Siirry suoraan sisältöön

Erityiskohteiden metsänhoito (5 op)

Toteutuksen tunnus: 6M00DV59-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

03.04.2023 - 10.06.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Metsätalouden tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Petri Keto-Tokoi
  • Manne Viljamaa
  • Päivi Tiiva

Ryhmät

  • 21AIM
    Metsätalous 2021, monimuoto

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- tuntee erityiskohteita koskevat metsänkäytön rajoitukset sekä niitä koskevat tiedon lähteet ja toimintakäytännöt
- osaa suunnitella metsänhoidon, luonnonhoidon ja puunkorjuun ratkaisut erityiskohteella sen olosuhteisiin soveltuvalla ja sen erityisarvoja vahvistavalla tavalla
- osaa hyödyntää erilaisia digitaalisia aineistoja ja selvityksiä erityiskohteiden metsien hoidon suunnittelussa

Sisältö (OJ)

Metsänhoidon, luonnonhoidon ja puunkorjuun suunnittelu ja toteutus erityiskohteilla, kuten kaava- ja taajama-alueilla, virkistysmetsissä, arvokkailla maisema-alueilla, muinaismuistokohteilla, suojelualueilla, arvokkailla luontokohteilla ja lajistonsuojelun erityiskohteilla. Luonnonhoidon ja ennallistamisen menetelmät eri luontotyypeillä. Maiseman ja riistan hoito metsänkäsittelyssä. Puunkorjuun suunnittelu korjuuteknisissä erityiskohteissa, esim. saarissa ja myrskytuhoalueilla. Digitaalisten aineistojen ja muiden tietolähteiden hyödyntäminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelijalla on hajanaista perustason tietoa erityiskohteista ja niihin liittyvistä käytön rajoituksista ja toimintakäytännöistä. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja, mutta hänen kykynsä arvioida ja perustella niiden etuja, haittoja ja rajoituksia sekä soveltuvuutta kohteelle on pinnallista ja puutteellista. Opiskelija osaa valita ohjeiden avulla kohteelle suositellun käsittelytavan, mutta hänen kykynsä soveltaa ohjeita ja perustella valintoja on puutteellinen

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet hyvin. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja ja osaa arvioida ja perustella niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia. Opiskelija osaa valita kohteelle sille asetettuja tavoitteita hvyin toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet erittäin hyvin. Opiskelija tuntee monipuolisesti erityiskohteille soveltuvat metsänkäsittelyvaihtoehdot ja osaa arvioida niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia erittäin hyvin ja perusteellisesti. Opiskelija osaa esittää kohteelle eri käsittelyvaihtoehtoja, valita niistä parhaiten asetettuja tavoitteita toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa monipuolisesti

Aika ja paikka

5.4.- 24.5.2021
ke 5.4. klo 18.00-20.00 kurssin aloitus etäopetuksena zoomissa
lähiopetuspäivät
ke 12.4. klo 18.00-20.00 verkkoluento zoomissa
la 15.4. klo 8.00-16.00 lähiopetus
pe 28.4. klo 9.00-17.00 lähiopetus
la 29.4. klo 8.00-16.00 lähiopetus
pe 12.5. klo 9.00-17.00 lähiopetus
ke 17.5. verkkoluento zoomissa
ke 24.5. verkkoluento zoomissa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Verkkotentti 10.-11.6. aikana tehtävä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosanaan vaikuttavat osasuoritukset ja niiden osuus arvosanasta
Verkkotentti 70 %. Maastoharjoitus 30 %.
Itseopiskelutehtävien suorittamista seurataan niiden hyväksyttävyys kontrolloidaan. Niiden tekemättä jättäminen tai tekeminen siten, että sisältö ei vastaa tehtävänantoa eikä ole hyväksyttävä, alentaa arvosanaa tenttiarvosanaan nähden yhdellä arvosanayksiköllä per tekemättä jätetty tehtävä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus maastokohteilla, verkkoluennot, itseopiskelutehtävien tekeminen, maastoharjoituksen ennakkotehtävä, tentti

