Lastensuojelu (10 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL64-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 15.03.2023
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
6 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tuija Laakso
- Anssi-Pekka Udd
- Jaana Kokkinen
- Tuija Landström
Vastuuhenkilö
Anssi-Pekka Udd
Ryhmät
-
21ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
-
21SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
-
20SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Osaamistavoitteet:
1. Sosionomina lastensuojelussa
- osaa analysoida omaa ja sosionomin ammattia
- identiteettiä työskentelyssä lapsiperheiden ja monitoimijaisen verkoston kanssa lastensuojelussa.
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa jäsentää ja analysoida lapsen ja perheen kokemuksia ja elämäntilanteita sekä huomioida ne työskentelyn lähtökohtana
- osaa selittää kriisi- ja traumareaktioita ja perheen vuorovaikutuksen ongelmia sekä huomioida niitä työskentelyssä
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä lastensuojelussa ja lastensuojelun avo-, sijais- ja jälkihuollossa
- osaa jäsentää ja analysoida lapsen arkea sekä vanhempien kasvatustyötä sekä toimia niiden pohjalta suunnitelmallisesti ennaltaehkäisevän lastensuojelun ja avohuollon eri muodoissa
- osaa jäsentää ja analysoida sijaishuollon arkeen liittyviä erityisyyksiä sekä huomioida niitä pedagogisessa toiminnassaan sijaishuollon eri muodoissa
- osaa jäsentää ja analysoida lapsen ja nuoren itsenäistymiseen liittyviä kysymyksiä ja tukea niitä jälkihuollossa.
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa jäsentää lastensuojeluun liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä sekä analysoida niiden merkityksiä asiakkaan, oman toiminnan ja palvelujärjestelmän näkökulmista.
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa jäsentää ja analysoida kriittisesti lastensuojelun tilaa, kehittämistä ja tulevaisuutta.
Sisältö (OJ)
- Oma kasvatushistoria ja -näkemys, hyvinvointi ja jaksaminen, sijaistraumatisoituminen, moniammatillisuus, -alaisuus ja –toimijaisuus
- lapsi- ja perhelähtöinen työote, osallisuus, kriisi- ja traumatieto, kokemusasiantuntijuus ja yhteiskehittäminen
- systeeminen lastensuojelu, arkilähtöinen ja sosiaalipedagoginen perhetyö sekä perhekuntoutus, kiintymyssuhdeperusteinen ja terapeuttinen laitoshuolto, erityisen ja vaativan tason palvelut, itsenäistyminen ja elämänhallinta, narratiivinen työorientaatio, aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen, digitalisaation mahdollisuudet ja haasteet, osallisuuden huomioiva dokumentointi
- työelämästä nousevat ajankohtaiset ilmiöt ja aiheet esimerkiksi syrjäytyminen, mielenterveys- ja päihdeongelmat, väkivalta ja seksuaalinen hyväksikäyttö, monikulttuurisuus, perheiden moninaisuus, yrittäjyys lastensuojelussa
- lastensuojelulaki, muut soveltuvat lait, laatusuositukset, alueelliset, valtakunnalliset ja kansainväliset kehittämisstrategiat- ja hankkeet, ajankohtainen kansallinen ja kansainvälinen tutkimustieto
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon: pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omia näkemyksiään ja kykenee soveltamaan teoreettista tietoa käytäntöön. Suhde tietoon: itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote. Suhde tietoon: erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty Ei tunnista eikä osaa määritellä alaan liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä tai keskeisten ilmiöiden tunnistaminen ja määrittely jää hyvin suppeaksi. Suhde tietoon: lainaava.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
YKSILÖTENTTI oman aikataulun mukaan aj. 9.1-5.3.
Uusinta- ja korotuspäivät aj.13.-17.3. ja 23.-27.3.
RYHMÄTENTTI tehdään n. 4 hengen samassa ryhmässä, jonka kanssa opiskellaan koko opintojakso.
