Forest Management on Special Areas (5 cr)
Code: 6M00DV59-3005
General information
- Enrolment period
- 01.12.2022 - 31.12.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 03.04.2023 - 10.06.2023
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Forestry
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Forestry
- Teachers
- Petri Keto-Tokoi
- Manne Viljamaa
- Päivi Tiiva
- Course
- 6M00DV59
Objectives (course unit)
The student:
- knows the limitations concerning special areas as well as related information sources and practises
- is able to plan the silvicultural measures taking place in such an area in a way suitable for the particular conditions and its special value
- is able to utilize different digital sources and surveys about special areas in the planning of forest management
Content (course unit)
Planning and carrying out silvicultural measures, nature management and harvesting in special areas, for example in planned and built areas, recreational forests, areas of special scenic value, historical sites, protected areas and in places with valuable natural features or protected species. Planning harvesting in areas demanding special harvesting techniques e.g on islands, and areas with storm devastation. Nature management and restoration in in different habitats. Game and landscape management in silviculture. Utilization of digital and other sources of information.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student has fragmented basic knowledge of special habitats and related usage restrictions and operating practices. The student is familiar with forest management options suitable for special habitats, but his ability to evaluate and justify their advantages, disadvantages and limitations, and suitability to the site is superficial and deficient. The student is able to use the instructions to choose the recommended treatment method for the habitat, but his / her ability to apply the instructions and justify the choices is insufficient
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The student is well aware of usage restrictions, recommendations, operating practices and sources of information related to special habitats. The student knows the forest management options applicable to special habitats and is able to evaluate and justify their ecological, forestry and logging benefits, drawbacks and limitations. The student is able to choose the treatment method that best achieves the objectives set for the object and justify his choice.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student knows the usage restrictions, recommendations, operating practices and information sources related to special habitats very well. The student is well versed in forest management options suitable for special habitats and is able to evaluate their ecological, forestry and logging benefits, disadvantages and limitations very well and thoroughly. The student is able to present different treatment options for the habitat, choose the treatment method that best fulfills the set objectives and justify his / her choice in many ways
Location and time
5.4.- 24.5.2021
ke 5.4. klo 18.00-20.00 kurssin aloitus etäopetuksena zoomissa
lähiopetuspäivät
ke 12.4. klo 18.00-20.00 verkkoluento zoomissa
la 15.4. klo 8.00-16.00 lähiopetus
pe 28.4. klo 9.00-17.00 lähiopetus
la 29.4. klo 8.00-16.00 lähiopetus
pe 12.5. klo 9.00-17.00 lähiopetus
ke 17.5. verkkoluento zoomissa
ke 24.5. verkkoluento zoomissa
Exam schedules
Verkkotentti 10.-11.6. aikana tehtävä
Assessment methods and criteria
Arvosanaan vaikuttavat osasuoritukset ja niiden osuus arvosanasta
Verkkotentti 70 %. Maastoharjoitus 30 %.
Itseopiskelutehtävien suorittamista seurataan niiden hyväksyttävyys kontrolloidaan. Niiden tekemättä jättäminen tai tekeminen siten, että sisältö ei vastaa tehtävänantoa eikä ole hyväksyttävä, alentaa arvosanaa tenttiarvosanaan nähden yhdellä arvosanayksiköllä per tekemättä jätetty tehtävä.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
lähiopetus maastokohteilla, verkkoluennot, itseopiskelutehtävien tekeminen, maastoharjoituksen ennakkotehtävä, tentti
Learning materials
Toteutuksen TUNIMoodle -pohjalle tallennetut aineistot ja linkit
Kurssilla jaettu aineisto
Metsähallitus. 2022. Metsähallitus Metsätalous Oy:n ympäristöopas. Saatavissa: https://www.metsa.fi/luonto-ja-kulttuuriperinto/metsatalous-ja-ymparisto/ymparistoopas/
Student workload
Lähiopetus 36 h
Itsenäistä tiedon hankintaa 80 h
Content scheduling
Itseopiskelutehtävä 1: maisemanhoidon suositukset
Itseopiskelutehtävä 2.maisemalliset ja kulttuuriperinnön erityiskohteet
Itseopiskelutehtävä 3: Luonnonsuojelualueet ja luonnonsuojeluohjelmat
Itseopiskelutehtävä 4: Lajiesiintymien suojelu
Completion alternatives
Kurssilla tehdään itseopiskeluharjoituksia osoitettuun aineistoon perehtymällä ja vastaamalla asetettuihin kysymyksiin.
Luennoilla käsiteltäviin aineistoihin voi perehtyä itsenäisesti moodlen aineistojen ja verkkoluentojen tallenteiden avulla.
Maastoretkeilylle ja harjoituksille ei korvaavaa toteutustapaa ole muuta kuin tutustua samoihin kohteisiin ja tehdä samat maastoharjoitukset omalla ajalla ja palauttaa vastaavalle opettajalle dokumentit niistä.
Practical training and working life cooperation
Ei ole
International connections
Ei ole.
Further information
Opiskelijoiden on osallistuttava opintojakson lähiopetuspäiviin ja verkkoluentoihin. Opiskelijoiden on suoritettava itseopiskelutehtävät, mutta niitä ei arvioida. Niiden tekemättä jättäminen alentaa arvosanaa tenttiarvosanaan nähden yhdellä arvosanayksiköllä per tekemättä jätetty tehtävä.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei osallistu lähiopetukseen eikä tee niistä korvaavaa suoritusta.
Opiskelija saa hylätyn arvosanan opintojakson tentistä tai ei osallistu siihen. Opiskelija on jättänyt itseopiskeluetehtäviä tekemättä niin monta tai ne eivät ole sisällöltään hyväksyttäviä, että arvosaksi tulee sen vuoksi hylätty.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijalla on hajanaista perustason tietoa erityiskohteista ja niihin liittyvistä käytön rajoituksista ja toimintakäytännöistä. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja, mutta hänen kykynsä arvioida ja perustella niiden etuja, haittoja ja rajoituksia sekä soveltuvuutta kohteelle on pinnallista ja puutteellista. Opiskelija osaa valita ohjeiden avulla kohteelle suositellun käsittelytavan, mutta hänen kykynsä soveltaa ohjeita ja perustella valintoja on puutteellinen. Opiskelija on tehnyt itseopiskelutehtävät ja saa tentistä arvosanan tyydyttävä. Tai opiskelija on jäänyt osa itseopiskelutehtävistä osan tekemättä tai osa niistä ei ole sisällöltään hyväksyttäviä ja arvosanaksi tulee sen vuoksi tyydyttävä.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet hyvin. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja ja osaa arvioida ja perustella niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia. Opiskelija osaa valita kohteelle sille asetettuja tavoitteita hvyin toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa. Opiskelija on tehnyt kaikki itseopiskelutehtävät ja saa tentistä arvosanan hyvä. Tai opiskelija on jäänyt osa itseopiskelutehtävistä osan tekemättä tai ne eivät ole sisällöltään hyväksyttäviä ja arvosanaksi tulee sen vuoksi hyvä.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet erittäin hyvin. Opiskelija tuntee monipuolisesti erityiskohteille soveltuvat metsänkäsittelyvaihtoehdot ja osaa arvioida niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia erittäin hyvin ja perusteellisesti. Opiskelija osaa esittää kohteelle eri käsittelyvaihtoehtoja, valita niistä parhaiten asetettuja tavoitteita toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa monipuolisesti. Opiskelija on aktiivinen lähiopetuksessa. Opiskelija saa tentistä arvosanan kiitettävä ja on tehnyt kaikki itseopiskelutehtävät hyväskyttävästi.