Luovat ja toiminnalliset asiakastyömenetelmät ryhmän ohjaamisessa (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL60-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.11.2022 - 06.03.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 12.05.2023
Laajuus
3 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Seija Hurskainen
Ryhmät
-
21ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ryhmän ohjauksen käyttäen taidelähtöisiä menetelmiä
- osaa perustella valitsemansa menetelmän asiakas- ja tilannelähtöisesti
- osaa ohjatessaan ottaa huomioon ryhmän ohjaamiseen liittyvät erityisyydet käytettäessä taidelähtöisiä menetelmiä
- osaa vastaanottaa palautetta omasta ohjauksestaan
- osaa antaa rakentavaa palautetta
Sisältö (OJ)
-Taidelähtöisten ja toiminnallisten menetelmien ohjaamisen periaatteet ja keinot
-Toiminnallisen kokonaisuuden suunnittelu
-Yksilön ohjaaminen, ryhmän ohjaaminen
-Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
-Taiteen ulottuvuudet oman hyvinvoinnin edistämisessä
-Persoona työvälineenä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty: Opiskelija on osallistunut opintojakson kontaktiopetukseen ja suorittanut opintojaksolla vaaditut tehtävät.
Opiskelija tunnistaa ja soveltaa erilaisia luovia ja toiminnallisia menetelmiä. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen.
Hylätty: Opiskelija ei ole osallistunut opintojakson kontaktiopetukseen eikä ole suorittanut opintojaksolla vaadittuja tehtäviä.
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Aika ja paikka
Lähiopetuskerrat kevätlukukausi 2023. Tarkoitettu monimuotoryhmälle 21ASO.
Tarkemmat ajat lukkarissa.
Arviointiasteikko
0-5
Oppimateriaalit
Kaliola-Kurki ym. Matkalla ohjaajuuteen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
1) Lähiopetus oppilaitoksella.
Opiskelijat suunnittelevat joko parittain tai yksin ohjauskokonaisuuden, jonka kesto n. 1 h 15 min ja ohjaavat sen omalle opiskelijaryhmälle. Ohjauksesta saa välittömästi palautteen sekä opiskelijoilta että opettajalta. Ohjauskertojen teemat ja menetelmät on vapaasti valittavissa ja niissä kannattaa ajatella aina sitä, että mitä tämä ryhmä (21aso) nyt tarvitsee. Ryhmä on siis todellinen opiskelijaryhmänne, ei roolitettu ryhmä. Pyritään aitoon kokemukseen, se palvelee parhaiten osallistujia ja parhaimmillaan antaa voimaa ja toimii ns. huokaus- ja itsetutkiskelupaikkana. Hauskaakin saa olla.
Tämä toteutus sopii kaikille opiskelijoille oli ohjauskokemusta tai ei. Saat joka tapauksessa lisää ideoita ja työkaluja, koska kaikkien ohjaussuunnitelmat jaetaan kaikille osallistujille, jotta voit toteuttaa niitä jatkossa asiakkaitten kanssa. Luettavana Kalliola-Kurkelan kirja Matkalla ohjaajuuteen.
2) Työelämätoteutuksena
Jos olet ohjannut jo ryhmiä, mutta vähemmän kuin 2 vuotta, voit suorittaa kurssin työelämässä siten, että suunnittelet, toteutat ja arvioit ohjausprosessin ( 2-3 ohjauskertaa) jonkin teeman pohjalta. Lähetät suunnitelman opettajalle hyväksyttäväksi etukäteen. Toteutat ohjauksen ja pyydät siitä palautetta paitsi asiakkailta (suullisesti, mutta kirjaa itsellesi ylös) myös työtoveriltasi kirjallisena. Kirjoita tästä kaikesta raportti, johon laitat liitteeksi ohjaussuunnitelman ja mahdollisesti valokuvia tai mahdollisesti videoinnin toteutuksesta, palautteet sekä itsearviointiosuuden: mitä tekisit toisin, jos aloittaisit uudelleen, mihin olet tyytyväinen, mitä sinulla on vielä opittavana, mitä vahvuuksia näet itsessäsi ohjaajana.
Lue mielellään jo ennen ohjauksia kirja Kalliola: Matkalla ohjaajuuteen ja peilaa sitten raportissa ohjauskokemuksiasi kirjan teoriatietoon.
Ja sitten vaan lähetät raportin Seija Hurskaiselle.
Tässä toteutuksessa ilmoittaudut ihan normaalisti kurssille joka tapauksessa.
3) Osaamisen hyväksiluku, joka perustuu siihen, että sinulla on pohjalla joko sosiaali- tai terveysalan tai pedagogisen alan koulutus.
Koulutuksen lisäksi tulee olla vähintään 2 vuotta työkokemusta sellaisista töistä, joissa on ohjannut vähintään viikottain ryhmää toiminnallisin tai taidelähtöisin menetelmin ts. ohjaaminen on keskeinen osa työnkuvaa. (Esim. 2 vuotta päiväkodissa lastentarhaopettajan työparina täyttää tämän ehdon.)
HyväHot-hakemuksen liitteeksi tulee laittaa paitsi koulutodistus myös TYÖTODISTUS, josta ilmenee, että työ on sisältänyt ryhmän ohjausta. Tätä kaikki eivät ole ihan sisäistäneet, mutta meidän HyväHot-järjestelmämme edellyttää, että osaaminen osoitetaan myös todistuksilla.
Hyväksiluku toteutuu vain ryhmän ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin osalta, koska ammattikorkeakoulutasolla tulee olla myös teoreettinen kytkentä osaamiseen. Joten jos saatkin hyväksiluvun kokemuksen pohjalta, tulee sinun silti lukea Kalliola, Kurki: Matkalla ohjaajuuteen -kirja, jonka tietoainesta vasten peilaat omia ohjauskokemuksiasi ja -oivalluksiasi esseen muodossa. Essee palautetaan opettajalle s-postilla.
Tässäkin vaihtoehdossa ilmoittaudut normaalisti toteutukselle.