TENTTIAJAT: PÄIVÄTOTEUTUS TO 23.2. KLO 9-12; MONIMUOTO KE 15.3. KLO 9-12
RYHMÄTENTIN uusinta- ja korotuspäivät: 31.3. ja 21.4. klo 9-12
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Aktiivinen osallistuminen lähiopetuskerroille - LÄHIKERROILLA LÄSNÄOLO LÄHTÖKOHTAISESTI PAKOLLINEN; joka kerralla itseohjautuva poissaolojen seuranta moodlessa; poissolo ilman erillistä korvausta 3 lähikerralta (kokonainen päivä); poissaolojen osalta kuitenkin ennakkotehtävien tekeminen ryhmissä normaalisti ja moodlesta itseopiskeluna asioiden ottaminen haltuun
- Aktiivinen ja vastuullinen ote itsenäiseen opiskeluun ja ryhmätöihin - ENNAKKOTEHTÄVÄT TEHTÄVÄ LÄHIKERTOJEN ONNISTUMISEKSI
- Arvosana tenttien keskiarvona: 0-5 (TAMKin yhteinen arviointikehikko)
HUOM! Opintojaksopalaute edellytys suoritusmerkinnälle - annetaan opintojakson loputtua!
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Itsenäinen työskentely/flipped learning - materiaaleihin tutustumista ja valmistautumista pääosin keskiviikkojen tai muiden päivien opetukseen yksilö- ja ryhmätyönä; sama 4 hengen ryhmä koko opintojakson ajan
- Lähiopetus kampuksella - EI linkkejä kuin sairaustapauksissa tai koronatilanteen vuoksi: luennot, keskustelut, yhteinen työskentely - pääasiallisesti tiistaisin ja keskiviikkoisin
- Reflektioprosessi
- Työelämävierailut ja -vierailijat lähikerroilla
- Yksiö- ja ryhmätentti - ryhmätentti samassa ryhmässä kuin opintojakson aikana
Oppimateriaalit
TENTISSÄ KÄYTETTÄVÄ KIRJALLISUUS:
OSA1 - KOKO AJAN AUKI OLEVA YKSILÖTENTTI - aukeaa 9.1. ja sulkeutuu 10.3.
- Hughes, D. 2011. Kiintymyskeskeinen vanhemmuus. Toimivuutta kasvatukseen. PT-kustannus. Tampere.
- Timonen-Kallio, E., Yliruka, L. & Närhi, P. Lastensuojelun terapeuttisen laitoskasvatuksen mallinnus. THL. Työpaperi 23/2017. 47 sivua. (verkkojulkaisu)
OSA - RYHMÄTENTIT: PÄIVÄTOTEUTUS TO 23.2. KLO 9-12; MONIMUOTO KE 15.3. KLO 9-12:
- Alatalo, M., Lappi, K. & Petrelius, P. Lapsikeskeinen suojelu ja perheen toimijuuden
tukeminen lastensuojelun perhetyössä ja perhekuntoutuksessa. Kohti monitoimijaista, yhteistä perhetyötä. THL. Työpaperi 21/2017. 71 sivua. (verkkojulkaisu)
- Lastensuojelun laatusuositus - Sijaishuollon laatukriteerit, STM Julkaisuja 2019 (8). Liite 2!!!! (verkkojulkaisu)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaisuus 10 op = 270 h, josta
PÄIVÄTOTEUTUS:
Lähiopetuskerrat: 15 x 8 h = 120 h = n. 5 op
Itsenäinen työskentely n. 150 h = n. 5 op, josta
- materiaaleihin tutustuminen/työstäminen yksin ja yhdessä+itsenäiset ennakkotehtävät: n. 2 op = n. 70 h
Tentteihin lukeminen n. 3 op = n. 80 h
MONIMUOTOTEUTUS:
Lähiopetuskerrat: 7.5 x 8 h = 60 h = n. 2,5 op
Itsenäinen työskentely: n. 4,5 op = n. 130 h
Tentteihin lukeminen n. 3 op = n. 80 h
Sisällön jaksotus
ENNAKKOTEHTÄVÄ JOULUKUUSSA 2022/VIIKOLLA 1 - TI 10.1. lähikerralle mukaan!