Oppimateriaalit

Toteutuksen TUNIMoodle -pohjalle tallennetut aineistot ja linkit
Kurssilla jaettu aineisto
Metsähallitus. 2022. Metsähallitus Metsätalous Oy:n ympäristöopas. Saatavissa: https://www.metsa.fi/luonto-ja-kulttuuriperinto/metsatalous-ja-ymparisto/ymparistoopas/

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 36 h
Itsenäistä tiedon hankintaa 80 h

Sisällön jaksotus

Itseopiskelutehtävä 1: maisemanhoidon suositukset
Itseopiskelutehtävä 2.maisemalliset ja kulttuuriperinnön erityiskohteet
Itseopiskelutehtävä 3: Luonnonsuojelualueet ja luonnonsuojeluohjelmat
Itseopiskelutehtävä 4: Lajiesiintymien suojelu

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssilla tehdään itseopiskeluharjoituksia osoitettuun aineistoon perehtymällä ja vastaamalla asetettuihin kysymyksiin.
Luennoilla käsiteltäviin aineistoihin voi perehtyä itsenäisesti moodlen aineistojen ja verkkoluentojen tallenteiden avulla.
Maastoretkeilylle ja harjoituksille ei korvaavaa toteutustapaa ole muuta kuin tutustua samoihin kohteisiin ja tehdä samat maastoharjoitukset omalla ajalla ja palauttaa vastaavalle opettajalle dokumentit niistä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole

Kansainvälisyys

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijoiden on osallistuttava opintojakson lähiopetuspäiviin ja verkkoluentoihin. Opiskelijoiden on suoritettava itseopiskelutehtävät, mutta niitä ei arvioida. Niiden tekemättä jättäminen alentaa arvosanaa tenttiarvosanaan nähden yhdellä arvosanayksiköllä per tekemättä jätetty tehtävä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei osallistu lähiopetukseen eikä tee niistä korvaavaa suoritusta.
Opiskelija saa hylätyn arvosanan opintojakson tentistä tai ei osallistu siihen. Opiskelija on jättänyt itseopiskeluetehtäviä tekemättä niin monta tai ne eivät ole sisällöltään hyväksyttäviä, että arvosaksi tulee sen vuoksi hylätty.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on hajanaista perustason tietoa erityiskohteista ja niihin liittyvistä käytön rajoituksista ja toimintakäytännöistä. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja, mutta hänen kykynsä arvioida ja perustella niiden etuja, haittoja ja rajoituksia sekä soveltuvuutta kohteelle on pinnallista ja puutteellista. Opiskelija osaa valita ohjeiden avulla kohteelle suositellun käsittelytavan, mutta hänen kykynsä soveltaa ohjeita ja perustella valintoja on puutteellinen. Opiskelija on tehnyt itseopiskelutehtävät ja saa tentistä arvosanan tyydyttävä. Tai opiskelija on jäänyt osa itseopiskelutehtävistä osan tekemättä tai osa niistä ei ole sisällöltään hyväksyttäviä ja arvosanaksi tulee sen vuoksi tyydyttävä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet hyvin. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja ja osaa arvioida ja perustella niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia. Opiskelija osaa valita kohteelle sille asetettuja tavoitteita hvyin toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa. Opiskelija on tehnyt kaikki itseopiskelutehtävät ja saa tentistä arvosanan hyvä. Tai opiskelija on jäänyt osa itseopiskelutehtävistä osan tekemättä tai ne eivät ole sisällöltään hyväksyttäviä ja arvosanaksi tulee sen vuoksi hyvä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet erittäin hyvin. Opiskelija tuntee monipuolisesti erityiskohteille soveltuvat metsänkäsittelyvaihtoehdot ja osaa arvioida niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia erittäin hyvin ja perusteellisesti. Opiskelija osaa esittää kohteelle eri käsittelyvaihtoehtoja, valita niistä parhaiten asetettuja tavoitteita toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa monipuolisesti. Opiskelija on aktiivinen lähiopetuksessa. Opiskelija saa tentistä arvosanan kiitettävä ja on tehnyt kaikki itseopiskelutehtävät hyväskyttävästi.