatsauksessa lähteitä on käytetty kiitettävästi ja järkevästi suhteessa saatavissa olevaan tutkimustietoon priorisoiden tärkempiä tiedon lähteitä. Aihetta tarkastellaan riittävän laaja-alaisesti, ja katsaus muodostaa kiitettävän synteesin aihetta koskevasta tiedosta.
Opiskelija osaa arvioida monipuolisesti ja syvällisesti monitavoitteisen metsänhoidon menetelmien myönteisiä ja kielteisiä vaikutuksia metsän eri käyttömuotojen ja käytön tavoitteiden kannalta.
Monitavoitteinen metsäsuunnitelma on laadittu monipuolisesti ja perustellen eri lähteistä saatuja paikkatietoaineistoja hyödyntäen. Metsäsuunnitelmaan on sisällytetty asetettuihin tavoitteisiin tähtäävät toimenpiteet ja niiden vaikutuksia sekä kuvio- että tilatasolla on analysoitu kattavasti ja perustellusti. Metsien yleistä kehittymistä kohti asetettua tavoitetta on osattu kuvata selkeästi perustellen.

Go back to top of page