VKO 1 ENNAKKOTEHTÄVÄT JA VALMISTAUTUMINEN ITSENÄISESTI
Toteutusvideo; Lastensuojelun perusasioiden kertaus; Henkilökohtainen tehtävä: "MIELIKUVAT LASTENSUOJELUSTA",
VKO 2 ALOITUS JA PERUSTAN LUOMISTA
ti 10.1. klo 9-12 Aloitus, orientaatio, ennakkotehtävät; klo 13-16 Perusasioiden kertaus
ke 11.1 klo 9-12 Katsaus ajankohtaisiin teemoihin; klo 13-16 Monimuotoiset perheet
to 12.1 klo 9-16 Barnahus -verkkokurssi; klo 13-16 Osallisuus; Avohuollon työelämätahon yhteystyön suunnittelua
VKO 3 EHKÄISEVÄN TYÖN NÄKÖKULMA
ke 18.1 klo 9-16 Ehkäisevä työ ja asiakasprosessi
pe 20.1. Asiakkaasta kumppaniksi -hankkeen juhlawebinaari verkossa
VKO 4 LASTENSUOJELUN AVOHUOLTO
ti 24.1 klo 9-16 Avohuolto: Lastensuojelun perhetyön prosessi ja arki
ke 25.1 klo 9-16 Avohuolto: Systeeminen työskentely lastensuojelun avohuollossa
VKO 5 TRAUMANÄKÖKULMA
ti 31.1. klo 13-16 Valmistautumista lähikerralle itsenäisesti
ke 1.2 klo 9-16 Traumanäkökulma
VKO 6 LASTENSUOJELUN SIJAISHUOLTO
ma 6.2. Artteli -järjestöpäivä
ti 7.2. klo 9-16 Sijaishuolto – Terapeuttinen, sosiaalipedagoginen ja yhteisöllinen työote
ke 8.2. klo 9-16 Sijaishuolto - Laatukriteerit; Hyvä kohtelu; Rajoitustoimenpiteet ennakoinnin ja käytännön osalta
to 9.2. klo 9-12 Jälkihuolto; klo 13-16 Välireflektio
pe 10.2. klo 9-16 Sijaistraumatisoituminen, myötätuntouupumus ja jaksaminen
VKO 7 ASIAKKAIDEN ÄÄNI JA VERKOSTOT
ke 15.2. klo 9-12 Kokemusasiantuntijoiden ääni; klo 13-16 Ryhmätenttiin valmistautuminen
to 16.2. klo 9-12 THL:n verkkokoulutus "Rikoserityinen työ lastensuojelun jälkihuollossa"; 13-16 Työelämätori
pe 17.2 klo ? Care Day 2023 -verkkotapahtuma – Pesäpuu ry
VKO 8 MONITOIMIJAINEN YHTEISTYÖ JA KOKONAISVALTAINEN TILANNEKUVA
ti 21.2 klo 9-12 Monitoimijaisuus ja kokonaisvaltainen tilannekuva - itsenäinen
ke 22.2 klo 9-16 Monialainen yhteistyö: Yhteistyöpäivä Terveydenhoitaja -opiskelijoiden kanssa
TO 23.2. klo 9-12 PÄIVÄTOTEUTUKISEN RYHMÄTENTTI
VKO 9: TALVILOMA
VKO 10 LAATU, KEHITTÄMINEN JA TULEVAISUUS; LOPETUS
ti 7.3 klo 9-12 Loppuseminaarin suunnittelua ryhmissä
ke 8.3 klo 9-12 Laatu, kehittäminen ja tulevaisuus – seminaari; klo 13-15 Prosessin yhteenveto ja lopetus
VKO 11
KE 15.3. KLO 9-12 MONIMUODON RYHMÄTENTTI
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso suoritetaan toteutussuunnitelman mukaisesti.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso toteutetaan tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa vierailijoiden ja vierailukäyntien muodossa.
Jokaista ryhmää suositellaan tutustumaan molempiin lastensuojelun muotoihin - avohuolto + sijais-/jälkihuolto.
Kansainvälisyys
Burns, Kenneth, Tarja Pösö and Marit Skivenes. Child Welfare Removals by the State: A Cross-Country Analysis of Decision-Making Systems. New York: Oxford University Press, 2016. Chapter 10: Removals of children by the child welfare system—variations and differences across countries. (verkkojulkaisu)
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutus pääasiallisesti 20SO-ryhmälle ja 21ASO -ryhmälle - poikkeustapauksessa muille ryhmäläisille (esim. nopeuttajat). Näissä tapauksissa sovittava erikseen A-P Uddin kanssa
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hylätty Ei tunnista eikä osaa määritellä alaan liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä tai keskeisten ilmiöiden tunnistaminen ja määrittely jää hyvin suppeaksi. Suhde tietoon: lainaava.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon: pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omia näkemyksiään ja kykenee soveltamaan teoreettista tietoa käytäntöön. Suhde tietoon: itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote. Suhde tietoon: erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.